Neem de leiding en vecht met tegen een groep van machtige Vikingen, sluwe Perzen of brute Demonen. Probeer de thuisbasis van jouw vijanden te veroveren, terwijl je jouw basis verdedigt. De populaire Swords and Soldiers-game is terug, alleen in een nieuw jasje!

Het Nederlandse Ronimo Games (ook bekend van Awesomenauts) brengt een herziende deel uit van hun succes game Swords and Soldiers. Let op: oefenen baart kunst. Het nieuwe titel heet Shawarmageddon. Pittige naam maar klinkt super goed. De 2D-game is verkrijgbaar op de PlayStation 4 en PC, maar zal binnenkort ook verschijnen op de Nintendo Switch.

In de game vechten de Vikingen tegen Perzische en demonen. Het doel is heel simpel: vijanden verslaan en daarbij hun geliefde thuisbasis vernietigen. Maar let op dat jouw basis niet overgenomen wordt, want anders verlies jij. En dat wil je ook weer niet. Simpel gezegd: het is een soort van tower-defense en side scrolling game.
Maar hé! Deze game is al eerder verschenen? Ja, dat klopt. De originele versie is in 2015 verschenen voor de Nintendo Wii U. Maar deze verbeterde versie is voorzien van verbeterde user-interface, multiplayer en diverse optimalisaties.

In Swords and Soldiers neem je op tegen een van genoemde groepen. Het is de bedoeling dat je jouw basis opbouwt voordat je volledig op de aanval gaat. Kortom: je hebt mensen nodig. Zodra je mensen hebt en geld hebt verzameld kan je jouw sterke soldaten op de vijand afsturen. Daarnaast kun je verschillende upgrades krijgen om jouw team beter en sterker te maken afhankelijk waar jouw team behoefte aan heeft. Denk bijvoorbeeld aan magische spreuken en uitrusting. Ondanks deze updates biedt het spel niet veel diepte aan.

In de singleplayer-mode speel je via een verhaallijn langs verschillende levels met daarin obstakels die je moet overwinnen. Win je een level, dan ga je door naar de volgende. Hierin kan je wennen en leren welke keuzes je moet maken in bepaalde situaties. Ook al maak je slechte keuzes, je leert er toch van. Hoe verder je komt, hoe moeilijker de levels worden mede doordat de levels ook meerdere invalshoeken krijgen. Het is een zeer leuke optie als je geen zin hebt om multiplayer te doen en als je wilt oefenen en leren om goede strategische keuzes te maken.

Voor mensen die het spel niet kennen, raad ik aan om eerst deze speelmodus te spelen om ervaring om te doen. Stap voor stap leer je de technieken en waar je op moet letten.

Naast de singleplayer, en een nieuwe toevoeging aan de game, is de mogelijkheid om online tegen elkaar te vechten. Terwijl je wacht op een tegenstander, kan je lokaal een spel starten. En zodra je de online speler hebt verslagen, dan gaat de offline potje gewoon door. Heel handig, want je raakt jouw voortgang niet kwijt. Vind je dat te lang duren, dan kan je een van de twee beschikbare minigames doen waar je eventueel jouw magische spreuken kan trainen die je vervolgens in de game kan gebruiken.

Om het al is Swords and Soldiers 2 Shawarmageddon een leuke heruitgave. Verbeterde graphics en extra toevoegingen zoals de online multiplayer wordt de speelduur van de game flink verlengd. Prachtige stijl, uitdagende gevechten met veel humor. Het spel is simpel, maar lastig om meester in te worden. Daardoor is het leuk om af en toe een paar potje te spelen, zonder dat je gefrustreerd ervan raakt.

Wendy’s oordeel:
Swords and Soldiers  2 Shawarmageddon is een leuk, strategisch 2D-spel die je zowel online als offline kan spelen. De singleplayer-mode biedt een uitdagende verhaallijn aan waarbij je vaardigheden kan oefenen en verbeteren. Elk level is anders en wordt steeds moeilijker wanneer je verder komt. De nieuwe toegevoegde online modus schroeft de speelduur wat flink op ten opzichte van de Wii U-versie. Terwijl je wacht op een tegenstander, kan je ondertussen lokaal een spel spelen of een van de twee minigames.

+ Strategisch
+ Het spel wordt moeilijker naarmate je verder komt in singleplayer
+ Online multiplayer