Yes! Dit jaar waren we bij de persdag van gamescom 2019 aanwezig! Misschien was je er bij, maar mocht je het gemist hebben dan kun je hier meelezen om van de gezellige nerdy sfeer van gamescom te proeven.

Veel mensen die ik heb gesproken over de aanwezige exposanten waren wat teleurgesteld over het ontbreken van Blizzard en Sony om nog maar niet te spreken over de afwezigheid van The Sims en Star Wars Jedi: Fallen Order. Gelukkig waren er meerdere games speelbaar die in de afgelopen periode zijn aangekondigd, was er nieuwe hardware te zien en was er machtig veel merchandise. Het nadeel van een persdag is dat er weinig echte primeurs zijn, dat bewaren ze natuurlijk heel terecht voor het reguliere publiek en ook de cosplay en competities zijn weinig aanwezig. Ik zal proberen om alles van de persdag, maar ook de nieuwtjes naderhand zoveel mogelijk samen te vatten.

Een van de speelbare games was Planet Zoo, een game waar we de afgelopen maanden steeds meer info over krijgen, voornamelijk in de vorm van verschillende diersoorten en nieuwe personages. Nu was er dan de kans om te spelen, maar echt een duidelijk beeld heb ik nog niet gekregen. Het was natuurlijk dezelfde formule als voor Planet Coaster en je gaat er geen uren zitten spelen, maar de eerste indruk is goed. Het werkt soepel en er waren al veel diersoorten te plaatsen die zich, voor zo’n korte tijd in ieder geval, natuurlijk voortbewogen. De stand had ook flink uitgepakt met een safarithema die er wel uit sprong in de hal. Van 24 september tot 8 oktober komt er een Beta beschikbaar als je voor een pre-order kiest, dus mocht je niet kunnen wachten… Ook kwamen ze vast met een nieuwe scenario reveal en kregen we beelden te zien van een orang-oetan. Ook was er de mogelijkheid om Minecraft Dungeons te spelen in de Xbox en dat lijkt wel een leuke game te worden, vooral een leuke introductie tot dungeoncrawlers voor met name het jongere publiek. Het is voor veel kinderen een bekende wereld en dat maakt het heel toegankelijk. Een van de booths die er voor mij uit sprong was die van Borderlands 3, maar helaas was het daar zo ontzettend druk dat ik onvoldoende tijd had om die te gaan spelen. Gelukkig hoeven we niet lang meer te wachten op de release, want 13 september is het al zo ver voor de consoles en via Epic.

Ik miste wel heel erg de prettige opzet die ik kende van een aantal jaren terug, waarbij overal schermen hingen met trailers, gameplay of waarbij je kon meekijken met anderen. Veel games waren heel erg afgeschermd en dan moet je wel heel erg toegewijd zijn om in de rij te gaan staan. Verschillende games hadden wel een klein schermpje aan de buitenwand hangen, maar die kon je zo over het hoofd zien. Ook heb ik echt nieuwe dingen gemist, ik had het gevoel dat de meeste vloeren vol zaten met opvolgers van: Fifa, CoD, Need for Speed, Just Dance en zij hadden allemaal best grote schermen en stands, terwijl die van mij toch echt wel een tandje minder mogen. Ook waren er veel games die eigenlijk alleen maar op de beursvloer stonden, omdat ze naar een andere console komen zoals Spyro voor de Nintendo Switch en Two Point Hospital. Een game als Cyberpunk had een grote stand, maar was volledig afgeschermd en mega druk, terwijl je toch zou verwachten dat ze daar dan ook wat meer laten zien aan voorbijgangers. Death Stranding blijft ook machtig mysterieus, grote schermen, weinig te zien, wel een eigen stand waar je merchandise kon kopen. Het geheimzinnige is natuurlijk leuk, het voelt exclusief als je dan binnen bent en iets te zien krijgt of iets mag spelen, maar laten we het niet overdrijven met z’n allen en laat op z’n minst hier en daar wat nieuw materiaal zien op schermen aan de buitenkant.

Naast de beursvloer heb ik ook een drietal interviews gehad, namelijk met de makers van Northgard, Flotsam en Spiritfarer. Bij Northgard kreeg ik een presentatie van de grootste update tot nu toe. Er wordt een nieuwe spelmodus toegevoegd, genaamd conquest, die meer variatie aan de game gaat toevoegen. De game werd ééntonig voor de spelers die het sinds het begin spelen, dus vonden de makers het tijd om hier aanpassingen in te doen die door de community zelf is aangedragen. Elke clan krijgt een uniek verhaal die doorlopen wordt en beloningen zijn specifiek voor de clan en de moeilijkheidsgraad die je speelt. De release van de nieuwe update zal in het najaar plaatsvinden en de game krijgt ook nog eens een release voor de Nintendo Switch. Ik heb gesproken met een van de ontwikkelaars en hij liet mij zien hoe de game op de Switch zal draaien. De besturing is erg belangrijk als je een strategiegame naar de console brengt en ik moet zeggen dat het er op het eerste gezicht goed uit ziet. Ze hebben de AI van de bevolking slimmer gemaakt, zodat ze zelf bedenken wie het dichtste bij een constructie is en hier dan ook automatisch heenloopt en werkzaamheden vervolgt als het klaar is. Ook hebben ze de besturing laten uitproberen door kinderen en als er een doelgroep moet zijn die alles op intuïtie doet dan zijn het kinderen. Hier hebben ze veel van kunnen leren en het lijkt er dan ook op dat de besturing erg soepel gaat verlopen. Als kleine bonus mocht ik nog het prototype van het bordspel zien, waarvoor ze voor het einde van het jaar een kickstarter zullen opzetten. Het ziet er heel erg leuk uit en laten we wel wezen, een game als Northgard is natuurlijk gewoon een digitaal bordspel. 

Na een gesprek met de makers van Northgard mocht ik de game Flotsam uitproberen. Een game die op dit moment zeer actueel is, want het draait allemaal om het hergebruiken van afval in de zee. De wereld is onder water gelopen en je start met een stadscentrum en drie bewoners die je aan het ruimen moet zetten. Met het afval wat je opruimt kun je nieuwe constructies bouwen en zo verder tot je een lekker draaiende stad op zee hebt. Er is geen concreet doel voor het spel, het is gewoon strategisch ruimen en bouwen en ik denk dat dat eigenlijk wel heel erg lekker is. Dit maakt het namelijk voor de beginnende speler heel toegankelijk, bijvoorbeeld voor jonge kinderen die een beetje willen beginnen met strategie. Je hebt weinig tijdsdruk en de pleuris breekt niet uit als je er even wat langer over doet. Bewoners hebben wel eten, drinken en slaap nodig, maar dat regelen ze in principe zelf en de startvoorraad voor het eten is eigenlijk heel ruim, zodat je alle tijd kunt nemen. Het zit er ook heerlijk cartoony en onschuldig uit en dat vind ik zelf altijd lekker spelen met zo’n game. Dave van Verdegem, mede-oprichter van Pajama LLama games, wist mij te vertellen dat ze eind september een early access uit brengen zodat ze input van spelers kunnen krijgen over mogelijke doelen in het spel, aanpassingen en vernieuwingen. Ik ben er in ieder geval wel erg nieuwsgierig naar geworden en zie mezelf en mijn kinderen wel Flotsam spelen.

Tot slot heb ik gesproken met Nicolas Guérin, creative director bij Thunder Lotus. Samen hebben we Spiritfarer in co-op gespeeld, waarbij ik Stella speelde en Nicolas als Daffodil de kat. Ik was al nieuwsgierig en enthousiast over deze game en dat is echt versterkt want het ziet er zo ontzettend leuk en mooi uit. In Spiritfarer speel je als Stella (en in co-op samen met Daffodil) een veerman voor de doden die ze moet helpen om naar het hiernamaals te gaan. De pas overledenen hebben laatste wensen en het is aan Stella om deze in vervulling te brengen voor ze naar het hiernamaals gaan. Het is een emotioneel onderwerp en Nicolas vertelde dat ze, doordat ze zo’n relatief klein team hebben, de ruimte hadden om hun eigen ervaringen met verlies in de game te verwerken. Momenteel is dit voor mij ook een erg actueel onderwerp en dat maakte het een emotionele ervaring, maar op een hele mooie en positieve manier. De game speelt vrij slow en easy, maar naarmate je vordert in de game worden de wensen van de zielen ingewikkelder en wordt het meer een puzzel. Ze hebben nog geen exacte release, maar de game komt in 2020 naar alle consoles en Steam.

Qua persoonlijke interviews was gamescom 2019 een succes en is het mij absoluut niet tegen gevallen, maar de beurs op zich was toch wel wat minder. Hopelijk krijgen we volgend jaar weer wat meer te zien en te horen zonder dat we daarvoor in ellenlange rijen moeten staan. Wat was jullie hoogtepunt dit jaar?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.