UNO, wie kent het kaartspel niet? De eerste keer dat ik UNO speelde was bij het zwembad in Frankrijk met een groep vrienden die ik daar had leren kennen. Sindsdien is het een spel die we graag spelen met de familie als we samen zijn. Nu kun je, dankzij Ubisoft, UNO ook spelen op de Switch! Je kunt online spelen, samen of gewoon alleen tegen de computer.

Het leuke aan UNO op de Switch is dat het niet alleen maar het standaard spel is, het matchen van kaarten van dezelfde kleur of waarde. Je hebt bijvoorbeeld verschillende soorten thema kaarten waar je mee kunt spelen. Zoals de bekende Rabbids, Rayman of Just Dance. Ook heb je een winter thema. Als je voor zo’n thema kiest dan ziet de spel arena eruit volgens thema en de afbeeldingen op de kaarten. Daarnaast zijn er ook speciale kaarten die bij een thema horen die soms in het spel komen, zoals een mystery card die je pas herkent wat het is als je hem gespeeld hebt. Niet alleen het uiterlijk wordt bepaald door het thema die je kiest, maar ook de geluiden en muziek.

Wat ik zelf een leuke toevoeging vind is dat je bepaalde regels kunt inschakelen of weglaten, dit maakt het spel dynamisch. Net zoals bij het kaartspel pesten hebben veel mensen bij UNO toch een beetje hun eigen regels. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om koop kaarten te stapelen of als je een zeven speelt je kaarten moet wisselen met een andere speler of dat je voor je beurt een kaart mag spelen als het dezelfde kaart is die net gespeeld werd. Je hebt ook gewoon de keuze om de klassieke regels aan te houden dus je kunt echt bepalen wat voor spel je speelt. Daarnaast geldt de belangrijkste regel nog altijd, je moet UNO roepen als je nog maar één kaart over hebt! Je kunt op UNO klikken op je scherm en dit moet je doen voor je de één na laatste kaart speelt. Roep je het niet en betrapt een andere speler je, dan moet je verplicht twee kopen.

Ik heb bijna alle speelvormen gespeeld en het werkt allemaal erg goed. Alleen tegen de computer is iets wat je snel tussendoor kunt spelen en je hebt dan ook alle tijd om een kaart te spelen, online zit er een timer op. Online maakt het wel een stuk spannender dat je echt tegen andere mensen speelt. Een leuke speelmodus is dat je het samen met iemand speelt. Je kunt of samen met de computer of met een vriend en dan speel je tegen twee anderen. Deze modus is een stukje tactischer, omdat je elkaars kaarten ziet en dus samen speelt. Je kan daardoor met kleur kiezen of koop kaarten overwegen of je elkaar daar mee helpt of schaadt. Je wint en verliest samen. Een spelmodus die ik niet geprobeerd hebt is dat je twee of meer Switches met elkaar connect en dan tegen elkaar spelen. Dit lijkt mij wel erg leuk als je op een verjaardag bent of een weekendje weg. Je kunt ook met elkaar communiceren als je online speelt door emoticons, maar daar heb ik zelf niet veel gebruik van gemaakt.

Amber haar oordeel:
Ubisoft heeft wat mij betreft een goede zet gemaakt met het uitbrengen van deze UNO. Het is namelijk het klassieke spel, zoals we hem allemaal kennen, maar ook een vernieuwende UNO. De nieuwe spelelementen maken het echt leuk om te spelen en er kunnen later nog regels toegevoegd worden dus dat houdt het dynamisch. Perfect om even tussendoor te spelen.

+ Online spelen
+ Nieuwe en oude regels
+ Thema’s