Ben jij net als ik fan van bordspellen maar wil niemand om jou heen meespelen? Dan is Armello misschien wel een oplossing. Armello is een online bordspel die je samen met drie andere kan spelen.

Het doel van Armello is om de koning te verslaan die zich in het midden van de map bevindt. De koning is geraakt door de pest en zal langzaam sterven. Hoe langer je wacht, hoe zwakker hij wordt. Het spel bevat verschillende vlakken om over heen te lopen. Elk vlak is een natuurgebied en soms gebeurt er een actie op dat vlak. Aan het begin van je beurt krijg je drie actie punten wat gelijk staat aan drie stappen. Sommige vakken kosten twee actie punten om over heen te lopen, sommige vakken geven schade en andere vakken genezen weer een schade.

20161102234142_1

Iedere speler kiest aan het begin van het spel een dier. Elke dier heeft zijn eigen voor-en nadelen. Er zijn beren, konijnen, wolven en ratten. De dieren staan ook voor de vier kleuren, rood, blauw, groen en geel. Het is belangrijk dat je goed kijkt welk ras je pakt want het ene dier heeft meer levens dan het andere dier. Maar daar tegenover staat dat die bijvoorbeeld meer aanvalskracht of magie heeft.

20161102234104_1

Aan het begin van iedere beurt mogen spelers handkaarten pakken. Afhankelijk van de skill “vernuft” mag de speler dat aantal kaarten pakken. Er zijn drie verschillende soorten kaarten: Items, acties en fopperijkaarten. Items kan je toevoegen in je inventaris. Deze kaarten worden automatisch gebruik bij het vechten. Actiekaarten doen een bepaalde actie die meestal voordelig voor de speler is bijvoorbeeld meer stappen zetten of extra dobbelstenen tijdens gevechten. Fopperij wordt gebruikt om tegenstanders te dwarsbomen.

20161102234440_1

Iedere speler kiest een quest waar hij of zij naar toe werkt. Deze quest geeft de speler iets extra’s zoals meer leven, geld, magie of prestige punten. De speler met de meeste prestige punten is de leider. Hij bepaald bij elke dageraad wat er gaat gebeuren. Prestige punten kunnen ook verdient worden door een stad te bezitten of gevechten te winnen. Het spel werkt met een dag-/nachtcyclus. Elke keer als het weer dag wordt mag de leider van de koning één extra actie kiezen.

20161102235123_1

Gevechten worden uitgevochten met dobbelstenen. Een dubbelsteen heeft zes kanten dus zes acties die er kunnen gebeuren. Een zijde kan werken voor aanval of als verdediging tegen je tegenstander. Nu zijn items handig omdat deze ook invloed hebben op de uitkomsten van de dobbelstenen. Ook de dag-/nachtcyclus is belangrijk want het ene dier heeft bij dag een extra dobbelsteen en het andere dier bij nacht.

Armello is een heel strategisch spel waar je goed over je actie’s moet nadenken. Spellen kunnen heel lang duren omdat je op iedere speler moet wachten. Je moet echt de tijd nemen voor een potje. De Usupers DLC geeft meer personages aan je spel. Van elke ras komt er dan een dier bij. Dit maakt het eigenlijk nog moeilijk om te kiezen want er komt behoorlijk veel informatie op je af de eerste keer spelen. Het spel is van bovenaf te spelen of 3D zicht als je inzoomt. Het idee van een online bordspel vind ik wel leuk maar het vinden van spelers betwijfel ik altijd. Voor de potjes die ik gespeeld heb duurde het max vier minuten om andere spelers te vinden, dus dat valt mee. Maar bij sommige spelen kan je heel lang wachten.

+ De mogelijkheden die het spel allemaal biedt.
– De lengte van het spel.
Kopen als je: van online bordspellen houdt.