Acht reizigers. Acht verschillende verhalen. Allemaal spelen de verhalen zich af in een ouderwetse 2D-game. Wat zeg ik, ouderwets? Correctie, in 2D met HD-graphics. Even wennen, maar zeker de moeite waard. Dus waar begint jouw verhaal? Ik weet waar mijn verhaal begint, namelijk in het wonderbaarlijke land Orsterra.

Square Enix maakte een game waarbij 2D-pixels in een 3D-high quality jasje centraal staan. De ontwikkelaar heeft vele bekende RPG-games op zijn naam staan en als het aan mij ligt wordt deze game zeker aan het lijstje toegevoegd. Een gepixelde game is zeer gedurfd, maar bij OCTOPATH TRAVELER is dat een succes. De graphics zien er geweldig uit net zoals de muziek.

De game speelt zich af in Orsterra, een land met verschillende landschappen waar de acht reizigers wonen die ieder een eigen verhaallijn hebben. In deze RPG-game kies je een personage met een bijzonder achtergrondverhaal. Zo is er bijvoorbeeld de geweldige danseres Primrose die wraak wil halen bij de onbekende mensen die haar vader in haar jeugd heeft vermoord. Het is wel veel tekst om te lezen, maar extra leuk om meer over de personage te weten. Mocht je dit niet willen weten, kun je het skippen en gelijk doorgaan naar het spel. Ik moet er wel bij zeggen dat een aantal verhaallijnen niet geschikt zijn voor kinderen. Scheldwoorden en excentrieke cutscenes zijn maar een paar voorbeelden om te noemen. Daarvoor heeft het spel ook een leeftijdsclassificatie van 12 jaar en ouder opgelegd gekregen. En dat is ook wel terecht.

Later in de game vervolg je, je reis naar de volgende personage, die je makkelijk kan vinden op de map. In totaal kan je 4 personages meenemen op reis. Gelukkig kan je, je team wisselen in elk dropje. Let wel op: alleen jouw partymembers ontvangen EXP na het neerhalen van vijanden. Wanneer je het eerste hoofdstuk van jouw gekozen personage heb voltooid, kan je aan het volgende hoofdstuk beginnen. Op de map in het menuscherm kan je zien welk level jouw personage moet zijn om aan het volgende hoofdstuk te beginnen. Geloof me, het staat er niet voor niets. De gevechten worden op den duur moeilijker. Dat maakt het wel lekker uitdagend, dus neem voldoende herbs mee om jezelf en je teamgenoten te healen. Ieder personage heeft een uniek talent. Elfyn kan goed luisteren naar mensen, Tressa ziet interessante spullen en koopt ze en Olbric kan mensen uitdagen tot een gevecht. Deze talenten heb je nodig tijdens jouw rondreis en side quests.

De gevechten zijn turn-based. Dat wil zeggen dat in ieder gevecht de personages en vijanden aan de beurt komen om een actie uit te voeren. Dit kan een fysieke- of een magie-aanval zijn, verdedigen of vluchten van vijanden. Elke ronde is anders en de volgende is al zichtbaar. Handig om alvast een strategie te bedenken. Elk monster heeft één of meerdere zwakheden en die moet je zien te ontdekken door ze aan te vallen. Daarnaast bevat de game een extra aanvalstechniek, namelijk de Boost-techniek. Tijdens iedere beurt ontvang je Boost-punten die je kan gebruiken om een aanval tijdelijk sterker te maken. Deze techniek is super handig om tijdens de boss battles uit te voeren. De turn-based gevechten zijn leuk en maken het interessant, dat ieder ronde niet hetzelfde is, maar op een gegeven moment voelen de gevechten eentonig. Vooral als je telkens geschept wordt door willekeurige vijanden die op jouw pad komen. Oh, je ziet ze niet aankomen trouwens.

Bron afbeeldingen: nintendo.nl

Ik kan best begrijpen dat de verkoopprijs van OCTOPATH TRAVELER prijzig is (gemiddeld 60 euro). Twijfel je of je de game wilt aanschaffen, dan kan je gratis op de Nintendo eShop een demo van de game downloaden op de Nintendo Switch. Met deze demo kan je drie uur lang de game gratis spelen. En mocht je overtuigd zijn en de game aan willen schaffen, dan kan je de save file van je demo overzetten naar de volledige versie. Zo kan je verder spelen waar je gebleven bent. Geloof me, de game is echt de moeite waard om te spelen.

Wendy’s oordeel:
Een vermakelijke RPG-game waarbij je de tijd snel weet te vergeten. Om maar te zwijgen over de bijpassende muziek die mij helemaal meeneemt in de game. Het bedrijf achter OCTOPATH TRAVELER, Square Enix, heeft de game prachtig ontworpen. Goede HD-graphics verpakt in een 2D-jasje. De game kent acht personages met ieder een eigen verhaallijn dat verder gaat dan je denkt. Allemaal hebben ze verschillende unieke abilities en gevechtstechnieken. De turn-based gevechten kunnen op den duur eentonig aanvoelen, hoewel de boss gevechten behoorlijk pittig kunnen zijn. Zoals ik al zei: neem voldoende herbs mee.

+ Vermakelijke RPG-game met HD-visuals in 2D
+ Acht personages met ieder een eigen verhaallijn
+ Geweldige muziek