Hola amigas, te presento con orgullo la revisión de Tropico 6 para la PC! Okay, en nu in het Nederlands: Hallo vriendinnen, met trots presenteer ik jullie de review van Tropico 6 voor de PC! Het is tijd voor zon, zee, strand en presidentschap.

In Tropico draait alles om het runnen van een eiland, met alle bijbehorende perikelen van dien. Je moet ervoor zorgen dat je het eiland voorziet van voedsel, vermaak, veiligheid en toerisme en daarmee alle bewoners tevreden houdt, zodat je wordt herkozen als president, dan wel dictator. Je kunt de verkiezingen namelijk ook nog beïnvloeden door omkoperij en het is maar net wat je het leukste vindt! Tropico brengt ons nu alweer het zesde deel in de serie en het is altijd maar de vraag of een game nog leuk en vernieuwend is. De Tropico reeks is in handen van Kalypso, een Duitse ontwikkelaar en uitgever en heeft niet alleen Tropico, maar bijvoorbeeld ook Airline Tycoon II en Dungeons op haar naam staan, alleen we kunnen denk ik wel stellen dat Tropico de meest bekende is.

Zoals je in de preview van een aantal weken geleden kon lezen brengt Tropico 6 wel degelijk een aantal nieuwe aspecten en ik ben er wel achter dat deze nieuwe aspecten nog niet zo zeer aan de start van je game zitten, je moet er naartoe werken. De game werkt in tijdperken en elk tijdperk geeft andere en nieuwe mogelijkheden. Als je missies speelt wordt het tijdperk voor je geselecteerd, maar in de sandbox modus kun je elk tijdperk kiezen om in te starten en dat maakt dat een speler veel vrijheid krijgt. De sandbox komen we straks nog even op terug, ik neem eerst de Mission gamemodus met je door. Voor de missies loop je een soort tijdlijn door, zodat je gaandeweg steeds meer kennis maakt met alle aspecten van de game. Dit doe je al in het kort in de tutorial, maar tijdens de missie krijg je de kans om al die opties meer te verkennen en ervaar je wat de gevolgen zijn van je acties. Elke missie geeft aan in welke tijd het zich in eerste instantie afspeelt en waar de focus op ligt. De eerste missie speelt zich bijvoorbeeld af in het koloniale tijdperk en heeft de focus op smokkelen, logistiek en het verklaren van de onafhankelijkheid. Om daar te komen geeft de game je verschillende missies om te voltooien om zo de voorwaarden te creëren voor het behalen van de missie. Zo wordt elke missie lastiger om te voltooien en krijg je steeds meer aspecten om rekening mee te houden. Na een tijdje zul je ook leren om bruggen te bouwen naar andere eilanden en moet je het eiland helpen herstellen van rampen en strijd met andere landen. Ook maak je kennis met de industrialisatie, want je kunt het eiland niet meer alleen onderhouden met landbouw, visserij en mijnbouw. De ontwikkelingen die bij het tijdperk horen zijn kloppend en realistisch, al heeft het natuurlijk een Tropico tintje, want je kunt bedrijven op een gezonde en eerlijke manier laten werken, of je maakt het bedrijf minder prettig voor je werknemers, maar prettiger voor de portemonnee. Als de portemonnee niet snel genoeg vult kun je piraten op pad sturen om geld, voedsel, goud of zelfs inwoners voor je te halen, om maar niet te beginnen over het stelen van wereldwonderen…

Als de missies teveel restricties hebben dan kun je altijd nog kiezen voor de Sandbox gamemodus, waarin je eigenlijk alles kunt instellen zodat het helemaal naar eigen wens is. Je kunt onder andere instellen in welk tijdperk je start, hoeveel geld je aan het begin hebt (ja ja, ook onbeperkt), hoe de politieke verstandhoudingen zijn en of je verkiezingen wilt. Vooral dat laatste bepaalt of er een einde komt aan je spel, want als je niet herkozen word door het volk is het spel sowieso afgelopen. Mocht je kiezen voor een eindeloos spel, dan stopt het spel misschien als je geen ruimte meer hebt om te bouwen, het eilandleven super stabiel is en je, je begint te vervelen. Zelf vind ik de Sandbox een leuke manier om het spel te verkennen, zeker met een onbeperkte kas, alleen dat maakt dat je ook te snel gaat en je bepaalde stappen nog niet kunt zetten die je wel zou willen zetten. Tijdens de missie leer je wel iets meer stapsgewijs hoe alles werkt, zeker handig als het de eerste keer is dat je een Tropico game speelt, want er zijn veel aspecten waar je op de achtergrond rekening mee moet houden en die verlies ik soms snel uit het oog als ik lekker aan het prutsen ben. Ik kies altijd voor een zo relaxt mogelijke modus, zodat ik lekker kan aanrommelen met bouwen zonder dat ik geld verlies en zonder dat ik rekening hoef te houden met de verstandhouding met andere partijen. Als mijn eilandbewoners maar blij zijn toch? Mocht je toch liever kiezen voor wat meer uitdaging dan heb je altijd de muziek om je een beetje relaxt te houden, want dat zorgt toch echt wel weer voor een lekker sfeertje. Nu de zon hier in Nederland ook weer wat meer schijnt staat de soundtrack regelmatig op de achtergrond aan, ik mis alleen nog de cocktail met parasol in mijn hand.

Alena’s oordeel
Tropico 6 is een mooie aanvulling op de reeks, niet persé erg vernieuwend, maar genoeg om het leuk te houden. De eilanden geven je op een leuke en uitdagende manier extra ruimte waar je niet zomaar gebruik van kunt maken. De complexiteit van de game is goed aanwezig, maar kan ook een beetje minder aanwezig zijn mocht je dit willen. Oorlog voeren en invallen zorgen voor voldoende afwisseling tussen het ‘rustige’ eilandleven. Ook grafisch ziet de game er goed uit, lekker basic als het gaat om mensen, maar gedetailleerd genoeg in de gebouwen en natuur om dat fijne tropische tintje te krijgen. Zelf ben ik nog lang niet uitgespeeld, mede door alle missies die ik nog moet doorlopen en ook omdat je eigenlijk altijd wel weer een nieuwe uitdaging voor jezelf kunt stellen als je voor de Sandbox modus gaat. En ik kan het eigenlijk niet vaak genoeg zeggen, maar de muziek is ook een goede reden om de game gewoon op de achtergrond te laten draaien terwijl je zelf door de kamer heen salsa’t. Ik kan Tropico 6 absoluut aanraden, of je nu een ervaren stedenbouwer en strategiespeler bent, of dat je misschien net begint, je kunt precies genoeg aanpassen om het voor iedereen speelbaar te maken. Ik vraag me wel af of ze na Tropico 6 nog verder gaan en of het dan nog steeds vernieuwend is, maar voor nu gaan we eerst hiervan genieten. Tropico 6 zorgt voor een warm welkom, zelfs na al die tijd.

+ Nieuwe aanvullingen
+ Soundtrack
+ Goede opbouw in missies en voldoende uitdaging