Vroeger was er een tijdje dat ik danseres wilde worden, maar ik had daar de discipline en het gewicht niet voor (ja, dat was toen nog wel eens een issue helaas) en omdat ik vond dat dat echt onzin was en ik het liever als hobby wilde houden heb ik daar verder nooit wat mee gedaan. Behalve dan lekker blijven dansen in mijn vrije tijd, dus hoe fijn dat er ineens mensen waren die Just Dance hadden bedacht! Nu zijn we inmiddels bij Just Dance 2019 aanbeland en die mag ik voor jullie reviewen, dus trek je beste danskleding aan en maak je klaar voor een swingende review (okay, super slecht sorry).

Het eerste wat  opvalt zodra de game opgestart is, is de nieuwe layout. Zodra alle functies van de game geïntroduceerd zijn krijg je een soort dashboard waar je suggesties krijgt voor nummers die je mogelijk leuk vindt en nieuwsberichten. Het keuzemenu oogt voor mij wat minder druk dan de vorige versies, met een witte achtergrond, links een menu en het grootste deel van het scherm beslaat voorbeelden van de nummers die je kunt kiezen.

Als je de game de eerste keer opstart kun je niet direct alle functies openen, daarvoor zul je eerst een dans of 5 moeten doen. Gelukkig is dat totaal geen straf, want de nummers waar je uit kunt kiezen in Just Dance 2019 zijn erg tof. Ik begin met Bruno Mars met het nummer ‘Finesse’, gevolgd door ‘Un Poco Loco’ van de film Coco (ja echt wel, zo leuk!) en ‘Bang Bang Bang’ van Big Bang. Alle drie op verschillende niveaus van dans en ook zeker drie hele verschillende genres. De moeilijkheidsgraad wordt duidelijk aangegeven, al vond ik de laatste niet zo moeilijk als dat de game denkt dat het is.

Naast de gewone dansmodus kun je ook kiezen voor ‘sweatmode’ waarbij geen moeilijkheidsgraad maar een zweetmeter wordt aangegeven. Aan het einde van een nummer wordt dan niet je score, maar het aantal zweetminuten en calorieën weergegeven. Lekker en goed alternatief voor als je geen zin hebt om naar de sportschool te gaan of door de sneeuw wil rennen deze winter!

Wat deze editie ook weer terug keert is Just Dance Kids, een speciale danshoek voor jonge dansers die altijd erg goed wordt ontvangen bij ons thuis. In Just Dance Kids vind je de liedjes uit de gewone bibliotheek die ook voor de jongsten goed te doen zijn en vind je vaak nog een aantal nummers die speciaal voor Just Dance Kids opgenomen zijn. De dansers zijn kinderen en hebben soms ook een gezicht, waardoor het misschien voor sommige kinderen wat meer spreekt, naast natuurlijk alle vrolijke kleuren die in eigenlijk elk dansnummer terugkomen.

Ook Just Dance Unlimited heeft een Kids afdeling met alle nummers van voorgaande edities en dat voegt zeker wel heel wat toe. Mijn zoon vindt het heerlijk om de Kids afdeling te doen, want je scoort sneller punten dan met de ‘gewone’ nummers. Daardoor kan ook hij z’n superster status behalen en dat levert heel wat trotse gezichten op natuurlijk! Online heb je de mogelijkheid om tegen spelers van over de hele wereld te spelen in World Dance Floor. Zodra je besluit mee te doen sluit je direct aan bij de rest van de wereld. Misschien zit je midden in een dansnummer en moet je de hoogste score zien te halen, maar het kan ook zijn dat je in een battle tussen twee teams terecht komt of een toernooi van drie nummers moet spelen. Het heeft wel wat, proberen de beste van de wereld te worden en ik vond nummer 32 van de 422 al best goed.

Voor zowel de kids als volwassenen lijkt de game steeds beter bewegingen te kunnen volgen, want je mist eigenlijk niks en scoort minimaal een OK. Maar het is niet makkelijk om een perfect streak te halen, daarvoor moet je echt wel veel oefenen. Ergens prettig, want dan kun je niet alleen maar punten halen door op de bank te zitten en alleen je armen te bewegen. Mocht je met veel vrienden willen spelen, dan kun je met maximaal 6 tegelijk, via een app met de telefoon die je als controller kan gebruiken. Zorg wel dat je genoeg ruimte hebt om los te gaan, anders mep je elkaar uit enthousiasme.

Ook tof is dat veel bekende dansers terugkomen, zoals de panda en ‘Make It Jingle’ rendier. De dansomgevingen hebben hier en daar wat extra’s gekregen want er hebben een stop-motion studio en een street artist meegewerkt aan de voor- en achtergrond van een aantal nummers. Verder zien de omgevingen er zoals altijd heel kleurrijk en vrolijk uit en past het eigenlijk altijd wel bij de sfeer van het nummer. De fluoriserende kleding van de dansers, de instructiefiguurtjes onderaan, de combinatie van alles maakt het weer een heerlijk geheel.

Just Dance, gemaakt door Ubisoft, staat bekend om een uitgebreide bibliotheek vol met verschillende muziekgenres, van actuele pop tot klassiek, van rap tot kerstliedjes. Wat de laatste jaren meer gebeurt is dat het aanbod zich vooral in de online functie Just Dance Unlimited steeds verder uitbreidt. Ergens wel heel erg jammer dat de bibliotheek van de offline versie toch redelijk beknopt is en je op een gegeven moment alles wel hebt gezien. Er zit wel altijd een maand gratis Just Dance Unlimited bij, maar daarna zul je ervoor moeten betalen. Gelukkig heb je daar de mogelijkheid om voor een avond, een maand of een jaar te kopen, waardoor je niet een enorm bedrag hoeft uit te geven als je het alleen voor een avondje nodig hebt. Mocht je echter vaker feestjes geven waarbij je Just Dance aan slingert, dan is het voordeliger om gelijk een jaar aan te schaffen. Ik heb wel gemerkt dat tijdens het spelen van een online nummer van Just Dance Unlimited het bufferen niet altijd soepel loopt. Soms blijft het een seconde of twee hangen, waardoor ik het ritme wel even kwijt was. Onze Switch is draadloos aangesloten, dus misschien dat het bekabeld wat beter werkt.

Alena’s oordeel
Just Dance 2019 is weer een goede aanvulling op de reeks, met actuele nummers en klassiekers, van kindvriendelijk tot rete-moeilijk. De laadtijden zijn niet altijd heel snel, maar dat geeft je weer wat tijd om op te warmen, om nog even een slokje water te drinken en de touwtjes van je Joy-Con vast te maken. Van mij mag er nog meer offline beschikbaar zijn, het liefst natuurlijk alles, maar helaas werkt dat niet zo. Gelukkig is Unlimited best betaalbaar, zeker als je het maar één keer per jaar gebruikt. Wat van mij nog wat beter mag is het bufferen tijdens Unlimited, want je betaalt ervoor dus dan mag je ergens ook wel kwaliteit verwachten. Draadloos is misschien niet de beste verbinding, maar de meeste huishoudens zullen de Switch draadloos hebben verbonden. Dan is het niet meer dan logisch dat de verbinding met het Unlimited aanbod goed is en je geen punten misloopt hierdoor. Tijdens World Dance Floor had ik vrijwel geen problemen met de verbinding, dus wellicht ligt het aan Unlimited. Ik kan Just Dance 2019 iedereen aanraden die van een feestje houdt, die graag met anderen speelt en die graag met de kinderen door de woonkamer danst.

+ Uitgebreide muziekkeuze, zeker met Unlimited erbij
+ Verschillende Unlimited mogelijkheden
+ Kleurrijk, misschien wel meer dan ooit