Timmy Malinu is geboren op 11 november 1991. Timmy is een emotioneel gevoelloze 27-jarige actuaris. Hij heeft maar één droom: vredig in zijn slaap, gekleed in zijn pyjama, overlijden, in de huiselijke warmte, in vrede en zonder drama. Euh… tja dat loopt nét even ietsje anders…

Dit is het tragische verhaal over de dag dat Timmy komt te overlijden.
Helaas komt Timmy te overlijden, en wel vandaag! Het maakt niet uit wanneer je begint, Timmy Malinu zal vandaag overlijden op slechts 27-jarige leeftijd en mag zich daardoor toevoegen aan de 27-club van Kurt Cobain, Amy Winehouse en Janis Joplin.

Het was een prachtige dag en Timmy gaat vol goede moed naar zijn werk, echter gooit de Magere Hein roet ik het eten. Al spelend volg je de laatste dag van zijn leven. Hij racet tegen de tijd en probeert thuis te komen om zijn enige droom te vervullen, maar de klok tikt! Het enige dat bekent is, is dat Timmy onthoofd wordt, maar Magere Hein verteld hier niet bij wanneer, waar of hoe. Hierdoor heb je een laatste kans om zijn droom in vervulling te laten komen.

Je hebt 15 uur de tijd om Timmy te helpen om op een zo vredig mogelijke manier te sterven – voor hoeverre dat mogelijk is wanneer je onthoofd gaat worden. Het spelen van Rage In Peace is een peuleschil, je hebt slechts  je space button en je pijltjestoetsen nodig. That’s it!

Hoewel de basis simpel klinkt en de besturing eenvoudig is, blijkt het geheel nog niet zo simpel als je denkt. Overal ligt gevaar op de loer en door het minste of geringste zou je zomaar eens het loodje kunnen leggen. Denk bijvoorbeeld aan een vallende lamp, een ontspoorde bureaustoel, stekels die uit de grond komen en ga zo nog maar even door. Dit zijn wellicht nog de meest aannemelijke manieren waar een overlijden gevolg van zou kunnen zijn, maar geloof mij er komen zeer bijzondere potentiële doodsoorzaken aan bod, waaronder een maori op een skateboard. Jazeker, dat lees je heel goed! Wanneer je “geraakt” wordt ontvang je een autopsierapport met daarop dag en tijdstip van overlijden, waar en waardoor je bent overleden, plus je mag opnieuw beginnen. Gelukkig zijn er genoeg checkpoints die je leven weer even iets draaglijker maken en de Magere Hein is er in dit geval om je soms een steuntje in de rug te geven.

Timmy heeft 1000-en reserve-levens om naar zijn droom toe te werken en daar heb ik ook flink gebruik van moeten maken. Je hebt een enorme haast – die haast zorgt er tevens voor dat je net wat te vaak jezelf aan de spreekwoordelijke zelfde steen stoot -, maar onderweg wordt je weleens opgehouden. Het jammere is dat deze conversaties nét iets te lang duren.

Allereerst is het zaak dat Timmy ontsnapt van zijn werk daarna kom je in omgevingen terecht zoals een woestijn, de jungle, zijn eigen gedachten, etc. De levels doorstaan doe je door vallen en opstaan en in dit geval letterlijk vertaald doodgaan, leren van je fouten en opnieuw proberen en herhaal dit nog maar eens zo’n keer of 20.

Wanneer je dusdanig gefrustreerd raakt en het allemaal niet meer ziet zitten om arme Timmy met zijn marshmallow-hoofd te helpen is daar de goudvis. Door in deze modus te spelen komen er niet ineens verborgen booby-traps tevoorschijn, maar je hebt meer checkpoints om de kans dat je het einde van het level haalt te vergroten.

In zijn dagboek krijg je een compleet overzicht met een verhaal, herinneringen die je gedurende het spelen kunt verzamelen, welke potentiële overlijdensrisico’s je hebt weten te vermijden en ga zo nog maar even door. Dit is een extra spelelement die je nodig hebt om de game volledig uit te spelen én net dat extra element om de game uitdagender te maken.

Muziek is er uiteraard ook in Rage In Peace en de soundtrack, tevens verkrijgbaar op Spotify, is zeer prettig om naar te luisteren en verdient zeker een dikke plus. Diverse Indie-bands hebben meegewerkt aan deze soundtrack, waaronder Monkey Melody. Ik was ontroerd door het instrumentale ‘Ending Beginning’. Dus wanneer je speelt zet zeker je geluid een tikkeltje harder dan je gewoonlijk doet. Grafisch is de game ook tip-top in orde en word je af en toe verbaasd door de mooie tekenstijl tijdens deze ietwat lugubere gebeurtenissen.

Linn’s oordeel:
Rage in Peace is een vermakelijke en komische game, maar niet een die je achter elkaar door wilt blijven spelen. Na een level of twee achter elkaar gespeeld te hebben vond ik het wel weer welletjes en ging ik liever even iets anders doen. Wanneer je keer op keer dezelfde “fout” maakt en opnieuw moet beginnen, kan dit zo nu en dan wel behoorlijke frustraties opwekken. Echter grijpt Timmy’s verhaal je en is het jouw taak om hem te helpen en zijn doel uiteindelijk te behalen. Of zijn droom werkelijkheid wordt? Tja, om antwoord op deze vraag te krijgen zul je Rage in Peace toch echt zelf moeten spelen. Voor het echt daadwerkelijk uitspelen van Rage In Peace is wel een flinke portie geduld en doorzettingsvermogen vereist.

Rage In Peace is verkrijgbaar via Steam en via de Nintendo eShop voor Nintendo Switch.

+ Hi-La-Risch!
+ Eenvoudige gameplay