Zoals we gewend zijn van EA, is ook dit jaar een nieuwe versie van het populaire spel FIFA uitgekomen. Het 23ste deel is eind september gereleased en aan mij om FIFA 18 te reviewen. Kan EA Sports ons dit jaar weer overtreffen met FIFA?

Vorig jaar kregen we te maken met de nieuwe samenwerking van EA en Frostbite Engine. Dit jaar is er aandacht besteed aan het verbeteren en bijwerken van de kleine foutjes die er in de gameplay zat. Het dribbelen met de bal en het pasen van de bal en het baltempo komen natuurlijker over en dit geeft een fijnere beleving tijdens het spelen. Kleine spelers hebben het voordeel dat zij makkelijker kunnen draaien en een stuk sneller en soepeler bewegen dan grotere voetballers, die grotere stappen en bewegingen moeten maken. Het geven van een voorzet is dit jaar goed uitgewerkt. Voorheen hadden spelers moeite met het scoren van een voorzet maar dit jaar kunnen spelers verschillende pasen geven en trekt je team goed mee naar voren.

Nieuw dit jaar is het toepassen van snelle wissels. Voor de wedstrijd kan je drie spelers kiezen die onder een sneltoets vallen waarmee je die kan wisselen tijdens je potje. Als je geen opdracht vooraf geeft helpt het spel je met een voorstel zodat als een van je spelers vermoeit raakt je die snel kan wisselen zonder het hele spel te hoeven pauzeren. Naast hulp met wisselen heeft EA ook de Trainers Indicator aangepast. Vorig jaar stonden er afbeeldingen van toetsen boven je hoofd zodat je wist welke knoppen je kon indrukken, dit jaar wordt je geholpen door kleine pijltje onder je speler zodat je de loop en paas richting ziet en komen er pijlen te staan waar je naartoe schiet.

Het introduceren van The Journey vorig jaar was een groot succes. In deze verhaalmodus speel je een jonge getalenteerde speler genaamd Alex Hunter. In FIFA 18 is the Journey weer terug en kan je nog meer beleven. Je leidt het leven van Hunter en bepaalt wat er gaat gebeuren, niet alleen voetballend gezien, ook heb je invloed op gesprekken en je status binnen de voetbalwereld. Wat nieuw is ten opzichte van vorig jaar is dat je Hunter aan kan passen. Je kan zijn kapsel, tatoeages, schoenen en vrijetijdskleding zelf kiezen. Dit zagen we bij andere EA Sports spellen al eerder voorkomen maar nu maakt FIFA daar ook eindelijk gebruik van.

Als je het voetballen zat wordt is er altijd nog een mogelijkheid om de carrière van manager te kiezen. In de al bekende carrière-modus is het voor het eerst mogelijk om met spelers aan te tafel te zitten en te onderhandelen. Voorheen ging het handelen door een handtekening onder een papiertje te zetten maar nu zie je filmstukjes dat jij (de manager) aan tafel zit met spelers en gaat onderhandelen over hun prijs, salaris en bonussen. Tijdens het onderhandelen wordt er een zenuwachtig muziekje gespeeld wat van mij niet zo zenuwachtig hoeft.

Tot slot FIFA Ultimate Team (FUT). Dit onderdeel binnen FIFA is de meest winstgevendemodus binnen FIFA. Als je dacht dat je game als duur was had je het mis. In FUT heb je een eigen voetbalteam en strijd je tegen andere spelers of de computer om munten te verdienen en zo weer nieuwe spelers kan kopen. Deze spelers worden uitgebeeld op kaartjes. Je koopt dus het kaartje van je favoriete speler en deze zet je in je team. Er zijn ook pakjes met meerdere kaarten. Het openen van pakjes kaarten blijft een populair onderdeel binnen de game-industrie. Het is dus logisch dat EA nieuwe features maakt voor FUT. Een nieuwe feature heet Squad battles. Hierbij speel je vier wedstrijden in 24 uur tijd tegen de computer. Hoe hoger je de computer zet, hoe meer punten je uiteindelijk krijgt. Na een week spelen wordt er gekeken hoeveel punten jij verzameld hebt en krijg je een beloning van waar je geëindigd bent. Dit kan zijn brons, zilver, goud, elite of top 100. De beloningen zijn pakjes kaarten en munten om je team nog verder uit te breiden. Een andere feature zijn de Icons. De bekende voetballers van vroeger zoals: Ronaldinho, Maradona, Henry en Pele keren terug in FUT door middel van de Icon kaarten. Ook bekende Nederlanders zoals Edwin van de Sar, Marco van Basten, Ruud Gullit en Patrick Kluivert zijn verkrijgbaar voor jouw team. Nu kan je dus vader Patrick en zoon Justin Kluivert in één team hebben.

Met de komst van de Squad battles heeft EA weer iets gevonden waar meer spelers op hun eigen niveau, kaarten en munten kunnen verdienen en dat vind ik een leuke toevoeging aan de game. Ik vind dat veel voetballers nog niet op hun in-game karakter lijken, dit mag van mij wel beter worden verwerkt.

+ De Squad battles
+ Het dribbelen met de bal en het geven van voorzetten
– Spelers die niet lijken op de echte voetballers