Wat krijg je als je de games Earthbound en The Legend of Zelda samenvoegt? Dan krijg je …(tromgeroffel)… Reverie! In deze game speel je de jonge Tai, een jongen die geniet van zijn zomervakantie op Toromi Island. Helaas verloopt de vakantie niet zoals gepland.

Reverie gaat over de jonge jongen Tai die op vakantie is bij zijn opa en oma die wonen op een klein eiland. Tijdens zijn vakantie ontdekt Tai dat de vier spirits, tevens broers van elkaar, ruzie hebben. Door deze ruzie ontstaat er een dikke mist die over het eiland trekt en chaos veroorzaakt. Aan Tai de taak om de rust weder te laten keren op het eiland. Misschien wel leuk om te weten: Dit verhaal is gebaseerd op een klassiek volksverhaal uit Nieuw-Zeeland genaamd Mãui and the Giant Fish.

Gekleed als Ness in Earthbound met alledaagse wapens, zoals een honkbalknuppel en een jojo, moet Tai vijf dungeons trotseren om het conflict tussen de broers op te lossen. Tijdens deze reis moet je veren verzamelen en talloze eilandbewoners helpen. Yep, een grote taak voor zo’n klein kind. Maar Tai is strijdvaardig en nergens bang voor. Ook niet voor kleine muizen, rondvliegende wespen of bewegende standbeelden.

Wie van retrogames houdt, zal deze game zeker waarderen. De omgeving oogt hetzelfde als Legend of Zelda: A Link to the Past. Met name als je de dungeons gaat betreden en verkennen. Je moet puzzels oplossen om naar de volgende kamer te kunnen gaan en elke dungeon sluit je af met een boss gevecht. De eerste twee dungeons zijn simpel. Ik wil ze zelfs geen puzzels noemen, omdat ze voor mij niet uitdagend zijn. Gelukkig worden ze moeilijker, voornamelijk de laatste twee, hier moest ik goed nadenken welke stappen ik moest zetten om verder te komen.
In de dungeons van Legend of Zelda kon je op ieder moment de game verlaten, maar in Reverie is dit niet zo. Als je eenmaal in de dungeon zit, kan je er niet meer uit totdat je boss verslagen hebt. Dus neem voldoende potions en eten mee als je de dungeon betreedt.

De besturing is makkelijk en soepel zonder haperingen. In totaal kan je drie items gebruiken door ze vast te zetten op de Square-, Triangle- en R-knop. Tevens heb je een ontwijkingsknop om aanvallen van vijanden te ontwijken. Waar ik wel aan moest wennen, als je de Legend of Zelda-games gewend bent, is dat je bepaalde items in één van de itemsslots vast moet zetten voordat je de handeling kan uitvoeren. Bijvoorbeeld: als je in Reverie wil zwemmen, moet je de snorkel actief hebben in een itemslot. In een Legend of Zelda-game (Zora’s Flippers) staat deze automatisch aan.

Wat ik heel fijn vind in deze actie-avonturen game, is de ruime bewegingsvrijheid. Op het eiland valt veel te beleven. Zo kom je regelmatig een pad tegen die geblokkeerd is door water of rotsen, geen nood. Kom later terug wanneer je de juiste items in je bezit hebt. De game is kort. In zo’n 6 tot 8 uur ben je door de vijf dungeons heen gerend, maar je kan na de story mode gewoon verdergaan met verzamelen van ontbrekende veren of het verkrijgen van de laatste trofeeën.

Grafisch ziet de game er erg goed uit. De kleuren springen van het scherm en de teksten zijn goed te lezen. Ook de muziek past er helemaal bij op elk moment en in de omgeving. Al met al is de game niet heel moeilijk. Kleine vijanden kunnen makkelijk verslagen worden door een paar flinke tikken en de boss gevechten zijn ook niet lastig als je eerder Legend of Zelda-games hebt gespeeld. Hierdoor is het spel toegankelijk voor zowel jonge als ervaren spelers, hoewel het spel voor ervaren spelers makkelijk kan worden beschouwd. Deze game is speelbaar op de PS Vita en PlayStation 4.

Wendy’s Oordeel:
Een heerlijke retrogame met een knipoog naar Earthbound en (voornamelijk) Legend of Zelda: A Link to the Past. Eiland verkennen, vijanden neerhalen met een houten honkbalknuppel en enge dungeons trotseren door middel van iets te makkelijke puzzels op lossen. Een retrogamer kan deze korte game zeker waarderen.

+ Een mix van Earthbound en Legend of Zelda
+ Op je gemakje het eiland van je grootouders verkennen
+ Puzzels oplossen in een van de vijf dungeons