Stardew Valley is een open wereld RPG voor PC, MAC, PlayStation 4, Xbox One en de Nintendo Switch. *Klapt in haar handen* Ik had het niet verwacht, maar ik heb eindelijk een spel gevonden die mij helpt ontspannen. Aangezien de laatste periode erg stressvol is geweest voor mij, kwam dit spel op het perfecte moment op mijn pad.

Hiermee wil ik niet zeggen dat Stardew Valley saai is, totaal niet, maar aangezien ik vaak spellen speel waarvan ik ga zweten, mopperen, hartkloppingen krijg enz, is het fijn om een relaxte, schattige, farming simulator te kunnen spelen. Stardew Valley heeft mijn hart gewonnen dus alle lof voor de persoon die dit spel heeft ontworpen Eric “ConcernedApe” Barone!

Zijn inspiratie voor dit spel kwam van Harvest Moon. Eric zag de tekortkomingen van deze spellen als de uitdaging om te oefenen om zijn programmeer en spelontwerpvaardigheden te verbeteren. Vier jaar lang, in zijn eentje, werkte hij regelmatig samen met spelers die geïnteresseerd waren in het spel om feedback te krijgen. Chucklefish benaderde Eric halverwege de ontwikkelingen om het spel te publiceren, zodat hij zich meer kon concentreren op het voltooien van het spel. Zijn werk beloonde zich, tijdens de eerste maanden na release was Stardew Valley een van de best verkochte titels op Steam. Meer dan een miljoen exemplaren zijn verkocht en heel veel positieve reacties van niet alleen spelers maar ook critici. Daar behoor ik nu ook bij!

In Stardew Valley begin je met je eigen karakter aan te maken. Die van mij is een meid met fel rood haar, stoere zonnebril  en klaar om haar avontuur te beginnen met haar kat Pancho! De speler neemt de rol aan van het karakter die haar drukke kantoorbaan zat is en toe is aan verandering. Haar opa heeft een brief nagelaten bij zijn overlijden, waarin hij aangeeft dat er een dag komt dat je te veel drukte krijgt in je moderne leven. Als je op dat punt komt, mag je de brief openen en je cadeau van opa in ontvangst nemen: Zijn boerderij in het plaatsje Pelican Town, zijn meest geliefde plek.

Het doel van het spel is om jouw eigen boerderij op te zetten uit het niets. Nou ja niets… Als je aankomt op jouw boerderij, ligt het vol met stronken hout, stenen, bomen, struiken en gras. Je zal moeten werken om delen vrij te krijgen en te kunnen starten met je bedrijf als boer of boerin. Dan kun je planten en oogsten, je eigen dieren verzorgen, de mijnen in voor ertsen en meedoen aan sociale activiteiten. Je kunt namelijk ook je contact met mede bewoners van de stad verbeteren en zelfs een romance starten. Je kan meedoen met vissen, koken, craften, mijnen ontdekken die materialen bevatten die handig zijn of vechten met de schepsels die in de mijnen leven. Er zijn genoeg quests om meer geld te verdienden. Of werk bijvoorbeeld aan de Community Center en verzamel bundels, zoals je al kan lezen is er genoeg te doen, en dus ook genoeg om je zelf mee te vermaken.

Al deze activiteiten zorgen er wel voor dat je levensbalk omlaag gaat (vechten) en met werken aan het land of in de mijn gaat je uitputting level omlaag. Plus je spel heeft een interne klok waar je ook rekening mee moet houden. Plan alles verstandig, de dagen vliegen namelijk zo voorbij! Als jouw karakter te uitgeput raakt val je flauw, te moe val je ook ter plekke in slaap en als je te ver doorgaat met vechten raak je buiten bewustzijn en kan je daardoor veel verliezen. Kom je na 00.00 thuis dan zal de uitputting meter de volgende dag ook al wat lager zijn. Nooit later dan 02.00 thuis zijn want dan val je waar je dan ook bent, in slaap. Tijdens bijvoorbeeld vechten, kun je eten meenemen en dat zorgt ervoor dat je energiebalk of levensbalk weer omhoog gaat. Of zoals ik in het begin deed gewoon op tijd weggaan. Het spel gebruikt een vereenvoudigde kalender, elk jaar heeft 4x een 28 dagen durende maand dat elk seizoen vertegenwoordigd. Elk seizoen heeft verschillende gewassen die dan geplant kunnen worden en per seizoen heb je verschillende activiteiten waar je van kan profiteren.

Ik heb in het begin veel fouten gemaakt, niet dat het mij veel uitmaakt, want ik ben iemand die alles eerst zelf wil uitvogelen. Geen gebruikers boekje voor mij! Eerst gaat dat ook wel, maar als je verder wilt komen is het wel verstandig om tips op te zoeken. Ik zal één voorbeeld geven. Ik verkocht alles in het begin, wat ik ook vond. Maar zodra iemand mij om iets vroeg of ik wat moest maken had ik niets. Beetje dom, want heel veel items kan je heel goed gebruiken, en zeker later in het spel! Daarom voor de mensen die dit spel willen gaan spelen, als je goed wil beginnen leer dan eerst hoe alles werkt. Dit kan op twee manieren, ala Jackie ik vogel het zelf wel uit of doe research en begin met de juiste handelingen.

Jacky’s oordeel:
I love this game en ik kan er geen genoeg van krijgen! Bij mij vliegen de uren weer voorbij, niet alleen in het spel maar ook in het echte leven. Dus heb jij even genoeg van jou drukke leven en wil je een tweede kans als boer(in)? Wil je even de zorgen van het echte leven vergeten en extra blij worden als je een zeldzaam item vindt? Dan is het magische Stardew Valley ideaal voor jou!

+  Heerlijke, klassiek gekleurde, graphics
+ Het is een simpel concept maar alles werkt
– Lopen is erg traag