Snowboarden is cool. Helaas ontbrak er tot op heden altijd nog een toffe wintergame op de huidige consoles. Ubisoft probeert met Steep dit gemis op te vullen. Steep speelt zich af in de Alpen en je hebt daarbij alle vrijheid. Je kunt gaan paragliden, skiën, snowboarden, of je wingsuit aantrekken. Je kunt zelfs alles bewandelen. In deze review kunnen jullie lezen wat ik uiteindelijk vind van deze open wintersport game.

Steep is totaal niet lineair. Er zijn geen verplichte uitdagingen te voltooien. Dat zijn echt twee grote plus punten. Als je merkt dat er iets leuks te doen is op de berg, kun je kiezen dit te doen. In Steep kun je zonder laadtijden een flink aantal bergen in de Alpen afdalen. Hiervoor kun je een helikopter gebruiken om op elke gewenste plek gedropt te worden. Wil je naar een willekeurig punt waar geen uitdagingen zijn? Dan kost dit een helikopter ticket, dat je kunt verdienen door te stijgen in level. Na level 25 zijn helikopter tickets gratis. Als je op de R1-knop klikt opent er een soort simpel menu in de vorm van een wiel, waarmee je direct kunt schakelen tussen snowboarden, skiën, wingsuiting en paragliden. De uitdagingen ontgrendelen al vrij snel zodra je een berg verkent.

steep-early-access2016-11-10-13-51-21

In de basis is Steep een game waar je over het algemeen snel op uitgekeken bent. De vier sporten geven je verschillende mogelijkheden, waarvan ik er slechts twee echt leuk vind en dat is in de wingsuit vliegen en snowboarden. De mogelijkheden zijn allemaal erg beperkt dat in combinatie met dat de uitdagingen weinig variatie bieden. De game wordt al snel saai. Het is totaal geen SSX. Steep gaat meer richting een simulatie game dan een arcade game. Steep is een serieuze game en dus ook de tricks die je kunt doen zijn erg beperkt. Overigens kun je je personage aanpassen met gekke outfits zoals bijvoorbeeld een koeienpak die ook nog eens rinkelt. Buiten dat het heel grappig is, is het iets wat ik persoonlijk er totaal niet bij vind passen, in een serieuze sportgame zoals deze. Je kunt niet eens je snowboards etc aanpassen zodat je beter presteert met je gear. Onder anderen daardoor mis ik aardig wat diepgang in de game, helaas raakte ik behoorlijk snel uitgekeken op de game. Wat ik erg jammer vind, ik speel namelijk graag games van Ubisoft en had hier dus ook meer van verwacht. Juist omdat Ubisoft wel vaak games uitbrengt met veel diepgang.

img_steep_review

Mirjam’s oordeel:review_cijfer_6.2
Steep zal ik omschrijven als een rustgevende game. Wat mij erg teleurstelt in deze game is het gebrek aan variatie. De omgevingen zijn prachtig mooi maar op een gegeven moment voelt alles hetzelfde aan en dat is best wel saai. Persoonlijk was ik zelf al na een paar uur al uitgekeken op deze game. Gamers die de season pass hebben aangeschaft zullen komende periode wel beloond worden met nieuwe sporten. Iets wat tegenwoordig bij veel games wordt gebruikt om het maximale uit een game te halen. Er zijn waarschijnlijk wel heel veel mensen die deze game geweldig vinden. Deze personen kunnen zich ook vast niet vinden in mijn review. Helaas is deze game niks voor mij. Ik had meer gehoopt op een SSX achtige game, waarin je meer stunts kunt doen.

+Mooie omgevingen, zonder laadtijden
+Eindelijk weer een wintersportgame
-Weinig uitdaging en doordoor snel saai