Yo-kai watch is een RPG game wat ontwikkeld is door Level-5. In juli 2013 is het spel uitgebracht in Japan en nu is het spel ook te krijgen in ons koude kikkerlandje. Tijdens het spelen werd ik ook regelmatig herinnert aan Japan, vast ook omdat er veel rijst in voorkomt. Als een echte Japan-liefhebber is dit natuurlijk alleen maar een pluspunt. In het spel draait het er eigenlijk om dat je andere Yo-Kai vindt d.m.v. van je Yo-Kai watch, deze kun je verzamelen door vrienden met ze te worden.

Het spel deed me heel erg aan Pokémon denken, niet alleen waarop het spel is vormgegeven maar ook omdat er zoveel beestjes in zitten; Yo-Kai. De Yo-Kai die te verzamelen zijn in het spel zien er allemaal heel leuk uit, ze hebben leuke namen, en ook de verhaaltjes die erbij verteld werden vond ik ontzettend vermakelijk.

Yo-Kai-Watch-Side-Quest-guide

Het plot van het verhaal was tot op zekere hoogte ook een vermakelijk iets, en ik had ten alle tijden dan ook de drang om verder te spelen. Je krijgt natuurlijk wel een echte band met de Yo-Kai die je gevangen hebt.

Wanneer je het spel opstart zal er zich een verhaal afspelen waar het spel mee ingeleid wordt, door middel van het rode pijltje op de map zal je altijd weten welke kant je op moet gaan voor je volgende missie. De tussenstukjes aan animatie geven een afwisselend gevoel, ook het gebruik van stemmen vond ik een erg toegevoegde waarde in deze stukjes, vooral omdat je anders de hele tijd alleen maar aan het lezen bent.

De vechtmodus met andere Yo-Kai bleef ook interessant omdat je verschillende items kunt gebruiken tijdens het vechten, en tevens blijft het een afwisselend iets doordat je de ‘soultimate’ functie (waarmee je dus extra goed uit de kast kunt komen, en even goed kunt rammen met je Yo-Kai), slechts kan activeren door bepaalde handelingen uit te voeren (op bolletjes tappen, rondjes draaien, ga zo maar door).

Yo-Kai_Watch_screenshot (1)

review_cijfer_7.9Wanneer je gek bent op een gezellig avontuur, en ook hartstikke verzot bent op het verzamelen van deze ‘Yo-Kai’ en benieuwd bent welke er allemaal te vinden zijn is dit spel zeker een aanrader. Ik vind alle Pokémonspellen die ik heb gespeeld leuk, maar toch was dit even leuk om te spelen. De evoluties van de Yo-Kai hadden misschien iets creatiever gekund, maar dat is bijzaak. Ik zeg DOEN!

Aanrader voor: Pokémonliefhebbers, mensen die zin hebben in een gezellig avontuur
Plot: +
Animatie: +