Outcast: Second Contract is een complete remake van Outcast. Het is een open wereld actie en avontuur spel waar je op exploratie gaat in Adelpha. Outcast: Second Contract is uitgebracht voor de PC, PlayStation 4 en Xbox One.

Simpel gezegd, de U.S. overheid heeft weer lopen kloten met iets wat er nu voor zorgt dat niet alleen het leven op aarde in gevaar is, maar ook een andere alien wereld in een parallel universum geopend is die geholpen moet worden. Natuurlijk is er dan maar 1 held die alles kan redden. In 1999, 18 jaar geleden kwam het spel Outcast uit. De eerste 3D open wereld game en zoals vele hits is deze masterpiece ook compleet in HD geremasterd. Het spel is een, fun blast from the past voor de ’oude’ fans maar voor diegene die hier niet bekend mee zijn en nooit van dit spel hebben gehoord is deze game ook een aanbeveling als je een gave game wilt spelen met een goede verhaallijn, actie, adventure & lichte RPG mechanics.

De Amerikaanse overheid heeft met succes een probe naar een alien wereld in een parallel universum gestuurd. Terwijl de probe begint met het verzenden van videobeelden van de nieuwe wereld naar aarde, vindt een van de aliens de probe en beschadigd deze. Hierdoor komt er een onvoorziene speling van energie vrij die een zwart gat creëerde dat nu de aarde bedreigd. Het is aan ex U.S. Navy SEAL Cutter Slade om drie wetenschappers te begeleiden op deze ‘’nieuwe’’ wereld genaamd Adelpha om de overheid te helpen de probe te repareren en het zwarte gat te sluiten. Bij aankomst op Adelpha raakt Cutter gescheiden van de andere wetenschappers en hij wordt door de aliens begroet als hun messias, de Ulukai.

Het spel is net als goede wijn, beter met de jaren. Natuurlijk hadden er wat dingetjes beter gekund. Een groot minpunt vind ik dat het intro filmpje in 2d is. Hierdoor raakt het wat van zijn charme kwijt in vergelijking met het origineel. Helaas was er niet genoeg budget om deze in HD te maken. Springen is irritant, gelukkig hoef je niet veel rond te hoppen en te huppelen. Daarbij is het schieten ook wennen, ik vond dit echt raar in het begin. Wat ook minder is, is het zoeken naar kleinere objecten. Doordat de omgeving details nu beter zijn, zijn de objecten nu ook minder makkelijk te zien/vinden. Graphics zijn beter maar de animaties en karakters zijn nog gemiddeld. Verder is er niets is om over te klagen! Als echte gamer gaat het jou natuurlijk om het spel. We zijn niet voor niets ook nog fan van Mario en andere old school games. Wat hetzelfde is gebleven is de verhaallijn, soundtrack, stemmen en de gameplay. De wereld voelt levendig aan zelfs na al die jaren.

Ik heb echt genoten van dit spel, er zit een goed verhaal in, sarcastische humor, veel om te ontdekken en genoeg aan quests (ongeveer 40 uur). Je begint in een klein dorpje waar je de inwoners genaamd de Talan leert kennen. Hier krijg je je tutorial en een heleboel info over het volk en cultuur van de Talan. Long story short, de Talan worden onderdrukt door kwaadaardige krijgers. De wetenschappers zijn foetsie en de Talan helpt je alleen met zoeken als je hun helpt met het vinden van vier heilige objecten gemaand Mons. In plaatst van dat je sterker wordt, worden in het verloop van het spel je vijanden zwakker, het blijft uitdagend genoeg.

Jacky’s oordeel:
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik blij ben met deze klassieker weer te mogen spelen. We moeten als gamers toch wel respect tonen voor de klassiekers. Dit is toch de Papa van de 3D open wereld, waar ik super fan van ben. Als je het originele spel kent of geïnteresseerd bent in een 3D open wereld spel, dan is dit het spel voor jou!

+ Graphics
+ Verhaallijn
+ Gameplay