Al sinds E3 vorig jaar ben ik totaal verliefd op Unravel. Van het hoofdpersonage Yarny tot de puzzelplatformgameplay in een prachtige, realistische wereld: Unravel stond bovenaan mijn lijstje games van 2016. Waar ik echter bang voor was, was dat de game heel erg kort zou zijn. Dat zie je immers wel vaker bij spellen die visueel spectaculair zijn.

Gelukkig valt dat alles heel erg mee, zeker voor de prijs die je ervoor betaalt. Voor slechts 20 euro kun je op avontuur met Yarny, het figuurtje gemaakt van rode wol en ijzerdraad. Gezien ontwikkelaar Coldwood Zweeds is, zijn de achtergronden van Yarny’s avonturen allemaal in Zweedse stijl.

IMG_Unravel_1

De wereld waarin hij puzzelt en platformt is heel realistisch, maar heeft een soort zachte, dromerige uitstraling daarbij. Dat komt ook door de rustgevende soundtrack, en door het emotionele verhaal.

Het verhaal wordt verteld door een soort gedachtenissen, waarbij je slechts een foto ziet of een paar foto’s die samen een soort miniverhaal vertellen. Het is ietwat poëtisch, dus sommige vertellingen zijn wat vaag, maar de game draagt zeker een boodschap uit die mij in ieder geval heeft geraakt.

Het draait allemaal om een bejaarde dame en het leven dat ze heeft gehad, haar familie, hoe dingen simpelweg tot hun einde komen. Het is een beetje verdrietig, maar wel realistisch. Plus, die kleine Yarny is een verzachtende omstandigheid.

IMG_Unravel_2

Tijd om meer over de gameplay te vertellen, want dat is natuurlijk van belang in een puzzelplatformer. Unravel speelt heel erg hetzelfde als LittleBigPlanet, maar dan kan Yarny touwtjes schieten om zo op hoger gelegen platformen te komen. Op een gegeven moment raakt de draad op en moet je snel een nieuw plukje draad opzoeken om zo weer verder te kunnen.

In de puzzels zelf ben je vaak bezig met het zoeken naar objecten om te gebruiken. Wil je bijvoorbeeld langs een krab die je steeds aanvalt, dan pak je een mosseltje voor hem om op te peuzelen en kun jij moeiteloos door naar het volgende avontuur. Maar je moet bijvoorbeeld ook een vlieger gebruiken waaraan je je dan moet vastknopen, om zo naar een ander deel van het level te zweven. Erg knap hoe Coldwood objecten heeft kunnen integreren in deze wereld, zonder dat deze out of place aanvoelen.

Je bindt je touw aan een vlieger, of je maakt hem vast aan twee takken om zo een soort trampoline te creëren en nog hoger te komen. Soms kun je niet zien waar je heen gaat en moet je je gewoon laten vallen, maar gelukkig heb je altijd je touw om aan de speciaal daarvoor aangegeven plekjes vast te binden. Van een sprong in het diepe naar het veilige abseilen dus.

IMG_Unravel_3

In reviews van anderen kwam ik kritiek tegen over de gameplay, dat sommige vastbindplekken niet duidelijk genoeg waren of dat de game meer voelt als werken dan als plezier, maar deze ervaring heb ik absoluut niet. Unravel biedt een heerlijk vredige sfeer waarin ik een enorm vrijheidsgevoel had. Het puzzelen gaat heel organisch en het gebruik van het touw is juist bijzonder soepel.

Wat ik tot slot ook enorm te prijzen vind aan Unravel, is het gebruik van de natuur in deze game. Ik heb zelfs over de zee gedroomd na het spelen van het zeelevel waarin golfen ervoor zorgen dat Yarny verdrinkt, waardoor je je sprongen goed moet timen. Ik vind het heel fascinerend hoe die golven van de de verte aankomen en dan zo in je televiescherm omhoog gaan. Het is moeilijk te omschrijven, maar het is fantastisch om te zien en om mee te spelen.

Laura’s Oordeelreview_cijfer_9.6:
Voor een ontwikkelstudio als Coldwood is Unravel een fantastische game, maar zelfs als Coldwood een Ubisoft was, dan was Unravel alsnog een steengoede game. Waarom? Omdat er simpelweg niks op aan te merken is. Voor slechts 20 euro heb je 8 tot 10 uur vermaak door Yarny. De game is visueel fantastisch, de soundtrack is goed, de sfeer is meeslepend en de gameplay is soepel en uitdagend. Er is eigenlijk geen reden om Unravel niet in huis halen.

+ Grafisch een prachtgame, Yarny is superschattig en een mooi verhaal, waar voor je geld

– Het is jammer dat de game geen co-opmogelijkheden heeft zoals LBP (als ik dan echt iets moet noemen.. verder is Unravel precies wat ons beloofd is)

Kopen als je: leeft.