Toen ik op E3 bij Nintendo voor het eerst Chibi-Robo Zip Lash uitprobeerde, liet ik me inpalmen door dat schattige robotje. Niet iedereen weet dit, maar Chibi-Robo is een oude bekende van Nintendo die zijn eigen Gamecube-game had. Hij is nu terug in een 2D-platformavontuur waarin hij een stekker en draad gebruikt om verder te komen.

IMG_ChibiRobo_1

Lekker stekkeren

Die stekker is erg handig, want je gebruikt hem steeds weer op een nieuwe manier. In menig level krijg je een nieuwe manier van ‘stekkeren’ toegereikt. Eerst gebruik je hem puur om je naar hogere platformen te transporteren en later krijg je de mogelijkheid om vijanden ermee dood te meppen, en dat bouwt steeds verder uit. De draad wordt steeds langer en je leert hem tegen muren aan te stuiteren om zo op de gewenste plek te komen.

Dat uitbouwen gaat echter wat onlogisch. Elk level begin je weer bij af, en komen er weer stukje bij stukje nieuwe mogelijkheden bij tot je weer aan het einde van het level bent en alles weer opnieuw begint. Dat is een beetje raar, ik wou dat dat anders was en juist elk level groter werd in plaats van elk level opnieuw begon. Het is namelijk heel erg leuk en ik bleef het tof vinden om die draad overal heen te zien stuiteren en dat zo goed mogelijk in te plannen.

Het blijft overigens niet alleen bij het rondzwaaien van een stekker, soms spring je op een skateboard. Dat is een leuke afwisseling van de redelijk standaard platform-actie, omdat het aanzienlijk sneller gaat en de moeilijkheid wat opschroeft. Het probleem aan Chibi-Robo is namelijk dat het verder niet zo heel erg ingewikkeld is. De gameplay is vrij simplistisch en eigenlijk biedt geen enkele vijand echt een uitdaging waarvan je je 3DS in tweeën wilt breken uit frustratie. Het kabbelt allemaal rustig voort en dat is fijn voor mensen die niet goed zijn in platformen, maar ietwat nadelig voor gamers die Mario-spellen gewend zijn.

IMG_ChibiRobo_3

Koddig robotje

Nu ben ik wat negatief over Chibi-Robo en dat moet ik wat rechttrekken. Op zich is Zip Lash namelijk wel een entertainende game om te spelen. Ik vind het een heel lief geschreven game waarin het robotje op een koddige manier onhandig is en als lange lompe Laura kan ik me daar erg in herkennen. De spelwereld mag dan wat saai in elkaar zitten (erg veel grijs, en op een gegeven moment kom je op verschillende continenten maar dat is niet even goed en gedetailleerd uitgewerkt), je wordt toch vrolijk van hoe Chibi-Robo daar gezellig rondwaggelt.

Het is zo jammer dat dat vrolijke robotje zo wordt afgeremd door allerlei dingen die hem in de game overkomen: repetitieve gameplay, vervoersmomenten die net even te langzaam gaan, enzovoort. Dat lijkt meer te passen in een RPG dan in een 2D-platformer. Het voordeel aan Chibi-Robo is wel dat er heel veel verzamelitems zijn, waarvoor je soms wel wat tijd kunt gebruiken. Die zitten soms op zulke gekke plekken, dat je je afvraagt hoe je die ooit gaat bereiken. Normaliter loop ik dit soort dingen voorbij, zeker als ik voor een review toch een beetje haast heb, maar ditmaal was de game zelf niet zo veeleisend waardoor ik mezelf als doel heb gesteld om juist wel die goodies mee te pakken en dat maakte de game wel iets rijker en iets minder aanvoelend als iets dat zonde van de tijd is.

Het is uiteindelijk een charmante game en het is ook best eens relaxed om niet alles uit de kast te moeten halen om de game uit te spelen. Zeker voor kinderen is dit een heel geschikte titel. Ik zou hem alleen niet voor 30 euro kopen, maar een keertje in de aanbieding. Dan kun je het bespaarde geld gebruiken om de Amiibo van Chibi-Robo te kopen, want die is erg cool.

IMG_ChibiRobo_2

Laura’s Oordeel:

Chibi-Robo Zip Lash is een goedbedoelde game die eens een ander platform-gameplayelement biedt dan we gewend zijn. Dat werkt goed, het is alleen spijtig dat elk level weer bij 0 lijkt te beginnen. Dit werkt nog meer een gevoel van herhaling in de hand en daardoor voelt de game bovendien wat log. Je hoeft geen topgamer te zijn om de game uit te spelen, maar dat maakt het verder charmante Chibi-Robo juist wel weer heel laagdrempelig voor ook de wat jongere gamertjes.

+ Schattig geanimeerd hoofdpersonage, grappige grapple-hook-gameplay

review_cijfer_6.5– Voelt soms erg herhalend aan, je moet steeds van voren af aan beginnen

Kopen als je: niet zo goed bent in platformen en het rustig aan wilt oppakken.