In de winkels heb ik deze western shooter al vaak in mijn handen gehad. “Zou het wel een goede game zijn? Een western… wat moet ik daarbij voorstellen? Cowboys en indianen?” Nu heb ik ‘m eindelijk gespeeld en ik kan jullie vertellen; het een erg goede western shooter met jaloezie, wraak en broederliefde als hoofdthema’s.

Call of Juarez: Bound In Blood speelt zich voor het eerste deel af. Dit keer zijn er twee speelbare personages: Ray McCall, die al bekend is uit de vorige game, en zijn broer Thomas. De game vindt plaats in de tijd van de Burgeroorlog van de Verenigde Staten. De twee broers zijn soldaten voor het zuiden, maar na het eerste leven moeten ze vluchten voor een officier met maar één doel: wraak! Hierdoor leven de broers als outlaws, samen met hun jongere broer William die een priester is. Uiteindelijk komen ze een schat op het spoor en deze willen ze vinden zodat hun familieboerderij herbouwd kan worden.

Zoals eerder vermeldt zijn er twee speelbare personages. Met een paar missies uitgezonderd kan je zelf kiezen met welk personage je de game wilt spelen. Dit verhoogt dan ook de herspeelbaarheid van deze game, aangezien beide personages verschillen. Hou je van veel actie wat betreft het intrappen van deuren, als een chaoot met explosieven gooien en met twee pistolen in je hand vijanden neerknallen? Dan past Ray het beste bij je. Ben je toch meer van het subtielere, zoals messen gooien, lasso werpen en scherpschutten? Kies dan voor Thomas. De broers blijven echter wel in bij elkaar in de buurt tijdens het spel.

De gameplay van de game is erg goed. Persoonlijk vond ik het, ondanks het wat weg had van Call of Duty, toch eerst wel even wennen. Er gebeurt zoveel om je heen dat je jezelf in moet houden om niet als een gek op de vijanden af te rennen en ze zo proberen neer te knallen. Hierbij raak je alleen maar meer in de knoop. Je zult dus vaak wat meer dekking moeten nemen. Hiervoor is een erg leuk systeem bedacht, de zogenaamde “cover mode”. Hierbij hoef je alleen maar tegen een muurtje of een enorme houten krat te staan en je kan voorzichtig om het hoekje kijken. Dit werkt echter wel soms irritatie op als je aan een muurtje blijft “plakken”, terwijl dit niet de bedoeling is.Ben je niet zo goed in dekking zoeken? Zorg dan dat je genoeg vijanden neergeschoten hebt om de “concentration mode” te activeren. Hierdoor zal de tijd vertragen, wat je de mogelijkheid geeft om een hele groep vijanden te markeren. Als je de game met Ray speelt dan schiet je alles wat je gemarkeerd hebt met enorme snelheid overhoop en als je voor Thomas gekozen hebt kan je handmatig de trekker overhalen. Zeker dat laatste is erg tof om te doen.

De graphics in de game zijn alles behalve slecht. De omgeving ziet er echt prachtig uit en is zeer gedetailleerd. Alleen lijken de vijanden wel heel erg op elkaar, wat dan wel weer jammer is. De gezichten van de hoofdpersonen zijn overigens wel tot in het kleinste detail uitgewerkt. Wat ook erg jammer is, is de kunstmatige intelligentie van de NPC’s. De goodguys heb ik vaak een richting op zien lopen waar geen vijand te bekennen is en heb al vaak meegemaakt dat ze maar irritant voor m’n neus stonden. De vijanden blijken ook gewoon dom te zijn, aangezien ze werkelijk geen idee hebben waar je bent gebleven als je ook maar achter een boompje gaat staan. Dit is dan ook erg jammer.Ondanks het aantal genoemde minpuntjes is Call of Juarez: Bound In Blood een erg vermakelijke game. Western fan of geen western fan, beiden zullen niet teleurgesteld worden.Algemene Informatie:Call of Juarez: Bound In Blood is verkrijgbaar voor:PC (€39,99)Xbox 360 (€59,99)PlayStation 3 (€59,99)Trailer:[yt=350,250]in1h_Sehiu8[/yt]

Door Cooper

About LisaCooper91

Gamer, horrorfanaat, filmliefhebber, muziekverzamelaar, boekenwurm, all-round nerd.