Lucid Dream – an oldschool adventure game. Aha! Klinkt uiterst interessant. Als kleine Lucy ga je op avontuur in een wereld vol dromen met de missie om je moeder te redden. Hoe dit avontuur verloopt lees je in deze review:

Lucid Dream is een een award genomineerde game, handgetekend, kleurrijk en een emotioneel point & click avonturenspel ontwikkeld en uitgegeven door het Poolse Dali games (en tevens hun debuut). De trailer deed mij al denken aan een duistere Alice in Wonderland, dus dubbele reden om dit spel eens aan een test te onderwerpen.

Wat meteen opvalt is de duistere sfeer, Lucy zit in een rolstoel en wanneer zij met haar moeder praat heeft die het over angstige tijden die er aan zitten te komen. “One… Two… He’s Coming For You!” – ‘Hij komt er aan!’. Wegwezen dus! Door middel van het oplossen van kleine puzzeltjes probeer je er als speler er achter te komen wat er aan de hand is en kleine Lucy probeert haar moeder te genezen.

Aangezien Lucy, gekleed in haar blauwe jurkje en haar zwarte band in haar haren, in een rolstoel zit zal zij door haar lichamelijke beperking enkel in haar dromen kunnen lopen en op die manier zal zij haar moeder proberen te helpen. Dromen kunnen allerlei kanten op en in Lucid Dream blijkt dat Lucy de wildste fantasieën heeft. Vliegende olifanten? Praten met de maan? In een droom is alles mogelijk en dat blijkt maar weer.

Hoe Lucy aan die bizarre puzzels komt in Lucid Dream is mij een groot raadsel. Ik heb zo nu en dan echt de grootst mogelijke moeite gehad om de puzzels op te lossen, met enorme frustraties tot gevolg. Af en toe zakte de moed mij compleet in de schoenen en kreeg ik het idee dat ik totaal niet gemaakt ben voor dit soort puzzels. Zo diepgaand als hier heb ik ze echter nog niet eerder gezien. Eerlijk gezegd denk ik dat bij een aantal puzzels ook een portie geluk om de hoek is komen kijken, aangezien ik maar bleef en bleef proberen en uiteindelijk maar wat gegokt heb – en met succes.

Een voorbeeld: in Lucid Dream komt er zo’n leuke puzzel voorbij waarbij je de puzzel correct moet maken door blokjes te verschuiven. Je weet wel van die puzzelblokjes die je vroeger (jaren 80) in je hand had en op moest lossen. Ik was verbaasd dat ik deze zo snel opgelost had. Echter later krijg je een puzzel waarbij je een portal moet openen. Deze kun je openen door blokjes waar puntjes op staan ( 1 – 2 – 3 – 4) de juiste kant op te zetten en zo deuren te openen. Je moet met een koevoet ook weer blokjes eruit halen en elders plaatsen om daar weer een nieuwe deur te openen en weer terug om de blokjes om te wisselen, verder terug en ga zo maar door. Snap jij het nog? Ik heb maar liefst 1,5 uur vastgezeten op dit stukje en uiteindelijk de brui aan gegeven. De volgende dag met frisse moed maar weer eens een poging gewaagd en warempel binnen 30 minuten had ik hem ineens – vraag mij alsjeblieft niet hoe…

Natuurlijk heb je, je dagboek bij je waar de puzzels nog eens getekend in opgeslagen worden en waar je hints kunt “kopen” door middel van een gum te gebruiken. Echter zorgden die hints ook weer eens voor een aantal vraagtekens waardoor ik er nog steeds niet uit kwam – ik doel hier dan ook op de eerdergenoemde blokjes-deur-puzzel. Gelukkig ben ik na dit onderdeel in rustiger vaarwater terechtgekomen en werden de puzzels enigszins eenvoudiger.

De soundtrack van Lucid Dream klinkt onheilspellend; bijvoorbeeld in de eerste scene als een soort klok die tikt. Op den duur word je deze wel enigszins beu, zeker wanneer je moedeloos naar je scherm aan het staren bent omdat je niet uit de puzzel komt. Een goede match voor het spel is het zeker. Gelukkig veranderen de melodieën naargelang je in nieuwe scenes tegenkomt.

Tussen de puzzels door heb je wel eens conversaties met mensen of “dingen”, er verschijnt een mooi blaadje boven in beeld, maar je moet wel dusdanig moeite doen om het goed te kunnen lezen. Het lettertype en de grootte zorgen er zo nu en dan voor dat je aardig dichtbij moet gaan zitten.

Voor Lucid Dream heb je enkel je muis nodig, zelfs met lopen hoef je enkel te klikken. Zo klik je voorwerpen aan die je kunt gebruiken in je puzzels en met een oogje krijg je meer informatie over een onderdeel of wordt een kort verhaaltje weergegeven. In de basis niet heel moeilijk dus, maar schijn bedriegt…

Als laatste nog een interessant weetje: de ontwikkelaar van Lucid Dream heet Dalí Games en daar moet ik wel een pluim voor uitdelen. Onderdelen in de game zijn geïnspireerd op grootmeester Dalí – en laat ik nu nét een voorliefde voor Salvador Domingo Felipe Jacinto Dalí hebben. Na alle frustratie maakte mijn hart een vreugdesprongetje toen ik diverse Dalí-geïnspireerde content tegenkwam.

Linn’s oordeel:
Lucid Dream is een lastig point and click avontuur. Op sommige momenten heb ik zo vastgezeten dat het huilen mij nader stond dan het lachen. De graphics zijn prachtig – Dalí!! -, echter vielen deze bij mij in het niets doordat ik zo gefrustreerd raakte, omdat ik gewoonweg niet uit de puzzels kwam. Lucid Dream is een game die is weggelegd voor de doorgewinterde puzzelaar die beschikt over een flinke dosis geduld. Geef mij maar 25 keer lucifer-opdrachten in Professor Layton. Lucid dream betekent letterlijk heldere droom echter is de droom van een mooie game die ik had na het bekijken van de trailer volledig in duigen gevallen compleet met nachtmerries over met blokjes deuren openen. Maar eerlijk is eerlijk: wanneer je het verhaal volledig hebt uitgespeeld heb je toch het idee dat je een mooie game hebt gespeeld, waarbij de zaken nét iets anders lagen dan je in eerste instantie dacht.

+ Goed verhaal als opzet in een surrealistische wereld
+ Mooie graphics
+ Dalí!