We mogen weer een partygame reviewen voor de Nintendo Switch en dit keer is het Big Crown: Showdown! Klinkt als een koninklijk goede game toch?

In Big Crown: Showdown wordt de koning van de troon gestoten door een duister figuur, waarop er een viertal ridders de boel moeten redden, denk ik. Er is weinig verhaal in het spel, maar dat doet er op zich ook niet echt toe. Het is immers een party game en er is weinig verhaal nodig voor een feestje! Het is de bedoeling dat je met twee tot vier spelers een auto-scrolling route aflegt tot het einde van het parcours, maar het zou niet echt een feestje zijn als dat het enige was natuurlijk.  Het is de bedoeling dat je tijdens een ronde punten verzamelt door medespelers van het parcours af te duwen en natuurlijk te voorkomen dat je zelf de afgrond in valt. Verder kun je onderweg nog munten verzamelen, welke je kunt gebruiken om de ridder waar je mee speelt een ander uiterlijk te geven. Om een potje te kunnen spelen kun je offline met vrienden in je eigen woonkamer spelen, of je gaat online en speelt met spelers over de hele wereld. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je 20 punten verzamelt en daarmee het spel van je vrienden of online tegenspelers wint.

Zodra je het spel opstart kun je op zich vrij snel een spel beginnen en dat is fijn als je met vrienden zit en geen zin hebt in een lange introductie. De controls spreken ook voor zich, want je hoeft alleen maar te lopen, springen en anderen te meppen. Ik heb offline een aantal potjes gespeeld met twee personen en dan is het eigenlijk net niet leuk genoeg.  Ik probeerde daarom online te spelen, waarvoor je een Nintendo Switch Online account nodig hebt, maar daar kreeg ik het niet voor elkaar om een potje met andere spelers te kunnen laden. Ik heb daarom reviews van anderen opgezocht en ik kwam daar vaker deze opmerking tegen en dat is wel echt onwijs jammer. Doordat ik niet online kon spelen met anderen kon ik niet optimaal van de game genieten. Ik heb daarom nog wat meer potjes offline gespeeld, maar dat gaat snel vervelen, er is weinig lol aan, want je kunt elkaar prima ontwijken en je kunt de ander vrij goed in de gaten houden. Het spel wordt niet aangepast aan het aantal spelers, zoals bijvoorbeeld een aangepast level. Het zou mooi zijn als er meer spelers online zouden zijn, zodat je ook daadwerkelijk een ‘Showdown’ krijgt, nu is het meer een ‘Letdown’.  Grafisch ziet de game er overigens prima uit en draait het ook allemaal soepel en snel.

Alena’s oordeel
Ik zou graag meer vertellen over Big Crown: Showdown, maar de game is erg compact en simpel, wat op zich perfect is voor een party game. Ik had alleen ook wel wat meer mijn mening willen geven over de gameplay, maar daar kan ik jammer genoeg niet zoveel over zeggen. Offline verveelde de game mij snel, omdat er weinig variatie in de levels zit en het spel snel eentonig wordt. Het moet ook echt wel met meer dan twee gespeeld worden, anders is er weinig lol aan. Online kreeg ik het niet voor elkaar om een game te starten, misschien is de community nog niet groot genoeg, misschien is de community alweer uitgestorven. En als je in je eentje op de bank zit (klinkt heel zielig, is het niet) heb je toch echt online spelers nodig om deze game te laten slagen. Big Crown: Showdown is ontwikkeld door Hyper Luminal Games, een kleine gamestudio met tot nu toe alleen deze game in hun repertoire. Ik hoop dat ze nog wat meer tijd willen steken aan het optimaliseren van de game, want  de game heeft best wat potentie, maar het komt gewoon niet uit de verf doordat het spel zich niet aanpast aan het aantal spelers en er onvoldoende online spelers beschikbaar zijn. Een beetje extra variatie in levels en wat meer stimulans om muntjes te verzamelen en een character aan te passen zou ook al veel verschil kunnen maken. Maar ik houd hoop! Wie weet komen er nog een paar goede updates, zodat we meer van Big Crown: Showdown kunnen genieten.

+ Snelle partygame
+ Heeft potentie
+ Ziet er grafisch goed uit