2022 is voorbij gevlogen. In game-land waren er weer behoorlijk wat releases en de één beter dan de ander. Welke games vonden onze redactie absoluut de moeite waard? Iedereen verteld wat hun hoogtepunt op game-gebied van 2022 is geweest.

Eerlijk is eerlijk: 2022 was nu niet het jaar waarin de triple A- releases je om de oren vlogen. Deze mening is ook binnen onze redactie gedeeld. Daarom heeft niet iedereen een absoluut hoogtepunt van 2022, maar zijn ook “oudere” games nog ontdekt en flink gespeeld.

Linn:
Absoluut hoogtepunt persoonlijk op game-gebied is toch zeker wel Stray. Als groot katten-liefhebber was dit een must-play. De fysieke versie is in huis gekomen en de verwachtingen zijn zeker waargemaakt. Je kruipt in de huid van een rode zwerfkat en bevind je in een post-apocalyptische wereld vol robots. De game heeft diverse prijzen op de game-awards in de wacht gesleept en terecht! Jammer dat hij vrij kort duurde en het einde plots wat abrupt was, maar kom maar op met die deel 2. Miauw!

Andere hoogtepunten van 2022: Kirby en de Vergeten Wereld, Mario + Rabbids: Sparks of Hope en Dragon Quest Treasures.

Alena:
Een van mijn hoogtepunten van dit jaar was The Wandering Village. Deze indie-game heeft veel indruk gemaakt, omdat het voor mij echt vernieuwend was in verhouding tot de rest van wat ik dit jaar heb gespeeld. In The Wandering Village heb je de strategische regie over een dorp, wat op de rug van een enorm mythisch wezen leeft. Dat betekent dat je zowel het dorp als het wezen moet managen en dat is niet zo makkelijk als je in eerste instantie denkt. Wat ik vooral tof vindt is dat de makers van Stray Fawn steeds bezig zijn met het verbeteren van de game, waardoor het steeds meer de volle potentie benut.

Andere hoogtepunten van 2022: Lost in Play, Strange Horticulture, Disney Dreamlight Valley, Sackboy, Ni No Kuni: Wrath of the White Witch, Assassin’s Creed: Valhalla, Two Point Campus.



Lisa:
Mijn favoriete game van het afgelopen jaar is er eentje die niet in 2022 is uitgekomen, maar uit 2015. Begin vorig jaar heb ik Bloodborne herontdekt, een game waar ik eerst geen klik mee leek te hebben (want moeilijk en geen idee waar ik heen moest). Toch bleef de game in mijn achterhoofd kriebelen en heb ik ‘m dus na een paar jaar toch nog eens een kans gegeven.

Wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb, want wat een fantastische game is Bloodborne. De setting is waanzinnig en past perfect in mijn straatje. Ik vond vooral ook indrukwekkend hoe de omgevingen op elkaar aansluiten en met elkaar verweven zijn. Nog indrukwekkender zijn natuurlijk de bosses en andere vijanden die je tegenkomt. Ze zijn ontzettend gaaf ontworpen en bijna elke boss fight is wel memorabel. Mijn favoriet blijft denk ik toch wel Ludwig (uit The Old Hunters DLC). Wat een machtig gevoel is dat ook, als je (soms na 20x proberen) eindelijk zo’n boss weet te verslaan. De game is namelijk onvergeeflijk en dwingt je daarmee om van je fouten te leren. Het is niet erg om keer op keer dood te gaan, het hoort allemaal bij het leerproces. Mooi vind ik ook dat het verhaal en de achterliggende lore niet op een dienblaadje geserveerd wordt aan de speler. Je zult zelf de puzzelstukjes bij elkaar moeten rapen en er wat van proberen te maken. Stukjes lore kun je bijvoorbeeld terugvinden in beschrijvingen van bepaalde items en dan nog blijven sommige dingen open ter interpretatie. Het is een prachtige duistere wereld om in te verdiepen en om na te lezen wat voor theorieën andere spelers erop nahouden.

Elden Ring, de langverwachte game van dezelfde makers van Bloodborne, is natuurlijk vorig jaar uitgekomen, maar daar heb ik me nog niet helemaal op kunnen storten. Wel al een aantal stappen gezet in de Lands Between, maar nog niet genoeg om het mijn game van 2022 te kunnen noemen. Al denk ik zeker wel dat die klik gaat komen. Alles op zijn tijd. Fear the Old Blood.

Wat was jouw favoriete game van 2022?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.