Al sinds de release van Iron Man ben ik een groot fan van de Marvel Cinematic Universe. Inmiddels zijn we aanbeland bij een cruciale fase van dit Universum, want zoals we allemaal wel weten komt Avengers: End Game er binnenkort aan en komen alle verhalen van de afgelopen 11 jaar bij elkaar. Maar we kunnen natuurlijk niet beginnen aan de ‘End Game’ als we Captain Marvel nog niet hebben gezien! Deze en nog veel meer redenen om Captain Marvel in de bioscoop te bezoeken, ga ik nu voor je beschrijven in deze Film Review.

Aan het einde van Avengers: Infinity War maakten we al héél even kennis met Captain Marvel in de mid credits scene in de vorm van haar logo op een ouderwetse pieper. Dat bracht al zoveel speculatie met zich mee en heeft de spanning voor Captain Marvel flink opgebouwd en die spanning is er de afgelopen maanden niet minder op geworden. Er was nogal een discussie rondom de feministische uitspraken van Brie Larson over de film, niet iedereen was daar blij mee. De grens tussen feminisme en extreme feministische uitspraken wordt niet altijd gezien en maakt dat mensen aangesproken voelen, zowel positief als negatief. Eerlijk gezegd denk ik dat iedereen moet vinden wat hij/zij wil en je moet je vooral niet laten sturen door wat jan en alleman op internet roept. Iedereen heeft een eigen mening, de ene wat meer uitgesproken dan de ander. Ik vind Brie Larson een toffe chick and that’s it en het is aan ieder voor zich om hier een mening over te hebben.

Marvel Studios’ CAPTAIN MARVEL..L to R: Leader of Starforce (Jude Law) and Carol Danvers/Captain Marvel (Brie Larson)..Photo: Chuck Zlotnick..©Marvel Studios 2019

Goed, tijd voor mijn mening over de film Captain Marvel. Zoals je in de trailer kunt zien heeft Vers, zoals ze op Kree (haar huidige woonplaneet, is dat een woord?) wordt genoemd nogal wat vragen over wie ze nou eigenlijk is, want ze ziet in haar dromen regelmatig flashbacks waarvan ze niet weet of die echt zijn of niet. Ze wil zich graag bewijzen tegenover haar leidinggevende, Yon-Rogg (gespeeld door de o zo knappe Jude Law) ze wil mee op een missie om de Skrull (een buitenaards ras die het terrein van de Kree ongevraagd binnendringt) tegen te houden. Ondertussen probeert ze haar krachten onder controle te krijgen, want haar vuisten willen nog wel eens wat power geven. Als ze dan uiteindelijk haar zin krijgt, komt ze in de penarie en uiteindelijk op aarde waar ze een jonge Nick Fury (en agent Coulson) tegen het lijf loopt. Na wat uitleg over wat ze op aarde komt doen besluit Fury haar te helpen en uiteindelijk komen ze samen achter de oorsprong van het verhaal achter wie ze nou echt is en dat is een flinke wervelwind.

Marvel Studios’ CAPTAIN MARVEL..Nick Fury (Samuel L. Jackson) ..Photo: Chuck Zlotnick..©Marvel Studios 2019

Als je de comics hebt gelezen zul je al een en ander weten over de oorsprong van Captain Marvel en het verhaal van deze film, maar toch weten ze dit ‘spannend’ te houden. Zaken komen vanuit het donker steeds meer naar het licht en het voelt alsof je samen met Carol Danvers achter haar identiteit komt. De film heeft veel flashbacks en over deze flashbacks wordt tijdens de film regelmatig gevraagd of ze echt zijn of misschien beïnvloed door iemand. Dat maakt dat flashbacks soms een beetje veranderen en in sommige films geeft dit verwarring op een onprettige manier. Je kunt dan een beetje de focus verliezen, maar dat had ik in dit geval totaal niet. Na een flashback kwam je altijd weer in het hier en nu en uiteindelijk worden de flashbacks ook uitgelegd en laat het je niet met een leeg gevoel achter. Wat ze ook weer heel tof hebben gedaan is de soundtrack. Verschillende Marvel films hebben een soundtrack die niet alleen maar gecomponeerd is, maar ook nummers bevat van bekende artiesten. Zo had Iron Man 2 een soundtrack vol AC/DC en heeft Guardians of the Galaxy inmiddels een volume 1 en 2 met muziek die Peter Quill (Starlord) op een casettebandje van zijn moeder heeft gekregen.  Voor Captain Marvel zijn het rocknummers uit de jaren ’90, dus horen we Garbage, Nirvana en No Doubt en dit past weer heerlijk bij de sfeer van de film, al is het wat minder verweven als in Guardians of the Galaxy. Volledig passend bij deze rockmuziek zien we Carol ook een keer een Nine Inch Nails shirt dragen en hebben ze eigenlijk iedereen in de perfecte jaren ’90 stijl weten te kleden en gek genoeg lijkt dat super veel op hoe we ons nu kleden. Maar niet alleen de kleding die gedragen wordt, ook auto’s, winkels, alles past in het plaatje van Amerika in de jaren ’90.

Marvel Studios’ CAPTAIN MARVEL..Captain Marvel (Brie Larson) ..Photo: Film Frame..©Marvel Studios 2019

Brie Larson is echt top in de hoofdrol van deze power chick. Ze geeft haar emotie, geeft haar kracht en geeft haar humor, lekkere droge humor zoals we die van Marvel gewend zijn. Brie Larson heeft een flinke training achter de rug voor de rol van Captain Marvel en dat is te zien, want ze zet haar ook fysiek ontzettend goed neer en zou best veel stunts zelf hebben willen doen. Ze kan in haar emoties soms wat vlak zijn, maar ik hou daar wel van (ik heb zelf ook geen expressief gezicht), want ze kan het toch allemaal perfect overbrengen wat mij betreft. De manier waarop ze tijdens de film groeit zonder dit te overdrijven en er vooral zelf heel veel van te genieten is echt heerlijk om te zien, misschien dat dit dan vooral voor de vrouwelijke kijkers geldt en ik kan me goed voorstellen dat je Brie Larson als voorbeeld ziet. Er zijn wel eens bijrollen die wat overbodig voelen of die niet goed zijn neergezet, maar in dit geval past het allemaal en vrijwel iedereen heeft een essentieel aandeel in het verhaal. Ze krijgen precies genoeg achtergrond mee om het belangrijk te maken zonder dat het teveel wordt. En laten we ook Goose de kat niet vergeten!

Alle voorgaande films zijn zo goed verwerkt in Captain Marvel met referenties naar dingen die natuurlijk nog moeten gebeuren, maar die we al hebben gezien in alle voorgaande Marvel films. Ik zal niets zeggen over deze referenties, want ik wil niets verklappen, maar je zult veel herkennen. Ook maakt de fantastische Stan Lee weer zijn cameo en ik hoop zo dat we hem in Avengers: End Game nog een keer mogen zien. Ook geeft de film nog een prachtig eerbetoon aan Stan Lee tijdens de opening van de film. Ik kreeg er bijna tranen van in mijn ogen.

Marvel Studios’ CAPTAIN MARVEL..Goose ..Photo: Film Frame..©Marvel Studios 2019

Ja ik kan eigenlijk niet vaak genoeg zeggen dat je deze film moet gaan zien. Of je nou een Marvel fan bent, je wilt voorbereiden op Avengers: End Game, of gewoon omdat je op zoek bent naar een toffe film met een stoere, inspirerende vrouw in de hoofdrol. Captain Marvel houdt je geboeid tot het einde en zelfs daarna. Ga deze film zien, en vergeet alsjeblieft niet te blijven zitten tot alle credits geweest zijn en de wachtmuziek van de bioscoop weer aan gaat.