Vanaf 5 augustus tot en met 21 augustus zal de Olympische Spelen plaats gaan vinden in Rio. Een van de eerste dingen die ik dan voor me zie is mooi weer, veel kleur en sport.. Heel veel sport. Want daar gaat het natuurlijk om. In Mario & Sonic op de Olympische Spelen Rio 2016 kan je alvast kennis maken met de sport, de omgeving en de strijd tussen team Mario en team Sonic.

3DS_MarioAndSonicAtTheRio2016OlympicGames_nlNL_05

Nederland zal in diverse sporten goed vertegenwoordigd zijn en aan mij om me in deze game van mijn meest sportieve kant te laten zien. Gelukkig kan ik op mijn heerlijke bank blijven zitten terwijl ik heel druk ga sporten! Hoewel.. Uiteindelijk zal ik toch echt van de bank af moeten en gaan lopen om verder te kunnen in de game.

3DS_MarioAndSonicAtTheRio2016OlympicGames_nlNL_06

In het hoofdmenu staan verschillende speelmogelijkheden. Zo kan ik in mijn uppie diverse sporten beoefenen, de weg naar Rio spelen, het opnemen tegen anderen, de pocketmarathon doen, de kleedkamer bezoeken en mijn records bekijken. Leuk om te weten is dat je je eigen Mii personage kan gebruiken.

3DS_MarioAndSonicAtTheRio2016OlympicGames_nlNL_02

De sporten zelf zijn divers en geven alvast een kijk op wat we kunnen gaan verwachten. Het oefenen van deze speeloptie is een kleine tutorial van wat je kan verwachten als je de weg naar Rio gaat spelen. Als je de weg van Rio start kies je als eerste voor team Mario of team Sonic! Aan de hand van de sporten die er zijn bewandel je de wegen van Rio om te trainen in diverse sportscholen en het op te nemen tegen onder andere team Sonic. Bij de sportscholen zie ik bekende gezichten staan uit de Mario games, zij helpen mij met trainen.

3DS_MarioAndSonicAtTheRio2016OlympicGames_nlNL_08

Je speelt in een open wereld en komt ook Yoshi tegen met een kraam. Hier kan je nieuwe outfits aanschaffen. Er is geen geld maar fruit om te ruilen. Met de nieuwe outfits krijg je vaardigheden die voor bepaalde sporten weer erg handig zijn. Volgen we het nog? Uitgeshopt? Tijd om je nieuwe outfit te testen in de sport en de tegenstander te verslaan. Als tip wil ik meegeven dat je goed op moet letten wanneer je welke knoppen moet gebruiken. Zo ben je sneller ook buttonbashen (snel op een bepaalde knop drukken) kan nog wel eens het verschil maken.

3DS_MarioAndSonicAtTheRio2016OlympicGames_nlNL_30

De speeloptie waarbij ik toch echt van mijn lekkere bank af moet komen is de pocketmarathon. Hierin word je uitgedaagd om 42.195 km te lopen met je 3DS! Precies dat is echt heel erg veel en zal een opgave worden omdat ik niet altijd met mijn 3DS op pad ben. Hoewel je hem kan schudden om de stappen te laten genereren op een niet geheel eerlijke manier, is dat ook een optie om je einddoel te halen. Elke dag krijg je een stempel en bij diverse uitdagingen ontvang je fruit.

review_cijfer_7.4Patries d’r oordeel: Ook al ben ik niet zo sportief, de verhaallijn in de weg naar Rio spreekt me aan. Het geeft wel een beetje een Pokémon gevoel, maar dat maakt niets uit. Ik weet me er uitstekend te vermaken, het verzamelen van de outfits en het verdienen van de records zijn ook leuk om te doen. Het principe van de sport is natuurlijk jezelf blijven verbeteren en beter te scoren. Dat is met de game net zo.

+ als je van sporten houdt vanaf de bank
+ als je graag dingen verzameld
– je bij het woord sport al het zweet uitbreekt