Hitman maakt de laatste tijd bijzondere uitstapjes. Eerder zagen we Agent 47 al in zijn eigen mobiele game genaamd Hitman Go en nu is zijn nieuwste game een episodisch exemplaar. Daarvan is nu het eerste seizoen verkrijgbaar op schijfje, en dat is wel zo fijn voor verzamelaars en mensen die het eerst eens willen uitproberen.

Wat ik tof vind aan deze Hitman is dat er veel aandacht is gestoken in het vertellen van een verhaal. Er zijn zes interessante locaties gekozen waar onze favo sluipmoordenaar zijn ding moet doen, zoals Bangkok en Parijs, maar daar wordt dan weer niet zo lang bij stilgestaan dat de werelden je beginnen te vervelen. Precies op het juiste moment schakel je over naar een andere locatie op de wereld, waar zich natuurlijk weer andere problemen voordoen.

Of liever gezegd, waar zich weer een ander interessant verhaal ontvouwd, waarin Agent 47 weer moet zorgen dat hij semi-stealthy aan de slag gaat om zo de best mogelijke moord te beramen. Je hebt heel veel vrijheid om zelf te plannen en te bekijken hoe je je target omlegt. Je kunt dus inderdaad stealthy te werk gaan, maar dat hoeft niet per se. Wat een grote rol speelt in het bedenken van je moord, is welke items je onderweg tegenkomt. Geheel Cluedo’achtig kies je namelijk het wapen waarmee je de moord zal plegen.

Nu ben ik stealthy niet echt een held, maar Hitman haalde toch het beste in me naar boven op dat gebied. Het is niet een game waarin je zuchtend denkt: goh, nu moet ik deze acties allemaal uit gaan voeren om uiteindelijk tot iets te komen dat nu nog heel ver weg lijkt. Elk stapje in het proces lijkt juist even essentieel te zijn en het heeft allemaal zoveel invloed op het eindresultaat, dat de game daardoor heel lekker weg speelt.

Naast het hele eerste seizoen van deze episodische Hitman-game, bevat het schijfje ook nog bonusmissies en een documentaire waarin je achter de schermen gaat bij de studio IO Interactive.

Uiteindelijk is dit een game die heel toegankelijk is voor eigenlijk alle spelers. Het is geen hardcore shooter, het is geen extreem stealthy game, maar juist omdat het zo vertellend is neemt de game je aan de hand mee in de wereld van Hitman. Heel erg vet, en zeker iets dat als een goede introductie in de serie kan gelden.