Het is alweer¬†jaaaren geleden dat we voor het laatst (en voor het eerst) met de charmante en stoere Faith over de daken renden, klimden, zweefden en zoeften. De hoofdrolspeler uit Mirror’s Edge is terug in Catalyst, hoewel het niet helemaal duidelijk is in hoeverre deze game nou een vervolg is op Mirror’s Edge, of toch alleen een prequel, en in hoeverre het oorsprongsverhaal van de opvallende dame daarin terugkomt.

Catalyst heeft over het algemeen dezelfde gameplay als zijn voorganger, evenals hetzelfde uiterlijk. Dat is mooi, want die twee elementen zijn precies wat Mirror’s Edge bijzonder maakten: Faith is een freerunner, en hoewel ze een gun ter hand neemt, draait de gameplay vooral om aan kabels hangen, rennen, springen en op onderzoek uit. Je moet alle elementen in de omgeving gebruiken om verder te komen, en hoewel dat natuurlijk in veel games het geval is, zijn dit geen speciaal geplaatste fantasie-objecten, maar stedelijke onderwerpen die je echt onderweg tegenkomt als je over de daken van een Amerikaanse stad zou rennen.

Maar, dan wel wat cleaner, want Mirror’s Edge staat bekend om zijn bijna ziekenhuis-achtig aandoenende schoonheid: veel wit, heel strak, en hier en daar een felgekleurd accent. Een bijzondere keuze die Mirror’s Edge een heel unieke uitstraling geeft. En waarin het personage Faith perfect past, met haar zwart-witte outfit en heftige zwarte oogtattoeage. Ze is een moderne vrouw, niet alleen in de sport die ze beoefend.

De wereld waarin ze leeft, is ook heel modern. Of eigenlijk is het een soort alternatieve realiteit, waarin de angst die veel mensen nu al hebben, “Big brother is watching you” verregaand is uitgebreid. Voor hun eigen veiligheid worden mensen voortdurend in de gaten gehouden, waardoor eigenlijk hun vrijheid juist is beroofd. Faith is iemand die boodschappen bezorgt, maar zij moet dat in het geheim doen en dus alle camera’s omzeilen. Ze helpt de rebellen die tegen de bemoeienis van de regering zijn.

Wat als speler belangrijk is, is dus om uit het zicht te blijven, en dat doe je door niet gewoon door de voordeur een pand in te gaan, maar via de buitenmuren als een soort Spider-Man, of op spectaculaire wijze door via een kabel een raam in te springen. Timing is essentieel, want als je iets te laat springt, dan keil je zo meters naar beneden en dan ziet die mooie witte wereld er even nog ziekenhuis-achtiger uit, als je begrijpt wat ik bedoel.

Benieuwd?¬†Mirror’s Edge Catalyst wordt gemaakt door EA Dice en verschijnt op 9 juni in Nederland.

JennyD

About JennyD

Jenny schrijft graag over games, films en tech. Als ze niet te laat is met op play drukken als haar katten debiel doen, dan is ze in de bioscoop te vinden, cocktails aan het drinken of aan het genieten van een hiphopfeestje.

View all posts by JennyD

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.