Beat the Game is een Indie spel waar gamen en muziek maken samen komen, gemaakt door Worm Animation. Beat the Game is op dit moment beschikbaar op PC, MAC en Linux via Steam en zal ook voor de Xbox One komen. Het is een zogenoemd “point and click” spel waar je muziek kunt maken.

In Beat the Game speel je met Mistik, de man in de mooie gestreepte outfit. Mistik is een muziek producer die na een motor ongeluk midden in de woestijn in een mysterieuze en abstracte wereld terecht komt. Het doel van het spel is om geluidsfragmenten te verzamelen met de muziekrecorder. Je kunt geluiden opnemen door vijf seconden het geluid te volgen. Nadat je meerdere geluiden hebt kun je op je mixer een beat maken. De muziek fragmenten verzamelen is wel echt het hoofddoel van het spel, maar daarnaast is het spel ook een grote puzzel die je oplost. Je moet bijvoorbeeld drum stokjes vinden en bepaalde andere voorwerpen vinden. Deze voorwerpen maken dan wel weer een bepaald geluid die je kunt gebruiken om een andere beat te maken. Je hoeft op zich niet heel erg in de gaten te houden wat je gevonden hebt, want het spel pakt automatisch wat je nodig hebt. Dus als je ergens langs loopt wat je kunt gebruiken pakt Mistik het voor je op en hij gebruikt het ook automatisch. Er zijn wel acties die bijvoorbeeld alleen ‘s avonds kunnen dus dan moet je ‘s avonds even terug komen.

Ik had het gevoel alsof ik in een psychedelische wereld terecht gekomen was en het spel ziet er echt geweldig uit, maar het is geen groot spel. De besturing is vrij simpel; je gebruikt muis en keyboard en hebt naast het lopen alleen de N nodig om muziekfragmenten op te zoeken en op te nemen en M voor je mixer. Ik ben zelf helemaal niet iemand die veel met muziek maken bezig is normaal, maar ik vond het erg leuk om verschillende beats te maken en naar mate ik veel fragmenten bij elkaar had kon ik echt muziek maken. Dat is iets wat ik nog nooit in een game gevonden heb en wat dit spel origineel maakt. Het is laagdrempelig voor mensen die nog nooit muziek gemixt hebben, maar je kunt het een stap moeilijker maken door timing en volume aan te passen, naast welke fragmenten je gebruikt, dus ik denk dat het voor iets meer ervaren muziek makers ook echt heel erg leuk is om te doen. Het leuke is dat jouw muziek de soundtrack wordt, dus je mixt iets en als je dan verder loopt in de wereld dan is jouw muziek het achtergrond geluid. Wat er een aantal keer voor gezorgd heeft dat ik terug de mixer in ging, want niet alles wat ik probeerde was een succes om naar te luisteren.

Het spel zelf is niet heel erg moeilijk mede, omdat Mistik alles automatisch al oppakt en gebruikt. Dit is iets wat ik jammer vind aan het spel. Tegenwoordig komen er steeds meer spellen, waar je totale autonomie over het spel hebt. De keuzes die jij maakt beïnvloeden wat voor verhaallijn je krijgt. Hier zit de verhaallijn heel erg vast. Als je een pilletje op de grond ziet liggen, neemt Mistik hem meteen in met alle gevolgen van dien. Je kunt dus niet de keuze maken om even verder te zoeken en daarna het pilletje uit te testen. Verder is het ook niet een heel erg groot spel. Je kunt, als je er doorheen vliegt, het in een paar uur uitspelen. Ik heb rustig aan gedaan, maar het is een relatief kleine wereld dus je hoeft niet heel erg te zoeken, wat voor sommige mensen waarschijnlijk heel fijn is. In het hoofd houdende dat dit het eerste spel van Worm Animation is, kan ik niet wachten waar ze nog meer mee gaan komen. Of het geschikt is voor kinderen laat ik even aan de ouders over. Qua moeilijkheidsgraad en hoe het spel werkt is het zeker voor kinderen, er zit alleen wel een zombie in.

Amber haar oordeel:
Ik heb dit spel met veel plezier gespeeld en was na de trailer ook super enthousiast om het te spelen. Vooral de art work en hoe het eruit ziet is indrukwekkend.

+ Animatie is echt geweldig, het spel ziet er super uit.