Nu weet ik wat ik al die jaren gemist heb. Voor het eerst in mijn leven heb ik een echte Zelda titel gespeeld en wil ik meer! Lees hieronder snel waarom.

Nog nooit echt Zelda gespeeld
Maar Sam is jouw dochter niet vernoemd naar de prinses? Ja dat klopt en daar had ik een hele goede reden voor. Ik moet alleen toegeven dat ik niet alle Zelda games heb gespeeld. Mijn eerste console was wel een NES maar daar speelde ik Super Mario op. Waarom ik nooit echt een Zelda game kocht ligt misschien aan het feit dat ik druk bezig was met andere games. Tijdens mijn zwangerschap heb ik wel The Legend of Zelda: The Windwaker een beetje gespeeld op de Wii U. Dus in alle eerlijkheid kan ik zeggen dat ik met een frisse blik begon aan mijn The Legend of Zelda: Breath of the Wild avontuur. Inmiddels ben ik niet alleen verliefd op mijn eigen mini Zelda maar ook op deze prachtige game!

Het verhaal
Heb je net als mij nog nooit echt een Zelda game uitgespeeld of gespeeld laat me je dan even meenemen in de wonderlijke wereld van Zelda. De held in dit verhaal Link wordt wakker uit een diepe slaap van 100 jaar. Zijn geheugen is hij verloren de mysterieuze stem die hem wekte gaf aan dat het tijd was. Door verschillende cutscenes en gesprekken kom je erachter wat er aan de hand is. De wereld wordt bedreigd door Calamity Ganon die opgesloten zit in de Hyrule Castle dankzij prinses Zelda. Om Calamity Ganon te verslaan moet Link de verschillende rassen in Hyrule verenigen en de Divine Beasts terug winnen om zo het gevecht aan te gaan.

img_Zelda_Breath_of_the_Wild (4)

Ouderwets spelen in een open wereld
In de tijd dat ik begon met gamen moest je veelal zelf alles uitzoeken binnen de games. Er werd niet echt uitgelegd hoe je iets moest doen en dat was een uitdaging. Binnen The Legend of Zelda: Breath of the Wild komt dat nu helemaal terug. Je wordt wakker en je weet dat er een taak op je wacht maar hoe en wanneer je die vervuld is aan jou. De wereld ligt letterlijk voor jou open. Door gesprekken aan te gaan met verschillende personages krijg ik de hoofdmissies. Deze staan netjes in een rij en ik kan ze los van elkaar selecteren om zo richting aan mijn spel te geven. Maar er is zoveel meer te ontdekken binnen de game. Het daagt je uit om actief met vrienden die ook spelen nieuwe dingen te ontdekken.

Samen alleen spelen
Het is absoluut een single-player en je kan dan ook echt uren in je game blijven zitten. Maar deze game bevat zoveel content dat je er ook gewoon over praat met vrienden. Het wakkert een enthousiasme in me aan die ik al een tijd niet meer heb gevoeld bij het gamen. Ondertussen app ik met vrienden over hun ontdekkingen en wat ik heb geleerd om te doen. Recepten voor verschillende gerechten worden uitgewisseld en ook hints waar je de beste wapens kan halen. Maar ook hoe je die onmogelijke puzzel van die ene shrine kan oplossen wordt besproken via social media. Nintendo heeft weer geïnvesteerd in iets waar ze heel goed in zijn, games creëren waardoor mensen met elkaar aan de slag gaan.

img_Zelda_Breath_of_the_Wild (2)

Licht irritatiepuntje ergens?
Even een klein irritatiepuntje met je delen over de game want over het algemeen ben ik echt razend enthousiast. Maar herinner je nog dat we de eerste beelden zagen van een Link die op een paard de wereld verkende? Toen ik dat zag werd ik enthousiast want dat wilde ik ook. Het zag er zo ontspannen en natuurlijk uit. Dus toen ik mijn eerste “wilde” paard besteeg vervloekte ik Link. Het paardrijden gaat helemaal niet zo natuurlijk en is soms ronduit vervelend. Nu moet je weten dat er een verschil zit in karakter tussen de paarden. Maar volgens mijn instructeur heb ik een makkelijk paardje uitgezocht, met stippen op zijn kont. Toch doet dit beestje niet altijd wat ik wil en dan zit ik vast in een boom of op de zijkant van een berg. Enige wat ik dan kan doen is ervan afspringen en het paard de vrijheid van beweging geven. Maar de besturing van de paarden is soms echt vervelend. Dit is echt een jammer puntje maar gelukkig hebben we de kite!

Vlieg met me mee
Al vrij snel krijg je van een lieve oude meneer een kite waardoor je de wereld een stukje sneller kan verkennen. Nu ga ik je even een paar tips meegeven om zo lang mogelijk te genieten van het vliegen. Om te kunnen vliegen over de wereld moet je klimmen naar een hoger punt. Je kunt bijna overal op klimmen, enkel een aantal objecten binnen verschillende opdrachten en in shrines zijn niet te beklimmen. Link heeft een uithoudingsvermogen waar je rekening mee moet houden. Dus zorg ervoor dat je steeds naar een punt klimt waar je even kan bijkomen. Wanneer je de top of het doel hebt bereikt is het tijd om te springen! Maar vergeet hierbij niet je kite te activeren. Hier een van mijn tips als je op een hele hoge berg bent geklommen en je doel wat verder ligt dan je uithoudingsvermogen kan volhouden, maak dan tussendoor een vrije val. Hierdoor daal je sneller en je uithoudingsvermogen blijft bespaard. Dit doe je door even de kite weg te stoppen en je kan hem tussendoor weer gewoon erbij pakken.

img_Zelda_Breath_of_the_Wild (1)

Verzamelen en ontdekken
Je hebt uiteraard een hoofdverhaal wat je kan volgen maar in de open wereld van Zelda kan je een hoop ontdekken. Eerder kon je al lezen dat ik met vrienden recepten uit wissel om zo nieuwe gerechten te ontdekken. Verschillende gerechten zorgen voor extra uithoudingsvermogen of voor resistentie tegen elektrische aanvallen. Maar er is meer er zijn verschillende kampen waar je kan vechten en kisten openen. Er zijn verborgen schatten om te ontdekken en tijdens Blood Moon komen vijanden naar buiten die extra uitdagend zijn. Je hebt verschillende “mini” bazen die je kan verslaan en de verschillende shrines zorgen voor hersen krakende puzzels. Het grappigste wat ik ontdekte tijdens een gesprek met een van mijn vrienden is een feitje over de Korok Seeds die je kan verzamelen. Terwijl ik er inmiddels 2 verzameld had hoorde ik dat ik daar nog wel een honderdtal meer van kon gaan verzamelen in de game om een item te krijgen die goud is. En nee ik ga niet verklappen hoeveel en wat precies. Naast de verschillende wapens, side quests, items, locaties kan je ook herinneringen verzamelen.

Logisch vechten
Deze game is niet makkelijk en dat is maar gelukkig ook. Het zou zonde zijn wanneer er enorm veel tijd en geld is besteed aan de graphics, open wereld en dan een makkelijke gameplay hebben. Het vechten is echt uitdagend maar je groeit erin. Er wordt beroep gedaan op je logisch denkvermogen en soms is een gevecht een kwestie van vooruit plannen. Want hoe frustrerend ook wapens gaan kapot en soms zelfs erg snel ook. Zo heb ik een paar monsters moeten verslaan met een paar takjes en door slim gebruik te maken van een bommetje. Gelukkig zijn er overal wapens te vinden en is Link ook snel genoeg om geregeld te kunnen ontsnappen. Maar de moeilijkheidsgraad zorgt ervoor dat ik gewoon af en toe heerlijk kindvriendelijk kan vloeken, fudge, chips, verdulleme en potver. Gelukkig niet frustrerend genoeg om mijn Wii U pad weg te slingeren.

img_Zelda_Breath_of_the_Wild (5)

Is alles nu gezegd?
Er valt nog een hele hoop te vertellen over deze game en het liefst zou ik je ook meenemen in een wekelijkse column. Maar ik heb moeite om mijn game neer te leggen. Daarnaast is het juist leuk om dit alles echt zelf te ontdekken. Waar ik het nog even over wil hebben is hoe goed deze game grafisch is neergezet. Ik heb echt al heel wat wow momenten gehad binnen de game. Het kan regenen, het wordt donker, de zon straalt en ook de verschillende gebieden hebben zo hun verrassingen. Een berg beklimmen en dan van het uitzicht genieten doe ik geregeld en niet alleen omdat er toevallig een shrine in de buurt ligt. De stijl van cartoon getekende personages en dan de anime stijl wereld is de perfecte combinatie. Het voelt alsof ik in een Ghibli wereld stap van Nintendo.

Amiibo toevoegen aan je game
Wil je de game een extra boost geven dan zijn er verschillende Amiibo’s verkrijgbaar die je helpen binnen de game. Zelda helpt je bij het vinden van verschillende planten, Link met boogschutter zorgt voor wat extra vaardigheid in pijl en boog. Mijn favoriete Amiibo is toch wel Wolf Link als ik eerlijk moet zijn. Deze wolf helpt je mee in het vechten van de verschillende vijanden en is een handig hulpje in het opsporen van de verschillende verborgen schatten. Ik ga ze langzaam aan proberen te verzamelen en ik hoop dat Nintendo weer een voorraadje aan maakt want zoals altijd zijn de Amiibo’s weer een handelsobject voor de slimme handelaar.

img_Zelda_Breath_of_the_Wild (3)

Sam’s oordeelreview_cijfer_9.7
Deze game mag niet ontbreken in je game collectie. Heb je nog geen Wii U of Nintendo Switch ga er dan nu meteen een halen met deze game want dit wil je spelen. Ik heb ooit een Xbox gekocht voor Fable en dit is een zelfde verhaal voor mij als met deze game. Je gaat hier zoveel uren plezier in beleven en absoluut geen spijt van krijgen. Zelda heeft mij gegrepen met zijn gameplay, open wereld, grafisch prachtig uitgewerkt en ik ben met vrienden enthousiast gaan praten over deze game. Zelda heeft er een fan bij want een breathtaking game is dit!

+ Eindeloos veel gameplezier
+ Open wereld
+ Grafisch adembenemend mooi