LEGO timmert aardig aan de weg in de gamewereld, want met een flinke lijst titels vult LEGO niet alleen onze speelgoedkast maar ook de gamebibliotheek. LEGO heeft al veel films omgetoverd tot LEGO wereld, zoals Pirates of the Caribbean, Harry Potter, Star Wars en daar komt nu LEGO Disney•Pixar’s The Incredibles bij. Is dat een mooie aanvulling op die flinke lijst? Je leest het hier.

In LEGO Disney•Pixar’s The Incredibles speel je in eerste instantie als de familie Parr, een superheldengezin. Allemaal hebben ze hun eigen krachten, zelfs kleine baby Jack-Jack. Superheld zijn is illegaal en na een mislukte poging om ‘The Underminder’ te stoppen is het tijd voor het gezin om te stoppen, ook al zijn ze trots op het zijn van superheld. Devtech heeft echter het idee om superhelden op een positieve manier onder de aandacht te brengen en vraagt Helen Parr (moeder en beter bekend als Elastigirl) om hier aan mee te werken. De familie Parr krijgt een mooi nieuw onderkomen en Elastigirl draait overuren om de stad veilig te houden. Gelukkig hoeft ze dit niet alleen te doen!

De game is een combinatie van een verhaallijn en een open wereld met allerlei beschikbare missies. Je start uiteraard met de verhaallijn en ik weet niet of deze overeenkomt met de film (want die heb ik nog niet gezien), maar de slechterik genaamd ‘Screenslaver’ speelt ook hier de hoofdrol. Als superheld is het natuurlijk de bedoeling dat je deze superschurk uitschakelt, maar dat is nog niet zo makkelijk. Je speelt altijd in een duo en je wisselt tijdens het spelen steeds tussen beide personages om hun krachten op de juiste manier te benutten tijdens de missies. Tijdens het verhaal kun je niet kiezen wie je mee hebt, dit is van te voren bepaald en dat is wel fijn, want het level is daarmee altijd op te lossen met de middelen die je hebt. Het is erg handig dat de beschikbare superkrachten van de personages aangegeven zijn met dezelfde icoontjes die je tijdens de game tegenkomt, want dat maakt het kiezen van de juiste superheld een stukje makkelijker. Naarmate je verder komt in het spel, speel je verschillende personages vrij die je tijdens de open wereld kunt gebruiken tijdens je missies. De eerste missie van de verhaallijn eindigt in het nieuwe optrekje van de familie Parr en vanuit daar kun je de open wereld in.

De open wereld is leuk om te verkennen, want het zit vol met missies en geheimen. Je kunt in elk stadsdeel zogenaamde misdaadgolven oplossen. Elke misdaadgolf wordt ingeleid door een reporter van het nieuws die op de komische LEGO wijze de missie kort introduceert. Daarna mag je de misdaadgolf oplossen met een duo naar keuze, dus je kunt wisselen tussen alle personages die je tot aan dat moment hebt vrijgespeeld. Aan het begin zal dat de familie Parr en Frozone (ook bekend uit de films) zijn, maar daar komen steeds meer superhelden, schurken en andere personages bij. Zoals ik al eerder aangaf hebben ze allemaal hun eigen superkrachten en eigenschappen, dus je zult op zoek moeten naar de juiste combinatie om bepaalde plekken te bereiken en zo alle geheimen van de stad te ontdekken. Geloof mij, dat zijn er een hoop en ik heb ze ook nog lang niet allemaal kunnen bereiken. Je kunt de missies opnieuw blijven doen om zo items vrij te spelen waar je eerst nog niet bij kon, maar ook gewoon omdat je het leuk vindt natuurlijk.

Dan even over de besturing, want die vind ik persoonlijk in elke LEGO game soms wat onhandig of ingewikkeld, zeker als mijn zoon van vijf jaar het speelt levert het nog wel eens wat frustratie op. Het lopen en besturen van de personage gaat op zich goed, daar valt niet zoveel verkeerd aan te doen. Maar het activeren van bepaalde krachten, het snel op knopjes moeten drukken en het bouwen van familieconstructies (daarbij moet je met het hele gezin een bouwwerk maken en herhaaldelijk op knopjes drukken en wisselen tussen de personen) kan erg lastig zijn. Daardoor duurt het soms wat lang voor je de juiste combinatie van knoppen hebt ingedrukt, maar als je dat eenmaal door hebt werkt het wel. Voor de wat jongere kinderen is het misschien wel wat lastig. Ook kun je voertuigen besturen om bij je bestemming te komen, maar dat is ook ontzettend onhandig. Ik vond het wel fijn dat je ziet wat je missie is en dat er uitroeptekens op de kaart en op het scherm te zien zijn, zodat je weet waar je heen moet lopen. Ook wordt de makkelijkste route in blauwe nopjes aangegeven, wat het makkelijk maakt om in de goede richting te blijven gaan. In andere LEGO games raakte ik nog wel eens verdwaald en was het me niet helemaal duidelijk wat ik moest doen als ik het over moest nemen van mijn wanhopige zoon (of omdat ik zelf gewoon niet zat op te letten). Dat is in deze game een heel stuk verbeterd. Een ander minpuntje vind ik wel de laadtijd als je het spel laadt na het opstarten. Het duurt vrij lang voor hij de save heeft geopend en de game hoopt je te vermaken met een miniatuur LEGO stad die je kunt ronddraaien en waar van alles in gebeurt. Leuk voor een keertje, maar je kunt ondertussen ook gerust nog even naar het toilet en een glaasje water halen. Tijdens het spelen is de laadtijd prima en kun je lekker doorspelen.

Alena’s oordeel

TT Fusion heeft in samenwerking met uitgever Warner Bros. Interactive Entertainment al vele LEGO games ontwikkeld die stuk voor stuk zeer vermakelijk zijn voor zowel het jonge als het oude publiek. Ook deze game is ontzettend leuk en ze doen erg hun best om te blijven vernieuwen zonder de fijne LEGO formule te verliezen. Dit keer is het in combinatie met Disney•Pixar en dat is een erg goede combinatie. De game is namelijk vrolijk, grappig, vol actie en blijft lang leuk, omdat er ontzettend veel te ontdekken en vrij te spelen is. Je kunt de game alleen spelen, maar ook samen en dat maakt het erg leuk om samen met je kinderen, broertje of zusje of natuurlijk een vriend/vriendin of je partner. De besturing mag dan af en toe wat onhandig zijn, maar dat vergeet ik persoonlijk vrij snel. De game draait erg soepel, wisselen tussen personages kost alleen de tijd van het uitzoeken en de laadtijd in de game is keurig. De laadtijd bij het opstarten van de game is wel erg lang en dat is wel een beetje jammer, maar wel begrijpelijk met zo’n grote game. Het verhaal is leuk en het is ook erg fijn dat je zelf kunt kiezen of je het verhaal wil volgen of dat je liever zelf wat rondloopt om missies te doen. Alles bij elkaar maakt dat de game ongeacht je leeftijd voor heel veel speelplezier zorgt.

+ Leuk verhaal
+ Kindvriendelijk (maar ook heel leuk voor volwassenen!)
+ Keuze tussen verhaallijn volgen of tussendoor andere missies doen