De serie Prison Break is ontzettend populair en heeft vele fans, waaronder ikzelf. Het zat er dus al aan te komen dat er een game zou verschijnen, maar of Prison Break: The Conspiracy zo goed is als de serie?

Verhaal
Je zou verwachten dat je in de huid zou kruipen van de Michael Scofield, maar dat is niet het geval. In Prison Break: The Conspiracy speel je een geheim agent van The Company, namelijk Tom Paxton. De game speelt zich af tijdens het eerste seizoen van de serie, waarin Michael Scofield zich expres in de gevangenis heeft gewerkt. Aan jou is het de taak om uit te vinden wat Michael’s plannen zijn. Dit doe je door jezelf te mengen met de gevangen, waar je jezelf voordoet als een huurmoordenaar. De gebeurtenissen in de game lopen parallel met de serie, dus de echte fans weten wat ze kunnen verwachten.

Gameplay
De game is een mix van een aantal soorten gameplay. Zo kun je met iedere gevangene op de vuist gaan, wat helaas niet veel oplevert. Het vechtsysteem zit ook verder niet waanzinnig goed in elkaar. Je hebt de mogelijkheid om een snelle aanval (light punch) of een krachtigere, maar langzame aanval (heavy punch) te doen. Uiteraard beschik je ook over de mogelijkheid om aanvallen te blocken, maar zoveel beschermd dit je niet. In de game krijg je de tip om deze goed af te wisselen, maar zo strategisch zit het eigenlijk niet in elkaar. Het werkt gewoon het beste om de knop van de snelle aanval te bashen. En als je tegenstander dan eindelijk bijna verslagen is, dan kun je een finishing move maken. Dit is in het begin wel leuk en ziet er erg tof uit, maar na het een aantal keer gezien te hebben, kijk je er niet meer van op. Er is namelijk weinig variatie tussen die moves.

Prison Break: The Conspiracy maakt veel gebruik van quick time events en bij je eerste “gevecht’ is het al raak. Je wordt vastgegrepen door een medegevangene en het is aan de speler de taak om de knoppencombinatie die in beeld staat zo snel mogelijk uit te voeren. Deze QTE’s worden ook gebruikt tijdens de trainig. Het is namelijk mogelijk om sterker te worden in de game, door onder andere gewichtheffen. De QTE’s zorgen echter wel voor veel frustratie tijdens de game, want deze kunnen erg onverwachts opduiken. Het is ook echt een kwestie van op het juiste moment op de knop drukken en helaas gaat dat nooit helemaal goed, waardoor je weer een stukje opnieuw moet doen.

Een ander belangrijk element in deze game is stealth. Je wordt er vaak op uit gestuurd om rotklusjes te doen voor je medegevangen of zelfs door de bewakers. In één van je eerste missies, om toegelaten te worden tot de vechtclub, moet je een pakje medicijnen ophalen. Natuurlijk liggen deze verstopt in een gebied waar jij je als gevangene niet mag bevinden. En zodra je in zo’n gebied komt gaat de game over in stealth modus. Hierdoor krijg je de mogelijkheid om te klimmen en je te verstoppen. Dit maakt de game af en toe erg spannend. Helaas zijn de missies vaak van hetzelfde en gaat het op een gegeven moment vervelen.

Herkenbaar
De makers van de game hebben duidelijk hun best gedaan om de personages die bekend zijn uit de serie zo herkenbaar mogelijk op te stellen. De gezichten zijn dan ook erg gedetailleerd, maar de rest lijkt een beetje afgeraffeld te zijn. Soms lijken de proporties van het lichaam niet helemaal te kloppen en zijn de gezichten emotieloos, waardoor het soms bijna lachwekkend is om naar te kijken. Vooral Michael Scofield’s gezicht staat hetzelfde, zelfs als hij in elkaar wordt geslagen blijft hij namelijk star voor zich uit staren. Het geluid in de game is echter stukken beter. Erg leuk is dat de personages ingesproken zijn door de cast uit de serie. Ook zal de echte fan de muziek uit de game ook herkennen.

Fightclub
Één van de eerste missies is jezelf bewijzen, zodat je toegelaten wordt tot de Underground Fights. Je kunt overal vechten, maar alleen via de Underground Fights kun je geld verdienen. Dit geld kun je vervolgens uitgeven aan tattoos. En zoals hiervoor al beschreven, is het mogelijk om jezelf sterker te maken. Er zijn bepaalde niveaus die je kunt halen wat betreft het vechten: Wannabe, Brawler, Thug, Badass en Untouchable.

Prison Break: The Conspiracy is wat verhaal betreft wat zwakjes en qua graphics lijkt het soms wat afgeraffeld te zijn. Ook blinkt de gameplay niet erg uit, maar de fans van de serie zullen hier waarschijnlijk toch veel plezier aan beleven. Dit komt doordat de personages herkenbaar zijn uitgewerkt, de verhaallijn van de serie volgt en doordat de stemmen zijn ingesproken door de officiële cast. Mocht je al geen fan zijn van de serie, dan is het beter om deze game te laten liggen.

Algemene informatie:
Ontwikkelaar: ZootFly
Uitgever: Deep Silver