Gameontwikkelaars houden soms intern dan wel extern evenementen waarbij je met elkaar in korte tijd een game ontwikkelt, een zogenoemde ‘game jam’. Vaak begint het met het opgooien van ideeën voor een game, waarna je met elkaar deze game gaat ontwikkelen en soms levert dat wel eens games op die verder ontwikkeld worden. Severed is zo’n game die tijdens een game jam van DrinkBox Studios is ontstaan en het wordt nog steeds gezien als een experimentele game. Was deze game het doorontwikkelen waard?

DrinkBox Studios is een Canadese gameontwikkelaar die Guacamelee! en Tales From Space: About a Blob hebben gemaakt. Beide platformers waarvan de een meer actie bevat en de ander meer een puzzelgame. In Severed hebben de ontwikkelaars actie en puzzel samengevoegd en daar een first-person actie-avonturengame van gemaakt. De eerste release van de game was in april 2016 voor de PlayStation Vita en volgde later dat jaar voor de Wii U, iOS en Nintendo 3DS. In 2017 kwam er zelfs een versie voor de Nintendo Switch en nu krijgt de game een Limited Edition fysieke release voor de PlayStation Vita. Een mooi moment om de game uit te gaan proberen!

De game start in een verlaten en vervallen landschap en het enige wat je kunt doen is een kant op lopen, dit doe je door de linker joystick in de richting te bewegen waar je heen wilt. Je kunt niet vrij rondlopen maar kiest een richting die je op wil lopen en loopt dan volgens het kaartje op je scherm. De eerste route is vrij straight forward en die brengt je naar een verlaten en geplunderd huis met een spiegel en in die spiegel zie je jezelf, maar je mist een arm. Als je je omdraait staat daar een vrij griezelig, maar vriendelijk wezen die je vertelt dat je gezin is meegenomen en dat je de kans hebt om ze te bevrijden zodat je zelf ook weer terug kunt keren naar huis. Het wezen geeft je een zwaard, waarmee je alles wat je tegenkomt op de reis kunt bevechten. Nou, op zoek dan maar!

Al snel kom je je eerste vijand tegen in het bos onderweg naar de eerste tempel. Zodra je een wezen treft kom je in combat modus en heb je de touch functie van de PlayStation Vita nodig om deze te verslaan. Dat houdt in dat je door te swipen in de juiste richting en vanuit de juiste hoek je vijand kunt raken op zijn zwakke punt(en) om op die manier zoveel mogelijk schade toe te dienen. Echter zijn je vijanden niet lui en vallen ze natuurlijk ook aan, maar deze kun je tegenhouden door te swipen in tegengestelde richting van de aanval van je vijand. Onder in je scherm zie je een icoon van je vijand met een cirkel eromheen die je vertelt wanneer je vijand gaat aanvallen. Sommige vijanden zijn snel en vragen snelle actie, anderen doen er wat langer over om je aan te vallen. Je moet je vijanden efficiënt aanvallen, zodat je ze zo snel mogelijk kunt verslaan en het is goed om daarmee te oefenen, want gaandeweg krijg je steeds vaker drie of vier vijanden tegelijk. Ik ben vrij snel een stylus gaan gebruiken, omdat mijn vingers vervelend gingen voelen na een tijdje. Je bent veel aan het swipen, zeker als er meer vijanden bij komen, dus als je snel last krijgt van je vingers zou ik je adviseren om ook een stylus gaan gebruiken. Ik ben linkshandig, dus ik voorzag een probleem met de besturing van mijn personage, ik had dus echt geen zin om elke keer die stylus neer te leggen. Gelukkig kun je ook de knoppen gebruiken, dus mijn linkspotige ik was erg tevreden!

Tijdens je gevecht bouw je focus op en de maximale focus kun je gebruiken om je vijand van zijn armen, benen of andere vreemde ledematen te ontdoen. Ik mag aannemen dat dit wraak is voor het verlies van je eigen arm, maar dat is niet het enige wat het oplevert. De afgehakte ledematen heb je namelijk nodig voor upgrades die je in een soort RPG upgradeboom kunt kopen. Je hakt verschillende ledematen, dus heb je natuurlijk ook verschillende combinaties nodig om sterker te worden, meer HP te hebben of om meer tijd te krijgen voor het afhakken van al die vieze ledematen.

Naast gevechten zijn er ook veel puzzels die je moet oplossen. Elke tempel is een enorm doolhof waarbij je verschillende richtingen op kunt en moet om uiteindelijk bij je einddoel te komen. Er zijn geheime gangen, codes in boeken, speciale routes en die zijn niet altijd even makkelijk. Over het algemeen is het erg fijn dat een game uitdagend is, puzzels moeten niet direct op te lossen zijn. Toch was het wel een beetje vermoeiend en vervelend om steeds heen en weer te moeten lopen, maar ja, de puzzels en routes liggen niet altijd even voor de hand, dus soms liep ik gewoon maar een kant op. Dan moet je natuurlijk wat meer heen en weer lopen. Fijn is wel dat verslagen vijanden niet weer terug komen, dus al je ze eenmaal verslagen hebt kun je wel rustig rondlopen en alle puzzels oplossen. Als ik ze allemaal steeds weer opnieuw zou moeten verslaan, had ik het toch veel minder prettig gevonden. Naarmate je verder komt in de game wordt je natuurlijk steeds sterker en krijg je ook meer krachten die nieuwe puzzels kunnen oplossen en je ook helpen in gevechten. Uiteindelijk zal alles je moeten helpen om je gezin te vinden en weer thuis te brengen.

Alena’s oordeel

De game ziet er wel vet uit met alle felle en wat giftige kleuren en het zet gelijk de stemming voor de game. De omgeving is op zich niet eng, maar de stijl maakt het toch een beetje freaky en de vijanden zijn net zo freaky. Het verhaal is wel tof, maar in eerste instantie niet iets wat steeds terugkomt. Tussendoor wordt je wel eens aangesproken door een tweekoppige vogel die er over begint en op gezette momenten komt het verhaal terug. Op die momenten pakt het ook direct, waardoor het mij toch nog wel wist te boeien. Aanvankelijk was ik snel verveeld, door alle herhaling tijdens de gevechten (en zere vingers, maar dat probleem heb ik snel verholpen) en het vele heen en weer sjouwen. Maar de puzzels werden wel wat leuker en het verhaal wist mij dus toch steeds wel weer te pakken. Wat is er nou toch aan de hand en waar ben ik in vredesnaam beland. Het swipen werkt op zich prima, maar het afhakken van de ledematen had bij mij wel wat oefening nodig. Waar ik eerst maar één handje kon afhakken werden het er later vier. De tegenaanval door te swipen werkt goed, maar er wordt wel veel gevraagd van je timing in deze game. Uiteindelijk is dat denk ik de kern van de meeste aspecten van de game, timing en precisie tijdens puzzels en gevechten moeten je uiteindelijk bij je einddoel brengen.

+ Gave stijl
+ Verhaal
+ Besturing

– Veel herhaling
– Veel swipen (dus zere vingers zonder stylus)

De Limited Edition van Severed voor de PlayStation Vita krijgt 3000 kopieën en zullen alleen verkocht worden via Play-Asia.com. Deze editie bevat een collector’s box, de game card, de soundtrack, een certificaat en instructieboekje. De pre-order is op 26 juli gestart en de verkoop zal naar verwachting in augustus starten.