De afgelopen week was het tijd om me in een detective avontuur te gooien met de game The Detail. Schuilt er in mij een echte speurneus of sla ik de plank volledig mis?

img_the_detail_06
The Detail is een game van de Finse indie studio Rival Games. Ze richten zich vooral op het maken van interactieve vertellende avonturen. Ze zijn sinds 2014 bezig met het maken van deze game. Hun inspiratie halen ze uit o.a. de serie The Wire.

img_the_detail_02

Verhaal
Omdat het een episodische game is kan je rekenen op cliffhangers. Het verhaal brengt je naar een misdaadvolle stad met verschillende groepen criminelen. Je stapt in de voeten van een wat oudere gefrustreerde detective Reginald Moore. Zo nu en dan wissel je naar Joseph Miller, een voormalig informant van de politie met een crimineel verleden. Laatstgenoemde wordt weer terug de criminele wereld ingetrokken omdat de detective hem wilt gebruiken als informant. Ondertussen zijn gebeuren er allerlei misdrijven in de stad en jij probeert deze op te lossen.

img_the_detail_03

Spelen maar
Hoewel spelen een groot woord is in deze game ben je toch bezig met keuzes maken. De hele game is vormgegeven als een interactieve strip. Je klikt je door het verhaal heen, in mijn geval soms iets te snel, tot je bij een punt komt waar je keuzes moet gaan maken. Dit wordt afgewisseld met kleine puzzels waarbij de oplossingen vaak in de kleinste details gevonden kunnen worden. Zou dat toeval zijn… Je gaat gesprekken aan met verschillende professionals en ook familieleden en mogelijke getuigen. Je hebt hierin de keuze of je dit neutraal wilt doen, agressief of beleefd. Zo nu en dan heb je voornamelijk meer keuze in agressieve ondervragingsmethodes dan in neutrale methodes. Hiermee wordt de toon al wel gezet naar een wat meer actievolle detective avontuur. Je komt als detective ook op verschillende misdaadplekken waar je op zoek gaat naar aanwijzingen. Het spel gaat ook echt niet verder tot je alle aanwijzingen gevonden hebt. Er zijn geen aanwijzingen die je kunt kopen het is vooral een kwestie van goed kijken en logisch nadenken. Helaas moet je af en toe ook een gevecht aan. Ook dit is geheel in stripstijl en krijg je verschillende actiemogelijkheden om op te klikken. Iedere keuze die je maakt heeft gevolg op het verhaal. Hoeveel mogelijke einde’s er precies zijn ben ik nog niet achter.

img_the_detail_01

Stijl en muziek
Zoals gezegd is de gehele game in stripstijl getekend. Dit was iets wat mij vooral in het begin van de game best aansprak. Helaas zijn de dialogen en teksten soms te lang om echt rustig ervoor te blijven zitten. Wat hierbij ook helpt is de muziek keuze. Het is een saai herhalend deuntje met hele simpele geluidseffecten. Deze game verdiend dus geen prijs voor uitstekende soundtrack. Wellicht dat Rival Games nog een keer hieraan wilt werken en een van de vele goede (gamemuziek) componisten bij hun team willen betrekken. Dit zou een uitstekende stap zijn om de game wat meer interessanter te maken. De comic stijl is wel prettig om naar te kijken maar zoals gezegd de dialogen soms te lang. Ik begrijp dat het verhaal, wat overigens best spannend is, verteld moet worden. Maar als iets me te lang duurt ga ik al snel verder klikken zonder echt te lezen. Dit is zonde en het lijkt me dat ze dit niet willen.

img_the_detail_05

Sam’s Conclusiereview_cijfer_6.3
Het spel zelf is ondanks de lange dialogen zo gespeeld. Wat leuk is aan de game is dat het een episodische game is met een cliffhanger. Toen ik het tweede deel opstartte voelde ik dan ook een lichtelijke teleurstelling dat deze cliffhanger niet meteen beantwoord werd. De sound binnen de game is een drama ik heb dan ook tijdens het spelen mijn eigen muziek opgezet. De tekenstijl is wel mooi gedaan alleen de dialogen binnen de strip mogen stukken korter.

Kopen als je: voldoende tijd hebt om een wat langdradig actie detective avontuur te spelen.

img_the_detail_04