Net als vele anderen heb ik ook de eerste Titanfall gespeeld. Nu vond ik dat rond springen op zich wel grappig maar ik kon er nooit echt inkomen. Bij Titanfall 2 is er een campaign aan toegevoegd. Ideaal voor mij want zo kan ik een beetje oefenen voordat ik het multi-player geweld in ga. Lees snel verder over mijn Titanfall 2 ervaring.

Maar nu eerst…
Voordat je de campaign echt gaat beginnen word je naar een soort trainingskamp gestuurd. Dankzij een simulator leer je te schieten, springen en om te gaan met een titan. De training mag je vaker over doen als je dat prettig vind. Het kan zo bijvoorbeeld zijn dat je een beetje roestig bent na het spelen van andere games. Hoewel Titanfall 2 zeker raakvlakken heeft met andere fast-paced shooters is de besturing toch net even weer wat anders. Wat het voor mij vooral anders maakt is het jump around effect binnen de game. Ik heb heel vaak beschaafd potverdorie lopen roepen terwijl ik mijn Titan de afgrond weer zag ingaan. Maar oefening baart kunst, toch…? Terwijl ik langzaam maar zeker de tutorial af rond begin ik met iets wat meer zelfvertrouwen aan de campaign.

img_titanfall2_02Nu gaat het echt beginnen
Ik ben klaar voor de strijd denk ik, nee ik moet. Terwijl ik ineens neer stort op een wereld met een hoog sci-fi gehalte, worden er schoten rond om mij heen gelost. Na een hevige strijd mag ik als piloot in een echte titan stappen. Ineens ben ik een heel stuk sterker maar ook een beetje minder flexibel in beweging dan wanneer ik mijn Titan huls verlaat. Dankzij de krachtige wapens die mijn Titan bij zich draagt schiet ik de vijanden van me af. De wapens waar ik uit mag kiezen zijn om, als lichtelijke sadist, van te smullen. Terwijl ik in mijn Titan neer kijk op mijn vijanden grijp ik gretig naar mijn wapens om wat flinke kogels of granaten naar ze te werpen. De ledematen vliegen in het rond, ja inderdaad het is geen spel voor tere kinderzieltjes. Tijdens de campaign wissel je regelmatig af en zijn er ook flink wat puzzel elementen te vinden. Normaal is een fast-paced shooter als deze absoluut niet mijn game, maar ik moet toegeven ik geniet echt van deze game. Ja ik raak gefrustreerd als ik zelfs met een ghost die het voor doet desondanks toch twintig keer een sprong overnieuw mag doen. Maar het schieten, de afwisseling, het puzzelen en ergens ook de sympathie die je gaat voelen met je karakter zorgen dat ik de campaign.

img_titanfall2_03The feels…
Zoals je hierboven hebt gelezen ga je op een gegeven moment echt een band krijgen met je karakter en zijn Titan. Het voelde voor mij een beetje als in de film Big Hero 6 waarin de hoofdpersonage ook een band krijgt met de robot Baymax. Mijn karakter krijgt ook een goede band met de Titan waar hij de strijd aan gaat. Ze maken grapjes met elkaar, houden elkaar op de hoogte, redden elkaar en zijn gewoon een heel goed team. De grapjes die gemaakt worden zijn van een heerlijk hoog nerd en flauwigheid gehalte dus ik zit geregeld grinnikend achter mijn controller op de bank. Dat is een goede afwisseling voor wanneer ik wederom met een flinke adrenaline een missie heb moeten afronden. Maar vergis je niet het is niet alleen maar fun en games. Het verhaal en de band gaat in een rustig tempo omhoog en ik leef ook echt mee. Zo erg dat er zelfs momenten zijn dat er tranen in mijn ogen springen. Dit is best knap of het zijn toch de kleine achtergebleven hormonen. Maar nee er zitten echt ontroerende momenten in de campaign. Deze is overigens niet lang maar in mijn ogen lang genoeg om volledig getraind te starten in de multi-player modus. Waar de game eerlijk gezegd toch echt voor gemaakt is.

img_titanfall2_01

Multiplayer hell!
Nu ben ik niet echt de aangewezen persoon om een fast-paced multiplayer shooter te spelen. Maar goed ik probeer het iedere keer weer en hoop dat ik niet te vaak NOOB naar mijn hoofd geslingerd krijg. Dit keer voel ik me gesterkt door mijn training van de campaign. Ik heb deze inmiddels helemaal afgerond en het schieten ging me aardig af. Naast dit zelf verdiende zelfvertrouwen word ik gesterkt door verhalen om mij heen dat de multiplayer en matchmaking erg goed gedaan is. Met het idee dat ik straks tegen of met andere beginners ga vechten stelt me gerust. Ik kan maar liefst uit zes verschillende mulitplayer modi kiezen. Helaas welke modus ik ook kies ik faal genadeloos. De matchmaking vind ik helemaal niet top ik sta tegenover flink hogere levels te schieten. Daarnaast wil de snelheid van de multiplayer ook niet echt helpen. Ik probeer verschillende titans uit want hoewel ik in andere minder snelle shooters graag de Sniper rol op me neem lukt het me hier helemaal niet. Blijven oefenen gaat het in mijn achterhoofd maar hoe vaak ik ook weer terug de multiplayer geweld in ga ik haal er geen plezier meer uit. Dit komt vooral door het contrast verschil nu met de campaign waar ik aardig kon schieten. Het voelt alsof alles wat ik daar geleerd heb voor niets is geweest en ik overnieuw mag beginnen. Wanneer ik er met een vriend over praat geeft hij aan dat je vooral de mappen moet leren kennen en dat het dan leuker wordt. De beloning om door te blijven gaan zijn nieuwe wapens en skins. In het begin raak ik blij wanneer ik mijn pilot en titan lijk te kunnen aanpassen. Helaas moet ik daar minstens level 10 voor halen wat op mijn manier erg ver weg lijkt. Dit zorgt ervoor dat de band die ik tijdens de campaign had opgebouwd met mijn pilot en titan naar de achtergrond verdwijnt. Nu kan ik eindelijk kiezen voor een eigen vrouwelijke pilot en een eigen titan. Mag ik deze pas na het bereiken van level 10 een eigen stijl geven. De gevechten zelf lijken erg chaotisch voor mij door de snelheid en vaak ren ik maar een beetje rond in de hoop het goed te doen. Voor de ongeoefende shooter gamer als mij is het dus echt flink doorzetten en enorm wennen.

Sam’s oordeel:
Ik heb echt genoten van de campaign ondanks dat ik tussendoor flink riep dat het een flut game was en er helemaal niets van klopte. De campaign had wel wat langer mogen duren zeker na mijn review_cijfer_8.7multiplayer ervaring. Voor de onervaren shooter gamer zal het even flink oefenen zijn maar hou je van adrenaline en snelheid dan ga je genieten. Wil je liever een wat rustiger tempo sla deze game dan over.

+ Leuke campaign met droge humor erin.
+ Puzzels tussendoor en verfrissende manier van spelen.
– Multiplayer is vrij pittig voor de onervaren shooter gamer.