Okay ik ben me ervan bewust dat ik met mijn 17 jaar nog best wel een guppy ben in de “ancient world of gaming”. Ik kom uit de generatie waarbij motion gaming (Nintendo Wii) toentertijd echt topnotch was. Dus ja ik heb het “pixeltijdperk” niet meer meegemaakt. Nu heb de laatste tijd aardig wat interesse getoond in de PlayStation 1 (PS1) en ik moet toegeven dat ik na elke sessie op deze veteraan constant de gedachte heb: “Damn, wat zijn ze ver gekomen.” Hieronder heb ik een paar dingetjes genoteerd waarin de game-industrie in de afgelopen (±) 20 jaar pittig grote stappen heeft ondernomen.

Mini-waarschuwing vooraf in dit artikel ga ik het voornamelijk hebben over de ontwikkeling van consoles dus sorry PC gamers xoxoxo.

Graphics:
Het meest voor de hand liggende onderdeel in de “gaming evolutie” zijn natuurlijk de graphics, voor de mensen die niet weten wat dat zijn. Het is basically de echtheid van hoe een game eruit ziet. Denk bijvoorbeeld maar aan de details van de omgeving, de manier hoe de personages zich bewegen, etc. Nu heb ik hierboven de term pixels gebruikt, hiermee wil eigenlijk gewoon zeggen hoe blokkerig sommige games wel niet waren, denk aan Pong, Super Mario en Mega Man.

Tegenwoordig is het bij sommige games best lastig om onderscheid te maken tussen de “echte” wereld en de game wereld (vooral bij cutscenes), maar dat mag ook wel als je je bedenkt hoeveel tijd er uiteindelijk in zit om een game te maken. I mean kijk naar Horizon Zero Dawn, Guerrilla Games heeft er uiteindelijk langer dan zes jaar over gedaan om zoiets te creëren en damn ze hebben het echt genailed.

Hardware:
Dit is iets waar niet vaak over nagedacht wordt en nu moet ik even eerlijk zijn en zeggen dat dit mij ook pas opviel toen ik weer eens een PS1-controller oppakte: er waren vroeger geen thumbsticks.

IMG_ps1ps4controller
En als je erover nadenkt is het eigenlijk best wel apart. Natuurlijk voor de platformers waar Nintendo om bekend stond had je ze vroeger niet nodig aangezien het toch vooral 2D games waren waarbij je vaak maar 4 richtingen op kon, maar probeer nu maar eens old school 3D game te spelen zoals Tomb Raider zonder thumbsticks. Ik zeg het je, HET IS PITTIG VERVELEND. Dit was een van die momenten waarbij ik realiseerde hoe verwend we tegenwoordig wel niet zijn qua hardware. Niet alleen waren thumbsticks een goeie toevoeging ook de rumble-functie voegde heel wat toe aan de meeste controllers.

 

Setting:
Last but not least laten we het even over de hele setting hebben. Vroeger hadden de meeste huishoudens een tv waarvan die meestal in de woonkamer stond en waarop dan de console op werd aangesloten. Wie weet kun je je nog de momenten herinneren waarin jij wilde gamen en je ouders bijvoorbeeld het nieuws wilden zien.

Inmiddels zijn er nu zoveel manieren waarop je game-ervaring niet meer onderbroken hoeft te worden. Denk bijvoorbeeld maar aan hoe Nintendo het de laatste jaren heeft aangepakt met hun manier om over te switchen van tv scherm naar handheld-modus, al helemaal nu ze met Nintendo Switch zijn aangekomen.

Sony kwam eerst met PlayStationTV dat helaas geflopt heeft, maar nu zijn ze met PlayStation Now aangekomen waardoor je (een aantal) games kan streamen naar je computer. Vroeger bestond co-op gaming vooral uit een kamer, een tv, een heleboel controllers, jij, je vrienden en natuurlijk snacks. Tegenwoordig hoeft dit allemaal niet meer en kan iedereen gewoon online met elkaar gamen (ergens wel kinda jammer).

Zoals ik al zei heeft de gaming-industrie pittig grote stappen ondernomen en hoewel de meeste stappen alleen maar positief zijn, gaat er af en toe niks boven een goeie oude klassieker.

Bewaren

Bewaren

About Angela

Chick die vaak een zonnebril draagt en oh ja een chick die van games houdt.

View all posts by Angela

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.