5 juni was het zover, als je mijn top 10 van games die uit komen in 2018 hebt gelezen in januari, dan weet je dat ik enorm uit keek naar de release van dit spel: Vampyr!  Als historicus heb ik toch altijd een voorliefde voor spellen die zich in het verleden afspelen en zeker victoriaans Engeland! Het is 1918, de eerste wereldoorlog is nog maar net voorbij en de toekomst ziet er absoluut nog niet rooskleurig uit, zeker niet in Londen. De oorlog is net voorbij, maar de Spaanse griep epidemie was nog maar net begonnen en nam uiteindelijk meer levens dan de Eerste Wereldoorlog. Jij speelt als Dr. Jonathan Reid een talentvolle en bekende chirurg die tijdens de Eerste Wereldoorlog aan het front zijn theorieën voor bloedtransfusies en orgaan transplantaties heeft uit kunnen testen. Aan het begin van het spel zie je dat je gebeten wordt en wakker wordt met een dorst naar bloed.

Tijdens de oorlog heb je de Spaanse griep opgelopen en je probeert op tijd bij een ziekenhuis te komen, maar raakt onderweg bewusteloos. Je laatste herinnering is een gedicht gesproken door een onbekende man en dan word je wakker op straat en het enige wat je wil is bloed en je maker vinden. Je bent een vampier geworden en nu moet je zien te overleven.

Vampyr is een spel waar de keuzes die je maakt invloed hebben op het verhaal en je keuzes hebben consequenties. Ik ben echt heel erg onder de indruk van dit spel, maar wil niet teveel weggeven. Vampyr is geen open wereld game, er zit wel echt een verhaallijn in die je volgt en je hebt verschillende missies. Deze missies kun je ook volgen op een kompas, dus je hoeft niet bang te zijn dat je gaat verdwalen. Er zijn vier verschillende hoofdgebieden die je kunt ontdekken: de haven, het ziekenhuis, de kerk en het bekende West End. Ook kom je verschillende Safe Houses tegen, kenmerkend door de rode deur, dit zijn plekken waar je, je even kan terug trekken. Er is een craft bench, waar je onder andere verschillende medicijnen kunt maken en er is een bed. Dat je een vampier bent heeft een groot nadeel en dat is je drang om bloed te drinken, maar daarnaast geeft het je ook heel veel abilities. Deze krachten kun je ontwikkelen door XP uit te geven. Je gaat naar bed en dan kom je in een menu waar alle abilities staan. Het is een soort levellen van deze abilities en je geeft een vaststaand XP eraan uit. Je hebt bijvoorbeeld agresieve, passieve, tactische en nog veel meer abilities die je kunt ontwikkelen. Probeer wel abilities te kiezen die elkaar versterken, dus ga niet van alles wat levellen. Naast de abilities die je kunt levellen heb je ook een aantal van nature, zoals bloedsporen volgen, door muren zien waar mensen zich bevinden en iemand “betoveren” op deze manier kunnen ze niet meer nadenken en volgen ze je blind naar een plek waar niemand je meer kan zien, zodat je de persoon kan vermoorden. Let wel op, je kunt iemand alleen betoveren als je skill hoger is dan de XP van die persoon zelf en hoe gezonder de persoon, hoe meer XP ze opleveren.

Je bent een dokter die een eed heeft afgelegd om nooit iemand kwaad te doen, maar je bent ook een vampier die bloed nodig heeft om te overleven, dit is een tweestrijd die centraal staat in het spel. Je bent nu sterker dan je was als mens, dus je kan Londen beschermen, maar om sterk te blijven heb je bloed nodig. Daarnaast als experimentele arts ben je ook op zoek naar een geneesmiddel. Je moet dus af en toe een keuze maken wie je spaart en wie het volgens jou niet verdiend om te blijven leven. Hoe meer mensen je doodt hoe sterker je wordt. Wel moet je de gezondheid van elk gebied in de gaten houden. Zou het te ver zakken dan is er sprake van complete chaos en verlies je het gebied en alles wat je daar kon doen. Je moet dus opletten wat je waar doet en proberen mensen te genezen in gebieden waar het slecht gaat.

Het spel draait veel om mensen leren kennen heen. Je moet de inwoners van Londen leren kennen en geheimen ontrafelen om zo te kunnen bepalen wat voor impact het zou hebben als je iemand zijn leven neemt. Elke inwoner heeft een leven, familie, baan en verhaal. Dit betekent soms dat je eigenlijk alleen maar met mensen aan het praten bent om al pratende achter geheimen te komen die je dan weer kan gebruiken om meer te weten te komen over die persoon, of een kennis. Deze verschillende mensen kunnen je ook weer missies brengen, maar ook dingen die je tegen komt onderweg kunnen een missie vormen. Zo ben je op een gegeven moment in een mortuarium en je kan zo doorlopen, maar als je alles een beetje onderzoekt ontdek je een nieuwe missie.

Je hebt verschillende overzichten die je in de gaten moet houden, zo heb je een kaart om te kijken in welk deel van Londen je, je begeeft, je hebt een inventory voor wapens, dingen die je gevonden hebt en voor medicijnen. Ook krijgen de mensen die je ontmoet hebt een plekje op het overzicht als een soort stamboom, zodat je kan herleiden hoe mensen met elkaar in contact staan en je kan zien hoeveel geheimen je al ontdekt hebt over die persoon. Geheimen krijg je dus door met mensen te praten, maar je kunt ze ook op straat vinden, door stukjes dagboek te ontdekken of brieven. Het is dus belangrijk om je ogen open te houden als je door de stad loopt. Hier en daar ligt ook geld, wat handig is en als er een vuilnisbak of kist is die je kunt openen dan glimt het even, dus het valt genoeg 0p. Kijk goed om je heen!

In hoofdstuk 1 kom je er al snel achter dat er meer dan één vampierenras is en elk ras heeft zijn eigen voorkeur en eigenaardigheden. Zelf ben je een Ekon, een type vampier die het dichtste in de buurt komt van de originele vampier uit de mythologie. Dit type kan tussen de mensen leven. Type vampieren die niet gewoon tussen de mensen kunnen leven zijn Ichors, Skals en Yulkods. Ichors dragen ziektes mee en zijn alle menselijkheid kwijt, skals zijn de zwakste van alle soorten en zijn makkelijk te verslaan en tot slot de Yulkons lijken meer op een weerwolf dan een vampier. Je bent dus eigenlijk het elite vampierenras, maar dat betekent niet dat je het heel erg makkelijk gaat krijgen. Als je niet sterker wordt zul je niet verder kunnen komen, je kan namelijk dood gaan in de game. Je vecht tegen bewakers en de verschillende vampierrassen en zou je niet sterk genoeg zijn ga je dood. Gelukkig kom je dan bij de laatste safe terecht en kun je weer verder, maar je moet dan langs dezelfde obstakels. De meeste vijanden komen ook weer terug als je dood gegaan bent, dus makkelijker wordt het er niet van.

Doel van het spel is om zo lang mogelijk te overleven, zodat je Londen kan redden van de ondergang, maar wie ga je opofferen voor dit grotere doel?

Amber haar oordeel:
Vampyr is beschikbaar voor de PlayStation 4, Xbox One en PC en ontwikkeld door Dontnod Entertainment. Vampyr ziet er heel erg goed uit en de overgang tussen verhaal en dat je zelf weer actie moet ondernemen is duidelijk, maar tegelijkertijd ook heel erg soepel. Het is wel een 18+ spel, dus niet geschikt voor kinderen. Ik heb Vampyr op de PlayStation 4 gespeeld en je gebruikt alle knopjes van de controller, maar dit is heel logisch en wordt goed uitgelegd. Er komt stapje voor stapje iets bij waardoor je het overzicht houdt. De omgeving is heel erg mooi gemaakt en het voelt alsof je in Victoriaans Engeland bent, de accenten kloppen, outfits, straten etc. Het is wel een donker spel, omdat je ‘s nachts leeft en er zit agressie in, dus het is niet voor iedereen. Elke burger maakt deel uit van een onderling verbonden sociaal web en dit is soms een beetje teveel van het goede. Ik ben af en toe echt een uur alleen maar met mensen aan het praten, omdat je ineens heel veel nieuwe mensen tegen komt en dan miste ik wel wat actie, maar ik vind het idee wel heel erg goed. Ik dacht in eerste instantie dat je de keuze ging maken of je een geneesmiddel zou vinden of dat je de vampier kant liet winnen, maar het zit veel genuanceerder. De vraag is niet of je gaat moorden, maar wie je zult vermoorden en dit is lastiger dan je denkt. Er zijn zoveel factoren waar je rekening mee moet houden en dat maakt het een complexe en uitdagende game! Wat ik vooral heel erg goed vind is dat wat je ook kiest en hoe goed of slecht het ook zal gaan met Londen, de game is altijd te voltooien, er hangt alleen wel een heel ander einde aan vast natuurlijk.

+ Mooie graphics
+ Goed verhaal en heel erg goed concept
+ Geluiden, stemmen alles klopt