Tetris, ik zag het laatst nog gespeeld worden in dat Belgische tv-programma dat volgens mij al vijfentwintig jaar bestaat: Blokken. Ik heb het altijd de opperbaas van de retrogames gevonden. En dan bedoel ik natuurlijk echt retro he, nog voor Mario in mijn leven kwam. Ik snapte nooit waarom mensen altijd zo dol waren op Pac Man, Space Invaders of Pong: Tetris was voor mij helemaal het einde. Niets leukers dan in de auto op vakantie op zo’n nep-Game Boy lekker wat rijen met blokken weg te werken. Ben ik er goed in? Nee. Maak dat wat uit? Nee. Dat is de magie van Tetris: iedereen kan het spelen en er lol in hebben. Geldt dat nog steeds anno 2017 met Puyo Puyo Tetris?

Puyo Puyo is een game die niet veel mensen iets zal zeggen: Puyo Puyo is een soort Dr Mario meets Tetris, met schattige blobjes in allerlei kleurtjes. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat de paden van Tetris en Puyo Puyo zouden kruisen en dat is bij dezen gebeurd. Het resultaat is een puzzelgame met een verhaaltje, hoewel dat allemaal wel erg lang duurt. Je bevindt je ineens op een ruimteschip en moet het dan tegen diverse personages opnemen in een soort Tetris-battles. Dat betekent dat je niet gewoon aan het Tetrissen bent en de highscore moet halen: dat betekent dat andermans weggespeelde rijen soms op jouw bordje belanden. Maar ook andersom gelukkig.

Daarnaast is de kleur belangrijk, want dat is wat Puyo Puyo zo anders maakt: je moet ineens in kleuren denken, en niet zozeer in vormen. Als je net als ik altijd Tetris speelt dan is dat even wennen, maar het is wel een toffe nieuwe uitdaging en een frisse variatie naast al het ge-Tetris. Gelukkig wordt dit alles in de verhaalmodus vrij rustig geïntroduceerd, zodat je je niet helemaal verdwaald hoeft te voelen. Uiteindelijk is Tetris (en Puyo Puyo) nog steeds dat simpele, laagdrempelige puzzelspel dat je makkelijk oppakt maar moeilijk kunt verslaan. Het is mooi dat deze games in 2017 nog steeds bestaansrecht hebben en zo mooi samenkomen.

Aan de andere kant is er natuurlijk dat prijskaartje. Puyo Puyo Tetris kost iets van 35 euro, terwijl je zo een gratis Tetris-app downloadt. Het is niet een game die je per se in 4K moet spelen, als dat al mogelijk was. Sowieso is dit een spelletje dat vooral on the go interessant is, want op de console duik ik in ieder geval altijd liever in wat omvangrijkere spelwerelden. De keuze is te begrijpen, want er valt meer geld te halen als je het als losse game uitbrengt op de consoles, maar ik denk dat het in dit geval ook een goede oplossing zou zijn geweest Puyo Puyo Tetris op de mobiel uit te brengen waarbij bijvoorbeeld nieuwe hoofdstukken apart gekocht konden worden.

Als deze game binnenkort wat minder hooggeprijsd is, dan kan die zeker voor heel wat uren vermaak zorgen, want met de game zelf is niets mis. Het enige probleem is dat de concurrentie moordend is, van enerzijds de gratis Tetris-spellen en anderzijds de grotere game-avonturen die ons staan te wachten op de console.

Laura’s oordeel
Puyo Puyo Tetris is een zeer geslaagde samensmelting van twee iconische puzzelgames, met als eindresultaat een vermakelijk spel met voldoende modi en verrassend genoeg zelfs een verhaallijn. Het is alleen jammer dat de game enorm veel concurrentie heeft en niet op een handheld uitkomt, plus dat prijskaartje dat evengoed best hoog is, waarmee hij zichzelf in de voet schiet.

+ Lekker snelle gameplay, nog steeds verslavend, goed uitgelegd

– Aan de prijs, niet op de handheld of mobiel, soms onnodig veel dialoog