Follow:
PC & MAC, Reviews

Review: Jurassic World: Evolution (PC)

Wie kent Jurassic Park nou niet. Of je de films nou gezien hebt of niet, ze zijn niet uit de filmgeschiedenis weg te denken. Grootse prehistorische dieren die over het witte doek liepen, dinosauriërs die net echt leken en menig kind die dankzij de films een angst voor trillende waterglazen heeft ontwikkeld. Sinds de release van Jurassic World in 2015 is er een nieuw tijdperk aangebroken voor de franchise en daar komt nu de game Jurassic World: Evolution bij, waarmee je zelf een gooi mag doen naar het runnen van een prehistorische dierentuin. En wat is er nu beter dan zelf de regie pakken over jouw eigen Jurassic World? Want laten we nou eerlijk zijn, dat kunnen wij zelf toch veel beter?

Iedereen die Jurassic Park heeft gezien, maar ik denk zelfs degene die de film nog nooit heeft gezien, kent de iconische muziek die erbij hoort. Als Jurassic Park fan kreeg ik overal kippenvel toen ik het spel voor het eerst opstartte en ik deze muziek in het hoofdmenu hoorde. Bij de start van je nieuwe carrière hoor je van Dr. Ian Malcolm (ingesproken door de enige echte Jeff Goldblum) dat je op de eilanden in de Muertes Archipel, ook wel bekend als Las Cinco Muertes (De Vijf Doden in het Spaans), je eigen Jurassic World moet gaan managen. Je krijgt de regie over een aantal teams (daar komen we straks op terug), je bent verantwoordelijk voor het entertainment van je gasten en, waar ik me het meeste op verheugde, je moet zorg dragen voor je dinosauriërs. Makkelijk toch? Nou, dat valt nog best tegen. Je krijgt direct uitleg over een aantal basics waar je gedurende het hele spel om moet denken en gedurende jouw carrière krijg je uitleg over allerlei nieuwe aspecten die toegevoegd worden naarmate je verder komt in carrière. De uitleg die je krijgt is vrij beknopt, want meer dan een aantal zinnetjes is het niet, dus hoe het verder allemaal in zijn werk gaat en wat de mogelijkheden allemaal zijn moet je verder zelf uitzoeken. Eigenlijk is dat wel prettig, want ik ben vaak na een hele lange uitleg de draad alweer kwijt.

Goed, we moeten teams managen. Je hebt op je eiland de beschikking over verschillende teams. Het research team kun je onderzoek laten doen naar verbeteringen voor je park, verbeteringen voor je teams en genetische manipulaties voor de dinosauriërs. Het ranger team draagt zorg voor verversen van voedsel, repareren van gebouwen, medicatie toedienen en je kunt ze gebruiken om foto’s te maken (waar je dan ook weer geld mee kunt verdienen). Je kunt zelf in de auto van een ranger team rijden en dat is best eng als je het vlees in het carnivorenverblijf moet vervangen… Het expedition team kun je op pad sturen om fossielen te zoeken. Deze fossielen bevatten DNA die je kunt extraheren, waardoor je nieuwe soorten kunt ontdekken of de genen van een al bekende dinosaurus versterken. Tot slot is er nog de Asset Containment Unit (ACU). Dit team roep je op wanneer er een dinosaurus verdoofd moet worden (bijvoorbeeld bij een gevecht of nog erger, een uitbraak), maar ook bij sterfte of het verkopen van een dinosaurus kun je een helikopter van dit team oproepen. Daarnaast zijn er ook nog eens drie divisies die je tevreden moet houden, namelijk de wetenschapsdivisie, entertainmentdivisie en veiligheidsdivisie. Je houdt ze tevreden door missies voor ze te voltooien, wat vervolgens weer reputatie voor de divisie en geld oplevert. Doe je echter iets voor de een, dan resulteert dat vaak in een afname van je reputatie bij de ander. Je moet dus voldoende afwisselen.

Okay, teams worden gemanaged, maar de gasten moeten ook geëntertaind worden. Jouw gasten vinden het fijn als ze kunnen eten en drinken, souvenirs kunnen kopen om mee te nemen naar huis (als ze het overleven tenminste) en ze willen ook graag een verblijf hebben. Bovenal willen ze zien waarvoor ze zijn gekomen, dinosauriërs. Elke dinosaurussoort heeft een rating en die draagt bij aan de tevredenheid van je gasten. Ik vergeet wel eens dat ik ook nog gasten heb, want ik ben veel te veel bezig met alles uitzoeken, uitproberen en het kijken naar mijn mooie prehistorische vrienden. Maar je hebt je gasten wel nodig om een betere parkrating te krijgen en daarmee volgende eilanden vrij te spelen.

Gasten worden geëntertaind, tijd voor dino’s! Alle dinosauriërs worden gekweekt in een speciale unit, welke je aansluit op een verblijf. In deze unit kweek je een dinosaurus met haar eigen genen of je kunt ze aanpassen met genen die bepaalde bijzondere eigenschappen bij zich dragen. Zodra je dinosaurus succesvol is uitgekomen, kun je haar vrijlaten in het verblijf. Je moet zelf de populatie van alle soorten in de gaten houden, want alles wat je kweekt is een vrouwtje. Zoals bij elke dierentuinsimulatie moet het verblijf voldoen aan de wensen van de bewoner. Daarbij kun je denken aan voldoende water en bos, voedsel en de grootte van de populatie in het verblijf. Daarnaast willen Carnivoren ook graag kunnen jagen, dus laat de geitjes maar rondrennen, want een dinosaurus die ongelukkig is zal proberen uit te breken! Een herbivoor (dus planteneter) zal je gasten niet opeten, maar kunnen flink wat schade aanrichten. Carnivoren lusten echter wel een stukje vlees, dus als zij uitbreken kun je maar beter snel je ACU bellen.Alena’s oordeel:

Jurassic World: Evolution is gepubliceerd door Frontier Developments en beschikbaar voor Play Station 4, Xbox One en PC. Ik heb inmiddels zo’n 14 uur in de game zitten en ik ben nog niet door de carrière heen, maar ik ben misschien ook niet heel efficiënt. Ik neem graag de tijd om alles rustig te bekijken, om mijn dinosauriërs het naar de zin te maken en om rustig uit te zoeken hoe alles werkt. Ik ben ook meerdere keren opnieuw begonnen met een eiland om alles maar zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Alles rustig bekijken is geen straf, want de game ziet er prachtig uit. Van het uiterlijk van alle dinosauriërs tot de storm die alle bomen heen en weer doet waaien, de geluiden die de dinosauriërs maken als ze vrij worden gelaten en als ze met elkaar socialiseren. Ze volgen de geitjes die je in het verblijf loslaat, ze kijken naar de mensen die voorbij het hek lopen en als ze ruzie met elkaar maken of uitbreken zien ze er oprecht opgefokt uit. Op de achtergrond speelt ondertussen muziek uit de films en dat geeft een heerlijke sfeer. Alle beschikbare menu’s in de game waren wel even wennen, aangezien het er erg veel lijken. Als je eenmaal door hebt wat je waar kunt vinden werkt het prima, al zou het iemand met weinig game-ervaring best kunnen afschrikken. Er zijn veel verwijzingen naar de films en doordat ze de licentie hebben voor de franchise, hebben ze flink uitgepakt. Je kunt tijdens het spelen info over personages en locaties uit de films vrijspelen en tijdens de uitleg maken de personages regelmatig een referentie naar gebeurtenissen uit alle films. Zoals ik al aangaf moet je best veel tegelijk managen en dat kan nog wel een klus zijn als je net met het spel begint. Wat ik tijdens de carrière vooral vervelend vond was dat alles zo ongelooflijk duur is. Je moet bijvoorbeeld $150.000 voor een struikje betalen die je na een bepaalde hoeveelheid voedingen weer moet verversen voor hetzelfde bedrag. Units die je moet plaatsen kosten allemaal meer dan $400.000, research is vrij prijzig en je hebt alles toch wel nodig om verder te komen. Dat stoorde mij soms wel, maar als je eenmaal door hebt hoe je geld moet verdienen valt het wel mee. Wat dan wel weer fijn is, is dat je de dingen die je vrij speelt ook meeneemt naar het volgende eiland. Daardoor hoef je niet steeds helemaal opnieuw te beginnen. Sandbox kun je ook vrijspelen tijdens de carrière en is een erg prettige manier om gewoon lekker te prutsen met het maken van een mooi park. Ik hoorde meerdere geluiden over dat het eiland voor Sandbox te klein is en daar ben ik het wel een beetje mee eens. Ik zou graag nog een map generator zien, waarin je echt zoveel ruimte krijgt als je wil.

+ Graphics + Muziek
+ Dino’s!
+ AI van de dinosauriërs
+ Unlockables en upgrades neem je mee naar andere eilanden
+ Zoveel gave content dat ik moeilijk kon kiezen welke screenshots ik moest gebruiken
– Veel en lastige menu’s
– Geen Map Generator voor Sandbox

Share:
Previous Post Next Post

You may also like

2 Comments

  • Reply Linda

    De AI van de dinosaurussen vind ik echt ongelooflijk slecht. Dit was in JPOG veel beter.
    Voor mij was er na slechts 4 uur spelen geen lol meer aan.

    25/06/2018 at 19:58
    • Alena
      Reply Alena

      Ik hoor inderdaad ook dat er veel overeenkomsten zijn met Operation Genesis. Ik heb die game zelf nooit gespeeld, dus ik kan het daar helaas niet mee vergelijken. Ik vond de AI van Jurassic World Evolution wel heel tof gedaan, maar ik heb dus geen vergelijkingsmateriaal. Bedankt voor je mening!

      26/06/2018 at 19:58

    Leave a Reply

    *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.