Call of Duty heeft het dit jaar moeilijk want de game moet het dit jaar opnemen tegen Battlefield 1 en Titanfall 2. Veel gamers zijn een beetje flauw van de futuristische shooters, vooraf was er al veel kritiek over deze game. Zelf ben ik ook wel een beetje moe van dit soort type shooters. Desondanks ben ik met een positieve instelling aan Call of Duty: Infinite Warfare begonnen.

Singleplayer
De grondstoffen op onze aarde beginnen op te raken, terwijl de bevolking maar blijft groeien. In Call of Duty: Infinite Warfare gaat de mensheid opzoek naar nieuwe grondstoffen in de ruimte om het voortbestaan van de mensheid te kunnen garanderen.

In Call of Duty: Infinite Warfare maak je deel uit van een wereldwijde organisatie de UNSA. Deze organisatie is gespecialiseerd  om in de ruimte grondstoffen te halen voor de mensen op aarde. Het probleem is dat zij wereldwijd en in de ruimte de macht hebben. Op een gegeven moment is er een afsplitsing geweest, die zichzelf de SDF (Settlement Defense Front) noemt en zij hebben jaren voor de UNSA gewerkt. Dit zorgt nu voor grote problemen en zo ontstaat het conflict tussen de twee organisaties. Verder wil ik niet te veel verklappen over het verhaal maar zoals je gewend bent van de Call of Duty serie, is er van begin tot eind volop actie!

Jij speelt als kapitein Reyes een kwetsbare leider, in een verhaallijn die slechts vijf tot zeven uur duurt. De Infinite Warfare schrijvers slagen erin om leuke personages neer te zetten. Dit sci-fi verhaal heeft geen aliens, maar wel is er een opvallend personage en hij is niet menselijk. ETH.3n (uitgesproken Ethan), een robot marine onderofficier, hij is een sterke, betrouwbaar teamgenoot die zelfs een spannend moment kan verzachten. Hij is handig in elk vuurgevecht, maar zijn grootste geschenk is zijn humor. Hij maakt grappen over van alles! Ethan is ook copiloot en laat je kennismaken met prachtige ruimtevaartuigen in Infinite Warfare’s die het kwaad bestrijden. Het zijn zeer wendbare schepen, het geeft een kick om op targets te jagen door nauwe openingen. Dit leidt tot de meest intense momenten in de ruimte. Dit is echt geweldig gemaakt, ik had van te voren nooit gedacht dat ik deze vlieg missies een van de leukste levels zou vinden.

img_codiw1
Multiplayer
De nieuwe online slagvelden zijn, niet verwonderlijk, geïnspireerd door omgevingen uit de single-player mode. Net als in eerdere Call of Duty games duurt het een paar sessies om de online mappen te leren kennen en onder de knie te krijgen. Zo ontdek je de beste sniping plekken, en ontdek je gebieden waar vaak veel tegenstanders lopen. Zelfs de wall-running punten zijn gemakkelijk te onthouden, het is vaak overduidelijk (een lang stuk muur). Net als bij de laatste twee Call of Duty’s, kun je met behulp van de muren vijanden pakken en of verwarren. Het verloop van de multi-player progressie is niet super veel veranderd ten opzichte van de laatste twee delen. Mijn mening is hierin nog steeds onveranderd; het is te uitgebreid, te veel opties voor wapens, perks, granaten etc. Ik hou meer van de eenvoud in de shooter games zoals in de Modern Warfare serie. Het is een lekkere en vlotte multiplayer die goed aanvoelt met een aantal mooie maps, het geheel voelt toch net iets beter aan dan Black Ops 3. De zombie modus is ook weer terug. Dit speltype is een grappig contrast met de verhaallijn Infinite Warfare deze coöperatieve multiplayer-modus is weer erg leuk in elkaar gezet. Dit keer is het thema de jaren tachtig, vol met de neonverlichting en felle kleuren. De Zombie modus is als vanouds, erg leuk en vertrouwd, maar nu met een bijzondere jaren 80 setting. Dit is en blijft een ideale speloptie om met vrienden thuis op de bank te spelen. Niets is leuker dan om samen hordes zombies te verslaan en vervolgens allerlei spul vrij te spelen voor de personages. Door zombies te doden en barricades te herstellen, verdien je geld en daarmee koop je vervolgens nieuwe wapens.

img_codiw2

Mirjams oordeel; review_cijfer_7.0
Call of Duty: Infinite Warfare is toch na veel kritiek wel ‘de’ shooter in de ruimte. Het scenario wordt mooi weergegeven in de juiste space sfeer, het zorgt ervoor dat je helemaal in de singleplayer wordt opgezogen. Het verhaal wat je vervolgens uitspeelt in een middag, wat eigenlijk wel erg kort is. Toch heb ik mij prima vermaakt met de singleplayer van deze Call of Duty. De multiplayer is lekker snel en er is veel variatie te vinden in de verschillende mappen. Al met al is het een vermakelijke game, toch verlang ik wel weer naar een Call of Duty die in het heden of verleden afspeelt.

+ Verhaallijn voelt verfrissend aan
+ Multiplayer & Zombie modus zeer vermakelijk
+ Grafisch goede game