The Flame in The Flood is een survival game voor de Nintendo Switch gemaakt door The Molasses Flood en gepubliceerd door Curve Digital. Bij The Flame in The Flood is je hoofddoel overleven. Er zijn natuurlijk meer van dit soort spellen, maar wat The Flame in The Flood origineel maakt is dat je niet alleen maar rondloopt en de wereld ontdekt. Je moet over een rivier met een zelf gemaakt vlot om naar de volgende plek te komen. De stroming die in deze rivier staat is sterk, dus het is niet altijd makkelijk om alle huisjes, drijfhout, auto’s en eilandjes te ontwijken.

Je begint op een soort kampeerterrein, Camp Pinewood, bij een blokhut met een kampvuur. Je hond, Aesop heeft net een tas bij een skelet weggehaald en brengt het naar jou. Er zit een radio in en dat is meteen je eerste doel, vind een signaal. Op het stukje land waar je begint is niet heel erg veel te vinden, maar ik pak steeds alles wat ik kan pakken en dan ga je op je eerste vaartochtje met je vlot, die gelukkig al klaar ligt voor je. Je begint dus eigenlijk midden in het leven van het karakter, ze overleeft al een tijd, heeft een hond en blijkbaar een vlot en SOS geschreven op het dak van de blokhut waar je haar aantreft. Je krijgt verder geen voorinformatie over wat er gebeurt is en waarom de wereld overspoeld is, dus dat kan je zelf invullen, global warming enzo. Er zit ook niet echt een tutorial in dit spel. Er zijn wel een paar borden waar je wat informatie kan vinden, maar eigenlijk is het echt uitvinden terwijl je gaat. Zo dacht ik dat ik overal wel zou kunnen aanmeren, maar na een aantal botsingen en een half kapot vlot kwam ik erachter dat er destinaties zijn waar je kan aanmeren die met een oranje bolletje en de afstand eronder aangegeven worden. Eigenlijk is je eerste poging tot overleven de tutorial en de keer daarna ging mij al een stuk beter af, ik hield in ieder geval mijn vlot heel.

Ik had natuurlijk mijn inventory meteen alweer vol, dat probleem heb ik in elk spel, maar je kunt dingen overplaatsen naar Aesop of je vlot. Aesop volgt je overal dus die overplaatsing kan je altijd doen, maar naar je vlot kan alleen op de steiger zelf dus je moet wel even bedenken wat je in welke opslag plaatst. Een splint voor gebroken botten is niet heel handig om in je vlot te plaatsen als je zomaar aangevallen kan worden. Ik moest dus even strompelen met een gebroken been. Op deze manier is de inventory een stuk beter te managen en je moet ook dingen maken dus dat geeft altijd weer ruimte. Aesop helpt je ook door aan te geven waar je iets kan vinden. De helft van de tijd dat je het spel speelt is het donker en ook al heb je een soort fakkel je ziet niet altijd alles even goed, zeker niet als het regent,  door bomen die in de weg zitten. Aesop blijft dan blaffen tot je doet wat hij wil, wat ik soms irritant vond.

Je hebt Campaign modus met twee moeilijkheidsgraden en je hebt Endless day. De twee moeilijkheidsgraden van Campaign zijn: Traveler wat aangeraden wordt voor nieuwe spelers, en ik dus ook gekozen heb, je hebt hier meer punten waar je naartoe kan en je vind daar ook meer benodigdheden. De tweede optie is Survivalist, hier ga je sneller door je voorraden heen dus je hebt eerder weer honger en dorst, daarnaast heb je permadeath en minder benodigdheden. Mijn eerste spel ging eigenlijk best wel goed, ik heb 5 dagen overleefd en ben uiteindelijk gestorven door verhongering. Dus ook al staat er dat je permadeath bij Survivalist hebt, ik was echt dood en kon niet meer verder, maar wat ik bij Aesop had opgeslagen had ik in het volgende spelletje weer.

Ik heb nu meerdere potjes gespeeld en het begin is elke keer hetzelfde, je kunt het filmpje skippen. Als je eenmaal op je vlot zit is het daarna wel elke keer net wat anders. Het lijkt natuurlijk wel op elkaar, maar je vind andere benodigdheden en komt ook andere dieren tegen. Zo werd ik de tweede keer dat ik het speelde vermoord door een wild zwijn, die zag ik niet aan komen. Je hebt 10 gebieden waar je doorheen kan varen en je moet dus lang genoeg overleven om dit te halen. Het wordt je alleen niet makkelijk gemaakt, zo moet je in de gaten houden dat je genoeg drinkt, eet, dat je, je kleding upgrade en dat je genoeg slaap krijgt.

Dan is de omgeving erg tegen je, als het regent moet je schuilen anders wordt ze heel ongelukkig, daarnaast vind je soms alleen eten met parasieten, dus wordt je er ziek van en heb je poison ivy, rode mieren, wolven, beren, wilde zwijnen, genoeg factoren die je ongelukkig maken of proberen te vermoorden. Je kunt sommige dingen bestrijden met Aloë Vera, maar dat moet je dan maar net weer hebben gevonden. Op een gegeven moment kun je wapens maken en vallen zetten, zodat je bijvoorbeeld konijnen kan vangen om te eten, maar ook kunt jagen op het zwijn of de wolf. Verder moet je overal zoeken, in kisten, in auto’s en in hutten voor benodigdheden. Ook groeit er veel om je heen wat je kunt plukken, niet alles is even nuttig, maar dat kan je dan ook weer weggooien. Als je iets vind krijg je vaak ook een recept erbij of een schematic om er iets mee te kunnen maken en zo kom je steeds verder. Als je lang genoeg overleefd kun je zelfs andere mensen tegen komen, maar zo ver ben ik nog niet gekomen.

Amber haar oordeel:
Ik vind The Flame in The Flood een erg leuk spel. Ik was eerst bang dat het teveel op soortgelijke spellen zou lijken, zoals Don’t Starve, maar het heeft echt wel zijn originaliteit. Het varen is een leuke toevoeging en ook niet altijd even makkelijk en zo weet je ook nooit precies waar je terecht gaat komen. Varen tegen de stroom in is onmogelijk, dus je kan letterlijk alleen maar vooruit. Het is niet een spel wat je even gaat spelen, want je speelt eigenlijk door tot je dood gaat en dan merk je pas hoeveel tijd er voorbij is, maar het is wel echt een spel die ik nog wel een tijdje zal blijven spelen, ik wil hem een keer uitgespeeld hebben!

+ Spel ziet er mooi uit
+ Besturing is natuurlijk en makkelijk
+ Verrassend en verslavend spel