Ik had jullie de review van Anno 1800 eigenlijk op de dag van release al willen geven, maar er was nog zoveel meer te spelen en te ontdekken dat ik er nog even wat meer tijd voor heb genomen. Het is namelijk echt een kneiter van een game en dat kost wel even wat tijd, maar ik ga proberen om het zo goed mogelijk voor jullie samen te vatten!

Voor meer informatie over wat Anno precies is, verwijs ik je even naar de preview van een tijdje terug, want vanaf hier is het ‘time for business’. Anno 1800 speelt zich af aan het einde van de 18e en begin van de 19e eeuw, en men groeit naar de industriële revolutie toe. Tijdens de campaign speel je de rol van een lid uit de familie Goode en wordt er gevraagd om te helpen wanneer de vader, een zeer prominente man, van het gezin overlijdt. Er zijn nogal wat mysterieuze omstandigheden rondom zijn dood en dit moet uitgezocht worden. Je krijgt een leeg eiland en start altijd met het plaatsen van een markt en de eerste bewoners, in dit geval boeren, en plaats je de eerste bedrijven die jouw bewoners van alle het nodige voorziet. Deze bedrijven worden bemand door de bewoners, en dat moet goed in evenwicht zijn, want er kan een tekort aan werknemers of aan werkplekken ontstaan. Ik heb zelf altijd de neiging om wat te snel te gaan, vooral tijdens de sandbox, maar dat is in dit geval alleen maar funest en best moeilijk om recht te trekken. Overigens kun je kiezen of je wat meer begeleiding nodig hebt tijdens het spelen, of dat je het redt zonder uitleg. De campaign is zorgvuldig opgebouwd en alles volgt elkaar vrij logisch op, maar het helpt wel als je als nieuweling de tutorial aan laat staan, want anders ben je snel de draad kwijt.

Naarmate je verder komt in het verhaal wordt er steeds meer duidelijk, maar krijg je ook steeds meer te maken met de politieke diepgang van de game. Er zijn vervelende partijen in het spel die je het leven zuur willen maken, maar er zijn ook partijen waar je op kunt vertrouwen. In de campaign is het natuurlijk redelijk uitgestippeld, maar als je vrij speelt heb je hier meer invloed op, hier komen we straks op terug. Het kost wat tijd om naar de volgende ‘tier’ van de bevolking te groeien, steeds meer naarmate je vordert in de game. Het is allemaal afhankelijk van het welzijn van de bevolking, want elke bevolkingsgroep heeft andere dingen nodig, die niet allemaal makkelijk te verkrijgen zijn. Er gaan heel wat productieprocessen aan vooraf voordat je iedereen van alle luxe kunt voorzien om te kunnen groeien. Het verhaal wat je moet doorlopen zorgt er echter wel voor dat het allemaal rustig aan opbouwt en dat is prettig en zeker goed uitgezet. Grafisch is de game prachtig, met glanzend water, natuurlijke kleuren en witte stranden. Zodra je wat meer op detail gaat, van met name de bewoners en alle beweging op het land, wordt het wel iets minder, maar daardoor blijft de game ook gewoon goed draaien. Ik heb het zowel op mijn eigen laptop als de flinke game pc van mijn man gedraaid. Grafisch draait het op die van mijn man op de hoge instellingen nog veel beter, maar ook op mijn laptop draait het op normale instellingen erg goed en soepel en ziet het er nog steeds goed uit.

De campaign geeft veel speeltijd en biedt ook een afwisselend verhaal die je op een prettige manier laat kennismaken met de gameplay. De sandbox geeft je wat meer vrijheid, maar zoals ik al eerder aangaf heb ik in de sandbox altijd de neiging om sneller te gaan dan eigenlijk mogelijk. Je krijgt steeds meer gebouwen tot je beschikking, die je eigenlijk gelijk wil neerzetten, maar als je niet de juiste voorzieningen en grondstoffen hebt is er geen beginnen aan. Wel kun je vast een blauwdruk plaatsen, zodat je er in de logistiek vast rekening mee kunt houden en deze kunt bouwen zodra je alle benodigdheden hebt. Voor mijn gevoel duurt het allemaal wel langer en is het moeilijk dan andere games uit de Anno serie. Het kost namelijk vrij veel tijd om aan alle voorwaarden te voldoen voordat je een bevolkingsgroep omhoog kunt en ook dan kost het veel tijd om deze bevolkingsgroep van alles te kunnen voorzien zonder dat ze in opstand komen of het eiland willen verlaten. Dat maakt het echter wel een mooie uitdaging en maakt ook dat je ook echt wel de tijd wil nemen om alles goed neer te zetten. Voordat je begint met de sandbox kunnen alle voorwaarden instellen, zodat je het kunt spelen zoals jij het ongeveer zou willen en het geeft ook direct aan hoe makkelijk of hoe moeilijk je het jezelf maakt. Je kunt zelfs je tegenstanders kiezen naar eigen wens, waarvan de een makkelijker is in de politiek dan de ander. Wil je dus de wereld rustig verkennen, dan kun je het spel zo makkelijk mogelijk instellen. In Anno 1800 maak je ook kennis met The New World, waar weer een andere bevolking geplaatst kan worden, met andere grondstoffen en wensen. Je kunt wel schepen van en naar deze wereld verplaatsen, zodat het iets makkelijker wordt om ook daar uit te breiden, maar ook hier is het leven niet makkelijk hoor!

Alena’s oordeel

Anno 1800 is echt een top game, maar je moet er wel de tijd voor willen nemen. Als je rustig een beschaving op kunt bouwen zonder daarbij je geduld te verliezen is dit echt wel een super goede game om te spelen. Alles is rustig aan opgebouwd (afhankelijk van je stijl misschien te rustig), het ziet er prachtig uit en geeft een mooi beeld van de industriële revolutie. Met hoge grafische instellingen is de game echt optimaal prachtig, maar zelfs als je deze iets lager zet ziet de game er nog goed uit en is het hier en daar oogstrelend. Terwijl je dan geniet van al het moois, moet je niet vergeten om ellende te voorkomen en moet je er eigenlijk gewoon voor zorgen dat alles lekker loopt, op zowel je eigen eiland als misschien een kolonie hier en daar. Als je tijdens de meivakantie nog wat tijd overhebt, dan zou ik Anno 1800 zeker als optie aandragen. Mocht je nou na de campaign nog steeds tijd over hebben, dan kun je nog gaan voor de DLC’s en seasonpass met aanvullende spelinhoud, allemaal verkrijgbaar via Uplay van Ubisoft.

+ Grafisch
+ Campaign is goed en geleidelijk opgebouwd
+ Veel spelopties