Als klein meisje stond ik vroeger met mijn opa aan de kant van het voetbalveld om mijn vader aan te moedigen. Aangezien mijn vader’s team oranje shirts aan hadden was ik er heilig van overtuigd tot ik acht was dat mijn papa voor het Nederlands elftal speelde. Mijn voetbalkennis is inmiddels wel iets meer geworden. Nu weet ik bijvoorbeeld dat het Nederlands elftal bij een uitwedstrijd witte shirts dragen in plaats van oranje. Ondanks deze matige kennis van voetbal ging ik toch aan de slag met Football Manager 2016 en weet ik inmiddels dat er meer teams zijn dan Ajax, PSV, Feijenoord en Oranje.

Football Manager is een game die een realistisch beeld weer geeft over het leven van een voetbalmanager. Door het proberen te managen van mijn verwende voetballertjes heb ik toch even wat meer respect gekregen voor de krachten achter het team. De game is echt uitgebreid en voor mij een flinke uitdaging. Het voelde even alsof ik een nieuwe studie was gestart en de docent me na een korte introductie verwachtte dat ik de rest wel zelf kon uitvogelen. Tijd dus om internet af te struinen en een van mijn vrienden, die ik onlangs flink wat transfers zag posten op zijn tijdlijn, om hulp vragen en informatie. Nu wil ik ook even benoemen dat een van mijn achterneven flink bezig is een succesvolle voetballer te worden, met trots kan ik zeggen dat hij in de top jeugdselectie van PSV zit. Uiteraard zou ik hem in mijn team willen plaatsen maar ja in de voetbalwereld is het een kei harde bussiness. Ondanks dat we uiteraard de broertjes de Boer hebben is het niet zo dat ze elkaars rug altijd lopen te krabben. Gelukkig helpt Football Manager 2016 je hierbij en om nu niet nog langer af te dwalen over mijn onwetendheid binnen het voetbalgenre gaan we verder naar de spelmodi.

img_football_manager_2016_02

Manage op je eigen manier
Football Manager heet niet voor niets Football Manager. Jij bepaalt hoe jij je game wilt spelen. Er is een modus te vinden voor iedereen. Zo kan je kiezen voor carrière spel met daarbij de modus Football Manager waarbij je de volledige simulatie ervaring hebt. Je kan kiezen voor Football manager touch wat een snellere gameplay heeft. Binnen beide modi kan je een eigen club maken. Het leuke aan het maken van je eigen club is dat je zelf je spelers kan uitzoeken. Dit kan je doen op vaardigheden maar natuurlijk ook op looks dames. Maar daarnaast kan je ook gewoon een eigen naam bedenken en je vrienden of vriendinnen toevoegen als spelers in je eigen team. Hiernaast kan je ook kiezen voor de modus uitdaging, hierin krijg je een vooraf bepaalde uitdaging en ga je daarmee aan de slag. Naast de offline modus heb je ook het Online carrière spel. In de versus modus kan je het opnemen tegenover je vrienden. Met de Footbal Manager fantasy draft modus kies je een team krijg je een budget en speel je online tegen andere managers. Ook Football Manager Touch modus is in Online carrière spel mogelijk.

img_football_manager_2016_03

Diva’s en pers
Naast het uitzoeken van leuke shirtjes of het kiezen van een team heb je het maar zwaar als manager. Je houdt je bezig met je team voetballers en soms hebben ze een blessure en kan je ze niet gebruiken. Wat ik enorm verrassend vond om te zien binnen de game is hoe diep het managen gaat. Je ziet namelijk ook wat je spelers bezig houdt wat de band is met je spelers en hoe je ze een beetje tevreden houdt. Helaas zijn die miljoenen op de bank niet altijd genoeg om deze verwende diva’s tevreden te houden soms hebben ze ook nog een snickers nodig. Maar even genoeg gegrold nee je kan ze een peptalk geven stevig of vriendelijk en heb je er een beetje genoeg van dan zet je ze gewoon lekker in de verkoop. Aangeboden verwend spelertje met driftig karakter vraagprijs: cijfer met 6 nullen voor de komma. Uiteraard zit de pers er ook bovenop want die willen niet alleen weten wat je nieuwe tactiek zal zijn, de band tussen de coach en spelers blijft ook interessant. Binnen Football Manager 2016 kan je diverse interviews geven en ben je ook echt inhoudelijk bezig. Zit je zelf een tijdje op de reserve bank als manager dan kan je door slim de pers te gebruiken weer terug op het veld komen.

img_football_manager_2016_01

Grafisch beetje saai
Nu fascineerde het me als kind al om te zien hoe mijn vader naar een teletekst beeld, tekst tabellen op tv, kon staren met daarop uitslagen van voetbalwedstrijden. Wellicht ben ik grafisch gezien te kritisch aangelegd maar wanneer de kolommen tekst tevoorschijn komen word ik een beetje zenuwachtig. Het is toch een spel dat ik ga spelen vraag ik me ergens af. Vrolijk word ik wel wanneer ik mijn eigen manager mag vormgeven. Maar wanneer je games als Sims 4 of Dragon Age Inquisition bent gewend kom je een beetje van een koude kermis thuis. Helemaal super tof dat ik een vrouwelijke manager kan maken maar moeten de gezichten allemaal lijken op een Angela Merkel gezicht? Ook de kleding ziet er stijf uit maar goed het is natuurlijk een voetbal manager outfit dus hoe fashionista moet je zijn? Uiteraard heb ik een fanatieke Football Manager speler gevraagd hoe hij de graphics vond. Hij gaf aan dat er wel wat kleine verbeteringen te zien waren maar dat hij hoopte dat ze toch nog beter gaan worden. Toegegeven binnen deze game draait het gewoon voornamelijk om het managen en dit zit al heel uitgebreid in elkaar dus om ook nog de spelende beelden helemaal topnotch te maken.

img_football_manager_2016_04

Football Manager 2016 biedt meer
Al je werk als manager kan je makkelijk delen met je social media. Zo zag ik al vrij snel facebook statussen verschijnen met diverse transfers. Daarnaast krijg je up to date fitness tests, trainingen kan je veel realistischer aanpakken en ook de jeugd stroomt lekker door. Wil je nu echt leren hoe je tactisch goed bezig kan zijn dan is dit mogelijk met de set-piece creator. Hier kan je jouw tactiek uitbouwen en bewaren in verschillende sets. Maar wat wellicht nog leuker is voor de echte voetbal liefhebber dat is dat de matches terug te kijken zijn. De wedstrijden zijn achteraf allemaal te bekijken en zo kan je zien wat je als manager nog kan verbeteren. Wil je toch nog meer dan kan je upgrades kopen via de ingebouwde Steam link en is er ook een Steam workshop gekoppeld. Ja Football Manager 2016 zit propvol verschillende mogelijkheden. Je bent hier wel even mee zoet voordat je alle mogelijkheden hebt gespeeld, althans je komt er in ieder geval de winterstop wel mee door hoef je niet te gaan kijken naar zaalvoetbal.

Sam’s conclusie
Wat vond ik het lastig om deze game te spelen en te beoordelen. Nu ben ik al niet de review_cijfer_8.5grootste voetbalkenner binnen ons team en dan nog de massa’s tekst waar ik doorheen moest lezen. Toch kan ik me heel goed indenken dat de voetbal liefhebber deze game gewoon moet hebben. Ik verbaasde me wel enorm over hoe uitgebreid de game is en hoeveel je eruit kan halen. Iedere speler heeft zo zijn eigen karakter en als manager moet jij daar maar mee leren omgaan. De interactie mogelijkheden met het team vond ik dus ontzettend kundig gedaan. Door deze game te spelen heb ik in ieder geval al weer wat meer geleerd.

+ Je bent en voelt je een echte manager, alleen al door de cijfers en lappen tekst waar je doorheen moet en dan nog dat personeel!

– Grafisch gezien mag er hier en daar nog wel wat verbeterd worden. Ook vond ik bij de tekst in het Nederlands een rare zin spelen via het internet, dat is toch gewoon online?!

Kopen als je: altijd al droomde van een Football Manager carrière wees gewaarschuwd het is lastiger dan je denkt.