Inside is een puzzel avontuur spel ontwikkeld door Playdead. Inside is al uit sinds 2016 voor de PlayStation 4, Xbox One, PC en later ook iOS, maar sinds kort ook naar de Switch gebracht! Inside is uitgebracht na Limbo en werken op dezelfde engine. De review van Limbo lees je hier.

Inside speel je als een jongen in een dystopische wereld. Je omgeving is één grote puzzel die je moet zien op te lossen, maar je moet ook vooral voorkomen dat je gepakt wordt.

Je omgeving is vooral erg donker, om het wat spannender te maken verder is het een getekende stijl. Als er kleur is dan heeft dit ook een functie en verder is de game ook erg stil. Je controleert de jongen, zonder naam, en moet ervoor zorgen dat hij veilig het einde van het spel bereikt. Ondertussen wordt je achtervolgd en gezocht. Je moet dus niet alleen de puzzels van de omgeving oplossen je moet ook nog letten op timing en erg sneaky rond gaan. De controls zijn simpel, aangezien je eigenlijk alleen maar hoeft te lopen, springen en iets verslepen. Je kunt lopen, zwemmen, rennen en klimmen, maar allemaal met dezelfde controls.

Het lijkt een heel erg simpele game, maar tijdens het spelen kan je alleen maar meegezogen worden in de spanning. Je wil voorkomen dat je neergeschoten wordt of door honden aangevallen wordt, onder stroom komt te staan, verdrinkt etcetera. Timing is ontzettend belangrijk. Je moet letten op zoeklampen, lawaai wat je maakt, wanneer een auto langs komt. Soms kan je niet anders dan jezelf laten zien, maar dan wel op het juiste moment zodat je net snel genoeg weg kan rennen voor de honden!

Je begint in een bos en hebt eigenlijk geen idee waarom. Je ziet mensen met zaklampen en honden naar je zoeken en dus begin je te rennen. Waarom je gezocht wordt en waarom je rent is niet duidelijk, maar ook niet belangrijk, alleen overleven is belangrijk. Je komt door te spelen in verschillende ruimtes en in verschillende situaties. Zo moet je op een gegeven moment door middel van een helm een horde zombies controleren om je te helpen ergens te komen. Ook hier is het weten hoe je het moet oplossen niet voldoende, timing is ook erg belangrijk en de juiste volgorde. Je komt van de ene bizarre situatie in de volgende, zo moet je een heel onderwater gedeelte oplossen, in je eigen onderzeeër en uiteindelijk kom je in een gebouw met wetenschappers die allemaal naar een groot monster staan te kijken.

Een extra is dat er op verschillende plekken in de game orbs verstopt zijn en als je ze allemaal weet te vinden in dan krijg je een alternatief einde. Dit einde heb ik zelf niet gehad, want ik heb niet alle orbs kunnen vinden, maar het spel is zo leuk dat ik hem zeker nogmaals ga spelen in de hoop nu wel alles te kunnen vinden.

Amber haar oordeel:

Inside is een donker puzzel spel die je meeneemt en niet meer los laat tot je het uitgespeeld hebt. Het is geen enorm grote game, je kunt hem in een uur of 3/5 uitspelen, maar zeker je tijd waard. De game blijft bij je en het is echt een spel die je gespeeld moet hebben. Inside is voor ongeveer elk platform verkrijgbaar, maar het is ook echt toegevoegde waarde voor de Switch dat je lekker alleen waar je ook wil je kan verliezen in dit spel.

+ Spanning
+ Besturing en uiterlijk
+ Spel laat indruk achter