De Nintendo Mii’s kennen we al sinds het bestaan van Nintendo Wii (2006). Kleine personages die je kan personaliseren, die eventueel als jouw avatar kan gebruiken. Deze wezens kwamen zo nu en dan wel eens in een game voor, maar speelden nooit de hoofdrol. In Miitopia nu wel, eindelijk. Nu kan je op avontuur gaan met jouw gecreëerde Mii’s. Welke rol krijgt jouw favoriete Mii-personage in Miitopia?

Het is best wel gek dat de Mii’s nooit een eigen game hebben gehad sinds 2006. En nee, Wii Sports, Nintendo Land of in games waarin ze alleen als personage vrij kan spelen zoals in Mario Kart 8 tellen niet mee. Opnieuw mijn vraag: Ken jij een spel waarin de Mii een hoofdrol speelt? Oh ja wacht, ik weet er één! Tomodachi Life (3DS). Een game is naar mijn idee veels te weinig. Mii’s zien er dan wel simpel en eenvoudig uit, maar je kan veel verschillende kenmerken aanpassen zoals haar, de kleur van de kleding en lengte en dikte van de personage. Je kan jouw creativiteit erop los gooien.
Ik ben blij dat Nintendo eindelijk weer een game op de markt heeft gebracht met in de hoofdrol de Mii. Oftewel: jouw favoriete Mii-personage speelt de hoofdrol in een Nintendo-game. En geef toe: wie wil dat nou niet? Mijn Mii-personage, een look-a-like van mezelf, wil dat graag wel.

Miitopia is een avontuur, RPG-spel met een knipoog simulatie erin. In het o zo vredige Miitopia worden de gezichten van de Mii’s gestolen door de slechterik Dark Lord … (jij bepaalt de naam en gezicht van jouw slechterik). Jouw Mii moet de kwaad bestrijden en alle gestolen gezichten terugvinden. Gelukkig doe je dit niet alleen. In het verloop van het spel zullen drie Mii-leden aan de groep toegevoegen, zodat jij er niet alleen voor staat. Deze mag jij zelf creëren of uit jouw Mii Plaza importeren die je eerder gecreëerd hebt.
Wat moet je doen? In een zeer korte uitleg, terwijl je al kennis hebt gemaakt met de Dark Lord, vertelt een wijze stem (een god die in een ketting opgesloten zit) hoe de besturing enzovoorts verloopt. Dit zijn hele simpele handelingen die je na één beurt al onder de knie hebt.
Tevens vraagt de stem aan jou welke klasse en karakter jouw Mii moet krijgen. Dit bepaal je ook later voor jouw teamgenoten. In het begin kan je kiezen uit zes klassen: warrior, mage, cleric, thief, popstar en chef. Later in het spel worden nog een aantal klassen toegevoegd. De combinatie die je maakt heeft invloed tijdens de gevechten. Dit kan voor- en nadelen opleveren. Wel heel leuk bedacht trouwens, want een gevecht kan zo een ander wending geven.

In een typische RPG-spel ga je op pad. Je kan kiezen voor alleen of in teamverband tot een max van 4 Mii’s. Onderweg kan je gehinderd worden door monsters. Deze monsters zien er heel speels uit wanneer ze Mii-gezichten dragen. Wat denk je van een dansende paddenstoel met vrouwelijke ogen of een mol met een brede glimlach. Dit kan soms voor hilarische momenten zorgen. Dat maakt de gevechten wel luchtig.
Tijdens deze gevechten kan je alleen jouw eigen Mii beheersen, niet de anderen. Op zich is het geen probleem want jouw teamgenoten gebruiken op het juiste moment wel de juiste aanvallen. Maar in boss battles kan dit soms wel vervelend zijn. Een optie wat Nintendo toegevoegd heeft is de ‘auto-battle’. Wanneer deze functie actief is, bestuurt de computer de aanvallen voor jouw Mii. Net als wat hij bij jouw teamgenoten doet. Dit kan je op ieder moment tijdens het gevecht uitzetten. Zeer handig als je een hoog level bent en eten wilt grinden in laaglevende routes. In een route vind je trouwens maximaal 3-4 gevechten. Ik vind dit persoonlijk weinig voor een RPG-spel met name als je eten wil sprokkelen waarvan de kans soms aan de lage kant is.
Naast dat je aangevallen kan worden op je looproute, kan je schatkisten vinden met onverwachte monsters, eten, geld of tickets die je weer kan spenderen in de herberg (hier kom ik zo op terug), maar ook kan er interacties plaatsvinden tussen jouw Mii’s. Ze kunnen elkaar helpen, lachen met elkaar of zelfs boos op elkaar worden. Dit alle kan invloed hebben tijdens gevechten. Houdt de relatie goed sterk in het team dus. Wat ik wel op een gegeven moment eentonig vond worden zijn de interacties tussen jouw teamleden. Zinnen die niet op elkaar aansluiten en te weinig variatie en diepgang.

Aan het einde van de route staat er een herberg. Dit is zeg maar het eindpunt van de route. In de herberg kan je de Mii’s eten geven, aan hun relatie werken wanneer je twee Mii’s in een kamer zet en uitrusting kopen om ze sterker te maken. In een gedachtenwolkje zie je welk Mii geld uit wilt geven aan uitrusting, wapens of … een banaan? Geloof me maar, die banaan of snoepje kunnen handig zijn in gevechten. Tevens kan je in de herberg eten geven aan jouw Mii’s. Het eten vult niet alleen de maag maar boost ook stats (HP, magic, speed enzovoorts). Bekijk wie of wat lekker vindt, want dit heeft zeker invloed op de groei van dat bepaalde stat.

Voor wie de minigames van de Mii Plaza kent, herkent snel de type graphicsstijl van de Miitopia-spel. Het oogt simpel en eenvoudig. Kinderlijk wil ik het niet noemen, want de omgeving van Miitopia is vele malen beter uitgewerkt dan de minigames in Mii Plaza. Duidelijke schaduwen, mooi kleurovergang. Dat maakt het spel wat diepgaander. De muziek past heel goed bij de acties in het spel. In battles is de muziek intenser en spannender en de herberg waar jouw Mii’s rusten is het kalmer en relaxter. Op zoek naar uitdaging? Voor elk behaalde activiteit ontvang je een medaille. Er zijn ruim 250 medailles te behalen. Wat ik ook heel leuk vind is dat Nintendo de Amiibo-optie heeft toegevoegd om nieuwe kostuums voor je Mii vrij te spelen. En door de toegevoegde camera-optie kan je op ieder moment in het spel foto’s te maken. Wie weet word mijn Mii nog wel beroemd!

Wendy’s Oordeel:
Voor wie die helemaal gek is op Mii’s maken en avonturen beleven met ze, kan hier helemaal los gaan. Het verhaal is leuk, simpel en gevarieerd, waardoor je veel tijd erin spendeert. Nintendo heeft voldoende opties in het spel gestopt waardoor je niet snel stopt. Op een gegeven moment kan het wel eentonig worden: interactie tussen de Mii’s is niet breed, maximaal 3-4 gevechten in een route met alleen dezelfde monsters. Muziek is hier goed en eindelijk kan jouw Mii de held zijn.

+ Houdt van Mii’s creëren en dit in verhaallijn toepassen
+ Jouw Mii de held van het spel zijn
+ Toegevoegde opties: behalen medialles, Amiibo, camera