Ik ben gek op Adventure Point & Click games. Ze geven uren vermaak, hebben vaak een tof verhaal en zijn creatief en gedetailleerd uitgewerkt. Vroeger vond ik bijvoorbeeld Escape from Monkey Island erg tof en daar kon ik echt uren mee bezig zijn. Ik liep steeds verkeerd, had geen flauw idee waar ik naar op zoek was of was gewoon alweer vergeten wat ik moest doen. En toch bleef het mij vermaken, want het tempo ligt niet heel hoog, je mag veel fouten maken en het decor en de ambiance waren erg mooi. TSIOQUE zou wel eens een zeer waardige aanvulling in het Point & Click genre kunnen zijn.

Als de koningin op een dag vertrekt naar het slagveld neemt een boze tovenaar het kasteel over, maar dat laat prinses Tsioque niet gebeuren. Tsioque wil vluchten uit het kasteel om naar haar moeder te gaan, maar daar steekt de boze tovenaar een stokje voor. Als speler bestuur je Tsioque door te klikken op het object of de locatie waar je iets mee wil om op die manier stapsgewijs het avontuur met Tsioque te doorlopen. Tsioque heeft een tasje bij zich waar ze voorwerpen in kan stoppen, handig voor als later blijkt dat je een van die voorwerpen nodig blijkt te hebben! Er zijn veel verschillende scenes om te verkennen en te bekijken, want de game is vrij gedetailleerd, in zowel de bruikbare objecten als de rest van de omgeving. Het fijne aan deze game is dat je ongegeneerd fouten kunt maken, want je wordt hooguit teruggezet naar direct voordat je de fout maakte. Ook schudt Tsioque haar hoofd als het sowieso geen optie is en onderbouwt ze dit af en toe met een bijdehand zinnetje. En ik heb me toch een boel verkeerde keuzes gemaakt en ook best vaak gedacht dat ik een goede oplossing had om vervolgens een klein blond meisje haar hoofd te zien schudden of gevangen genomen te zien worden door onderdanen van de boze tovenaar. Tsioque heeft geen ingesproken stem, de onderdanen van de tovenaar, bijrollen en de tovenaar zijn wel ingesproken en er is een verteller die het verhaal inleidt en tussendoor soms wat vertelt. Dat Tsioque geen stem heeft is in dit geval prettig en passend en maakt ergens dat je nog meer met de lieve, kleine en bijna altijd boos kijkende Tsioque meeleeft en haar wil helpen om uit het kasteel te ontsnappen.

OhNoo Studio is een kleine indie game ontwikkelaar en uitgever van onder andere Amelia and Terror of the Night en Tormentum die voor TSIOQUE samen heeft gewerkt met ontwikkelaar Smile en kunstenaar Alek Wasilewski. De game is frame voor frame volledig met de hand getekend en dat is te zien, op een positieve manier! Er is veel aandacht voor detail, de scenes zien er mooi uit en er is van alles om op te klikken wat vaak nog bijdraagt aan het verhaal ook. Het is ook makkelijk om kleine dingen te missen, dus neem vooral de tijd om goed rond te kijken voordat je een scene verlaat. Animaties van Tsioque duren soms best lang, vooral als ze van de ene kant naar de andere kant van een grote ruimte loopt. Enerzijds is dat soms wel vervelend als je snel verder wil, maar anderzijds kun je daardoor wel meer tijd nemen om alles goed te bekijken. Het verhaal is erg leuk gedaan met een plottwist hier en daar om je weer even wakker te schudden en ik was aan het einde erg blij verrast, want het gebeurt nog wel eens dat het verhaal van zo’n relatief kleine game niet heel sterk is, of soms zelfs slecht is. Dat is in dit geval absoluut niet zo, want TSIOQUE schudt je op het juiste moment wakker en sluit op precies het juiste moment af met een tof einde. De game heeft me uiteindelijk 2,5 uur gekost inclusief wat pauzes en dat is wat mij betreft perfect voor dit verhaal, maar mocht je er wat langer over doen is dat ook zeker geen schande, wat de game is de tijd wel waard.

Alena’s oordeel:
TSIOQUE is een duistere, maar toch ook weer vrolijke Point & Click die hier en daar wat aanvoelt als een Monkey Island game en dat is bedoeld als compliment. De besturing werkt prima en is handig, al zijn sommige animaties wat lang. Het verhaal is leuk en goed bedacht en geeft je een ontzettend leuk einde, maar daar zal ik niets over verklappen! Daarvoor zul je de game toch echt zelf moeten gaan spelen en dat zou ik absoluut aanraden aan gamers die houden van indie games, puzzelgames en/of Point & Click games. Leuk om nog te vermelden is dat de game op een bepaald moment verwijst naar verschillende tv programma’s en dat hebben ze heel leuk gedaan. Maar ook daar zal ik niets over verklappen, ga die game maar gewoon spelen en laat je meeslepen door TSIOQUE! Mocht je de game graag willen proberen voordat je het koopt, er staat een gratis Demo op Steam.

+ Tekenstijl
+ Prettige besturing
+ Leuk verhaal