LEGO Worlds is een open wereld spel, waar je kan maken wat je wil met behulp van LEGO blokjes. Het spel is gemaakt en uitgebracht door Traveller’s Tales en is beschikbaar voor de PC, PlayStation 4, Xbox One en de Nintendo Switch.

Met dit LEGO spel gaat er letterlijk een hele wereld voor je open. Het spel is enorm en in het begin ook wel wat overweldigend. Je kunt alles maken, veranderen, bouwen en creëren wat je maar kunt bedenken door steentje voor steentje te bouwen, of met gereedschap grotere gedeeltes in een keer plaatsen. Het gereedschap moet je wel vrij spelen en krijg je niet meteen in het begin. Dit vrij spelen doe je tijdens de adventure modus en dat is ook meteen je tutorial.

Je begint met een karakter te maken, een LEGO poppetje natuurlijk. Je hebt in het begin al aardig wat opties om het persoonlijk te maken, maar je speelt er later ook meer vrij. Nadat je karakter klaar is kun je beginnen met het avontuur. Je stort neer op een eiland en daar kun je beginnen met ontdekken, je komt mensen tegen waar je mee kunt praten en je krijgt stap voor stap een beetje speluitleg. Alles is natuurlijk in de LEGO stijl en het ziet er heel erg leuk uit. De besturing is niet altijd even logisch op de Switch en dat is vooral in het begin zoeken, maar na een tijdje heb je het door en dan wordt het spel een stuk leuker. Je kunt alles maken, kleuren en vernietigen wat je wil dus je hebt wel creativiteit nodig om dit een leuk spel te vinden.

Je doel bij de adventure modus is om gouden LEGO stenen te verzamelen en je kunt met je ruimteschip van wereld naar wereld reizen. Daarnaast heb je hier quests die je kunt voltooien, zoals een gebouw verven, vechten tegen zombies of iets bouwen. De gouden LEGO stenen heb je nodig om een level omhoog te gaan en daarmee speel je meer vaardigheden en speelopties vrij. Je kunt de adventure modus spelen zoals het bedoelt is, dus door jezelf ergens doorheen te vechten, maar je kunt het jezelf ook heel makkelijk maken door een nieuwe uitgang te maken. Dat is een keuze die je zelf kunt maken en de quest spelen zoals hij bedoelt is maakt het spel wel leuker. Als je goed om je heen kijkt tijdens het spelen dan zie je eigenlijk pas hoe mooi het spel gemaakt is. Er zit echt heel erg veel aandacht in de details en je komt moderne werelden tegen, maar je kunt ook zo in de Middeleeuwen terecht komen.

De andere modus in dit spel is de zandbak. Hier kun je alles bouwen wat je kunt bedenken en heb je dus echt creativiteit nodig. Als je niks kan bedenken of niks voor ogen hebt dan is er eigenlijk ook niets te doen in deze modus. Als kind speelde ik vroeger met LEGO en bouwde ik hele dorpen en zo moet je dit dus ook zien. Alle mogelijkheden zijn open, meer steentjes dan ik ooit heb gehad en dus LEGO bouwen op een scherm in plaats van op de grond. Je hebt gereedschap die de gebouwde dingen die je tegen bent gekomen, of zelf al gemaakt hebt, kan kopiëren en dit kan je gebruiken, zodat je niet steeds hetzelfde opnieuw hoeft te doen. Alles is van LEGO dus je kunt alles kopiëren en recreëren.

Amber haar oordeel:

LEGO Worlds is een heel mooi LEGO spel, maar vergt wel creativiteit en geduld. Het richten van je gereedschap of je blokjes om te bouwen gaat niet altijd even soepel en de besturing is heel erg wennen. Als je eenmaal een paar uren in het spel hebt gestoken wordt het wel echt een stuk leuker en het spel staat, als je het leuk vindt, garant voor uren speelplezier. Zeker aangezien er updates en uitbreidingen zijn en waarschijnlijk ook blijven komen. Zo is er een Monsters DLC pakket waar onder andere nieuw gereedschap bij zit.

+ Altijd wel iets nieuws te ontdekken.
+ Ongelimiteerd met LEGO bouwen.
+ Je kan offline en online spelen.