When Ski-lifts Go Wrong, wanneer een naam de lading dekt van een game is dit het wel. Mijn Ski-liften zijn behoorlijk vaak de mist in gegaan met een enorme lijst aan verongelijkte sporters tot gevolg. Hoe mijn dramatische sportavontuur is verlopen lees je in deze review.

Laat ik beginnen met vertellen dat ik absoluut geen wintermens ben en vriendelijk bedank voor de uitnodiging om een week lang in een besneeuwd gebied op de lange latten te staan. Ik ben wel de uitdaging aangegaan om op digitale wijze een wintersportervaring aan te gaan; met when Ski-lifts Go Wrong dus. Althans ik dacht dat er enkel wintersporters aanwezig waren. Ik werd dus blij verrast dat er ook mountainbikers en  brommerts waren waar ski-liften en schansen voor moesten worden gebouwd.

Wat is de bedoeling? Nou eenvoudig: bouw Ski-liften om de sporters naar hun bestemming te brengen (heelhuids, ik benadruk heelhuids!). Klinkt simpel, toch? Nou, ik kan je vertellen dat de uitvoering hiervan iets minder eenvoudig is. Gelukkig ben ik geen architect van beroep geworden of ski-liftbouwer.

Oei, oei, wat heb ik veel sporters letterlijk in de kou laten staan of eigenlijk kort-door-de-bocht gezegd gewoon in koele bloede vermoord. Hun nek gebroken, geplet tegen borden of bomen, salto’s laten maken en noem maar op. Je wordt ook flink met de neus op de feiten gedrukt, want wanneer er een “ongelukje” heeft plaatsgevonden blijft er een fijn bloedspoor achter.

Zoals gezegd ben je In Ski-lifts Go Wrong niet alleen met skiërs bezig, nee ook snowboarders en sneeuwscooters komen voorbij in de wintergebieden dan. De zomergebieden bestaan uit crossers en mountainbikers.

Naast Ski-liften die je in elkaar moet knutselen zijn er zo nu en dan ook bruggen of schansen die gebouwd moeten worden. Klaar voor lancering -en probeer dat eind maar eens te bereiken zonder dat je prachtige en uiterst kunstzinnige bouwkunst instort. Jazeker, flink wat bouwwerken bezweken toen ik er alleen al naar keek. In dat geval is het een kwestie van verstevigen of een nieuwe constructie bedenken. Kom je er helemaal niet meer uit dan is het gelukkig mogelijk om het level over te slaan. Halleluja!

Je wordt in het beginstadium begeleid bij het bouwen door tutorials, zo raak je bekend met de controls die je moet gebruiken en hoe alles precies in zijn werk gaat. Dit is met name in het begin even wennen, maar naarmate je vordert krijg je dit beter onder de knie. Echter na deze tutorials wordt het succesvol bouwen al snel vrij lastig, zo nu en dan behoorlijk lastig tot frustrerend lastig aan toe. Skippen die hap dus zo af en toe wanneer het na 6x opnieuw bouwen nog steeds niet is gelukt.

In totaal zijn er 104 levels waarin je er flink op los kunt puzzelen. Deze levels zijn onderverdeeld in 8 gebieden. Om al deze 8 gebieden te kunnen unlocken is het zaak dat je een bepaalde hoeveelheid levels met succes uitspeelt. Zeker door de moeilijkheidsgraad speel je de game niet even 1-2-3 uit. Of in mijn geval heb je flink wat levels over aangezien je soms de oplossing, tot frustratie aan toe, niet meer ziet. Per level zijn er 3 medailles te halen en wanneer je deze alle 3 behaald krijg je een beker. De 3 medailles kun je halen door: het eindpunt te behalen, binnen je budget te blijven en door de medaille die in het level zelf zit te halen. Hier zijn natuurlijk de nodige variaties op, waaronder sterren die je móét halen om het level te kunnen voltooien.

Heb je de behoefte om zelf je hele level in elkaar te puzzelen? Ook daar is aan gedacht; in de sandbox mode kun je je helemaal uitleven.

When Ski-lifts Go Wrong is verkrijgbaar voor de PC en de Nintendo Switch en ook nog eens voor een schappelijk prijsje.

Linn’s oordeel:
When Ski-Lifts Go Wrong is een leuk opgezette en originele game. In principe is de basis eenvoudig, echter de uitvoering is zo nu en dan behoorlijk lastig. Ik zou aanraden om het spel geen uren achter te spelen, maar als lekker tussendoortje tussen andere games of bezigheden. Wanneer je na een tijd weer met frisse moed aan de slag gaat kan het zomaar zijn dat je de puzzel nu wél binnen 10 minuten oplost. Hinkend op twee gedachten: When Ski-Lifts Go Wrong is verslavend, maar ook enorm frustrerend. Last but not least heb ik het idee dat er net een klein element mist… als er maar kleine hints gegeven zouden worden om het level toch uit te kunnen spelen en of om meer inzicht in het bouwen te krijgen zou dat net even een extra zetje geven. Wanneer je een fan bent van constructiebouw-games is dit zeker een must-have!

Gratis tip: speel alsjeblieft in handheld…

+ Leuk opgezet
+ Veel levels om te spelen