Star Wars, er zijn al tientallen games van gemaakt, misschien wel honderden als je telefoongames meerekent, maar het gebeurt niet vaak dat mensen er ook heel erg vrolijk van worden. Brengt EA’s Star Wars Battlefront daar verandering in, of kun je je lightsaber beter in de kast laten?

Ik val meteen met de deur in huis: ik heb nog nooit eerdere Star Wars Battlefronts gespeeld. Voor mij is deze ervaring met de nieuwe Battlefront dus helemaal nieuw. Wat meteen in het oog springt zijn die snoeiharde graphics. Ik weet niet of je dat zo kunt stellen, maar het komt erop neer dat dit spel er piekfijn tiptop in orde uitziet. De stijl is bijzonder en past goed bij Star Wars. Zelfs zonder alle stormtroopers en andere bekenden uit de filmfranchise zou je Battlefront gemakkelijk kunnen onderscheiden van andere shooters. Zeer indrukwekkende, haarscherpe graphics die je in een keer middenin de pieuw-pieuw-lasergunactie plaatsen.

img_StarWarsBattlefront1

Wat ik een leuke link vind, is dat in de film bijvoorbeeld bij het landen van luchtschepen boven water, de golfjes ook echt een bepaalde kant opgaan zoals ze dat in het echt ook zouden doen. In Battlefront zie je dat bijvoorbeeld wanneer de Force wordt gebruikt. De effecten daarvan zijn bijna voelbaar, zo realistisch komt die kracht over op het beeld. 60 frames per seconde; ik houd ervan. Eigenlijk zou ik zelfs kunnen stellen dat ik de stormtroopers er in deze game realistischer uit vind zien dan in de films!

Maar goed, laat ik verder gaan naar het volgende punt, er is immers wel meer te beoordelen dan slechts die haarscherpe graphics. Battlefront is een game waarin je niet stapje voor stapje het verhaal van de films nagespeeld ziet worden in cutscenes. Sterker nog, er is helemaal geen singleplayer campaign. Er zijn wat missies te doen, maar die dienen eigenlijk alleen maar om je klaar te stomen voor de hectische wereld die de multiplayer is. Er zijn wel een paar modi die offline te spelen zijn in je uppie of met iemand anders, maar het gros van Battlefront bestaat toch uit multiplayeren.

Aangezien ik verre van een multiplayer shootermeester ben, heb ik me eigenlijk veel te lang vermaakt met de Survivalmodus. Net als in Plants vs Zombies genoot ik vooral van die solo speelbare modi waarin golven van vijanden voorbij komen en het aan jou is dat je je staande moet houden. Het is aanzienlijk overzichtelijker dan de hectische multiplayermogelijkheden die Star Wars Battlefront bevat. Hoewel het soms wel iets te rustig was in mijn veld, maar dat kan ook komen omdat ik waarschijnlijk dan compleet niet in het gebied van de actie stond. Hoe dan ook, ik waardeer die overzichtelijkheid van de Survivalmodus, en het feit dat je deze online met andere gamers kunt spelen. Dat is meer met dan tegen elkaar.

game_star_wars_battlefront

In de grote online battles waar Battlefront om draait, wandel je rond met een geweer, waarbij je kunt kiezen tussen exemplaren die juist handig zijn om vijanden van dichtbij uit te schakelen, en blasters waarmee je je juist heel ver kunt vuren. Welke je kiest is heel persoonlijk; het is maar net wat er bij je speelsoort past. Mocht je tot nu toe denken; saai, klinkt als elke andere shooter maar dan met een Star Wars-sausje, dan moet ik je tegenspreken; deze heeft namelijk een aantal dingen om de standaard shooter-gameplay te doorbreken.

Zo kun je in een AT-AT-, TIE Fighter-vliegtuig of X-Wing-vliegtuig stappen om zelf te vliegen. Ik had in de maanden voordat de game uitkwam begrepen dat er geen ruimtegevechten in de game zouden zitten, en heel ver omhoog gaat de strijd dan ook niet. Ik had echter niet verwacht dat het er toch nog in zou zitten, maar je komt het gelukkig zelfs veelvuldig tegen. Wederom; precies zoals in de film. Wat dan weer niet zoals in de nieuwe film is, maar wel in de oude: Darth Vader en Luke Skywalker. Door een bepaald item te krijgen (de Hero pick-ups) kun je veranderen in Vader of Skywalker, wat gepaard gaat met die onontkoombare Force.

Is de game moeilijk? Niet echt. Natuurlijk is de multiplayer wel lastiger als je er als nieuweling invalt, maar Battlefront is met zijn ouderwetse inslag en zijn typische Star Wars-wapens een heerlijk oldschool schietspel in plaats van een hypermoderne oorlogsvoering met de meest gestoorde guns. Zelfs de geluiden in de game zijn ouderwets en ik vind dat mooi passen bij deze franchise. Moderne shooters zijn er al genoeg, dus retro is welkom. Juist omdat Star Wars zo’n groteske en geliefde franchise is, ben ik blij dat ze de game niet te ingewikkeld hebben gemaakt. Zo kan het grote publiek ervan genieten, het is alleen jammer dat shooterfans van het eerste uur hierop waarschijnlijk snel zijn uitgekeken.

img_StarWarsBattlefront1

Laura’s Oordeel
Star Wars Battlefront heeft veel te bieden als ietwat oppervlakkige shooter, maar leent zich vooral op urenlang multiplayeren. Studio DICE heeft op een toffe en enigszins subtiele wijze de krachten uit Star Wars weten toe te voegen, zonder daarmee de game te overladen zodat het te gimmicky wordt. Deze game speel je bovendien grotendeels omdat hij er simpelweg zo fantastisch uitziet. Solo-spelers zullen waarschijnlijk eraan moeten geloven en meer aan het online multiplayeren moeten slaan, maar uiteindelijk is Star Wars Battlefront een zeer degelijke shooter van de franchise waarvan we allemaal zoveel houden.

+ Makkelijk op te pakken, graphics zijn adembenemend mooi, toffe Star Wars-toevoegingen

– Voornamelijk multiplayer, mist mooie Star Wars-campaign voor singleplayersreview_cijfer_8.0

Niet kopen als je: een doorgewinterde shooterhooligan bent; deze game is daar waarschijnlijk te laagdrempelig voor.