RiMe is nu gratis te downloaden in de epic store tot 30 mei 2019. Pak je kans! Wil je weten of RiMe een spel voor jou is? Lees dan onze review die wij in 2017 geschreven hebben.

RiME is een puzzel en ontdek spel van Tequila Works en hij is beschikbaar voor de PC, PlayStation 4, Xbox One en de Switch.

RiME is een spel die je uit kan spelen door de puzzels op te lossen en zo verder te komen in de wereld. Naast de standaard weg die je af kan leggen zijn er ook verborgen plekken en geheimen die je kunt ontdekken. Deze kunnen de verhaallijn een beetje veranderen, maar zijn niet noodzakelijk om het spel uit te spelen. Deze verborgen dingen maken het spel het wel waard om nog een keer te spelen als je hem uitgespeeld hebt, omdat je het nooit allemaal mee krijgt in één keer.

Je begint als een jongen, Enu, die gestrand is op een mysterieus eiland na een storm. Dat is je beginpunt en de rest van het verhaal ontdek je gaandeweg in het spel zelf.  Wat wel anders is dat er in het spel niet gesproken wordt. Het narratief wordt volledig overgebracht door beelden, muziek en gebaren. In je eerste puzzel unlock je een vos en deze helpt je verder met het avontuur. Ook als je vast zit bij een puzzel of niet weet waar je naartoe moet, dan helpt de vos je een beetje, maar zonder woorden. Je moet dus kijken in welke richting de vos je “duwt” zonder dat er echt directe antwoorden gegeven worden. Wat de vos wel doet is een soort van blaffen, wat ik soms echt enorm irritant vond. Ik was af en toe gewoon aan het rondkijken naar speciale verborgen hoekjes en gangetjes en dan bleef de vos maar zeuren dat ik die kant op moest komen.

In het spel zelf vind je naast mooie landschappen af en toe ook objecten in een bepaalde kleur. Dit betekend dat je er iets mee kan. Groen/blauw kan geactiveerd worden door je stem, geel benodigd fysieke interactie en rood is belangrijk voor de algemene verhaallijn. Je moet eigenlijk alles wat je kan zien ook kunnen ontdekken, maar het is niet helemaal een open wereld, soms kan je namelijk niet meer terug als dat niet nodig is voor het verhaal.

De puzzels zelf zijn niet heel erg moeilijk, als je rustig rondkijkt en wat probeert dan kom je er vrij snel uit, maar ze zijn wel leuk om te doen. Je hebt puzzels die je echt helemaal alleen oplost, maar ook waar je gebruik maakt van de dieren in de omgeving, zoals de everzwijnen. Het ging mij niet vervelen, ook al is er misschien niet altijd de uitdaging die je verwacht van een puzzelspel, maar het is wel afwisselend en je moet je ook concentreren op het verhaal. Het is een hele mooie manier om het verhaal over te brengen en ik zat echt helemaal in het spel waardoor ik zo een paar uren verder was. Ook is het spel heel erg rustgevend en dan helpt het juist dat de puzzels niet te moeilijk zijn, zodat je, je niet gaat irriteren.

Amber haar oordeel:
RiME is een heerlijk rustgevend puzzelspel. De muziek maakt het vooral rustgevend, maar ook de omgeving, het is heel erg mooi gemaakt. Het verhaal is iets wat je zelf moet gaan ontdekken en is ook echt wat dit spel een succes maakt, het verhaal is waar je het voor speelt. Wat ik wel jammer vond is dat je het beeld niet altijd even goed kan sturen, waardoor ik scheef liep en eraf viel, of niet goed diepte in kon schatten. Daarnaast was het voor mij net iets te kort, wat helaas vaak met zulke spellen het geval is. Ik heb de eerste keer bij het spelen echt alleen de hoofdlijn op een gegeven moment gevolgd, dus ben van plan hem nog eens te spelen en dan ook de collectibles en verborgen plekken te vinden.

+ Goede muziek en heel erg mooi gemaakt
+ Voor alle leeftijden (je gaat ook niet “dood” in het spel)
+ Rustgevend