Putty Pals is een heel vrolijk puzzel co-op spel voor de Switch, PC en Mac. Het spel is uitgebracht door Harmonious en ze plannen om Putty Pals in de toekomst ook uit te brengen voor de PlayStation 4 en Xbox One.

Putty Pals heeft 28 levels plus 25 bonus mini levels en ziet er super vrolijk en kleurrijk uit en is qua besturing snel te leren. Je bestuurd een Putty Pal en je kunt lopen, springen, als trampoline fungeren en handje vasthouden (het heet mergen in het spel). Daarnaast kan je duim omhoog geven, maar dat is voor de sier. Je moet je samen door levels heen worstelen op basis van samenwerken, maar ook trial and error, het blijft een puzzel spel. Soms moet je even uitvogelen hoe ze willen dat je ergens komt, maar de uitdaging maakt het spel alleen maar leuker. Er is een zekere coördinatie voor nodig aangezien je moet springen en vaak als je springt over lava heen gaat dus als je valt dan ben je “dood”, maar het is echt voor alle leeftijden.

Het leuke aan dit spel is dat ze heel erg veel checkpoints erin brengen, of zoals mijn moeder zei: “ze zijn heel lief voor je”. Toen ik met haar speelde, om te kijken of het voor iedereen leuk is, en vooral het springen met wegvallende ondergrond enzo niet zo goed ging, mag je gewoon vanaf het checkpoint opnieuw proberen, je hebt geen levens die op kunnen gaan zodat je het hele level opnieuw moet doen, je mag eindeloos proberen. Daarnaast is er eigenlijk voor elk punt waar je dood kan gaan wel een checkpoint en als een persoon het volgende checkpoint haalt en de ander gaat ervoor dood dan komt die bij jou weer tot leven. Dit maakt het toegankelijk voor alle leeftijden en neemt een stukje frustratie weg als het niet lukt en zorgt ervoor dat je gewoon heel hard kan lachen om de faal acties. Je kan Putty Pals alleen spelen, maar daar is het spel niet voor gemaakt. Als je alleen speelt moet je beide poppetjes besturen en dat is zeker een uitdaging en erg goed voor je coördinatie, maar ook super lastig. Samen spelen is echt heel erg leuk en je bent heel erg afhankelijk van elkaar dus je hebt elkaar echt nodig om door de levels heen te komen.

Het doel van het spel is om aan de andere kant van het level te komen en in het level de balletjes op te pakken in de kleuren van de Putty Pals, je kan ook alleen het balletje van je eigen kleur oppakken. Als je de balletjes pakt dan gaat er een barrière weg zodat je verder kan of er komt een brug, dus zonder kom je niet verder. Je begint met blauw en groene Putty Pals, maar dat veranderd per wereld. Je bent allebei een andere kleur en jouw poppetje kan dan door barrières van de andere kleur lopen, maar niet door je eigen kleur. Hetzelfde geldt dus voor een platform. Ben jij blauw, dan kan je op het blauwe platform staan, maar niet op de groene en dus moet je elkaar steeds lanceren als trampoline om een platform over te slaan, maar val je dan moet je allebei weer overnieuw, want alleen kom je er niet. Als je een keer een kamer binnen komt lopen en iemand roept: Doe trampoline! Oké nu handje vasthouden! Dan weet je welk spel ze spelen.

Amber haar oordeel:
Ik vind Putty Pals echt een heel erg leuk spel en ik heb tot nu toe al heel veel lol gehad. Je hebt elkaar echt nodig om door levels te komen en kunt niet gewoon snel alleen er doorheen rennen en dat hebben ze geniaal gedaan. Het is fijn dat ze je alle tijd geven, maar als je meer uitdaging wilt kun je time trials unlocken. Zeker voor de Switch vind ik het een aanwinst aangezien meeste spellen toch single player zijn.

+ Samenwerken is goed uitgedacht
+ Voor alle leeftijden
+ Vrolijk spel