Bij een game genaamd Broforce denk je niet meteen, dat is een game die ik als vrouw moet spelen. Toch is het langzaam maar zeker een van mijn favoriete games aan het worden op de PC. Waarom ik toch erg gecharmeerd ben van deze game lees je in mijn review.

Als er een actie film in de bioscoop draait, ben ik niet de eerste die zich geroepen voelt om deze te gaan kijken. Daarnaast ben ik een van de weinige vrouwen die niet zwijmelt bij het zien van Vin Diesel. Terwijl de meeste vrouwen dromen van mannen met flink wat spieren, lig ik liever in de armen van een wat knuffeliger exemplaar. Toch ontdek ik tijdens het spelen van Broforce dat ik aardig wat karakters, geïnspireerd op beroemde actiehelden, herken. Dit is een van de grote krachten achter de game die behoorlijk stijgend is in populariteit.

Ik zeg een van de grote krachten want deze game door Free Lives heeft er wel een aantal meer. Het team van Free Lives bestaat ook uit superhelden, ze schijnen teenage antropomorfisch turtles (Jarred Lunt, Ruan Rothmann, Duncan Greenwood, Richard Pieterse en Shaz Strauss) te zijn en hebben een antropomorfisch baarddragende rat als sensei (Evan Greenwood). Deze club creatieve superhelden is ontstaan in Kaapstad en onder het genot van pizza en afgezonderd van de mensenmenigte is Broforce ontstaan.

img_broforce_02

De wereld wordt bedreigd door een groot kwaad meesterbrein en zijn troepen. Dit vraagt om actie en gelukkig is daar Broforce, een paramilitaire organisatie met flink wat napalm, vuur, wapens, machetes en niet te vergeten echte Bro-namen. Deze helden zorgen ervoor dat de wereld weer een stukje mooier word. Nou ja mooier… in ieder geval opgeschoond van wat gevaarlijke en kwade schurken. Alles kan kapot in de wereld en dat staat meestal gelijk aan alles moet kapot in de wereld!

Hoewel de game ook als single player te spelen is haal je het meeste plezier eruit door de game samen met vrienden te spelen. Je kan de game zowel lokaal als online met in totaal 4 spelers tegelijk spelen in een co-op campaign of Deathmatch modus. Ik ging samen met een vriend aan de slag met deze game en bleven enthousiast raken dankzij verschillende helden die tevoorschijn kwamen. Ondertussen probeerde ik in verschillende levels met mijn Broforce karakter die een raketwerper als wapen had heel stealth onder de vijanden heen een weg te banen. Zo nu en dan baalde we beide als een stekker als we een karakter zoals Brochette of Bronan the Brobarian kregen. Deze werken met een zwaard en is soms gewoon niet zo praktisch als je tegen een vijand moet vechten met een dik vuurwapen tegenover je.

img_broforce_01

Nu lijkt het alsof deze game alleen maar vol zit met Bro’s maar nee er zijn ook een flink aantal vrouwelijke badass Bro’s te vinden in de game. Enthousiast werd ik toen Ellen Ripbro tevoorschijn kwam, Ellen Ripley uit de Alien serie. Je ontluikt deze Bro helden door gevangen Bro’s te bevrijden uit een kooi beveiligd door een of meerdere vijanden en vallen. Wanneer je een Bro bevrijd verandert je karakter in een random andere karakter. Hoe meer Bro’s je bevrijd hoe meer nieuwe karakters je vrijspeelt. Het toffe hierin is dat je ook ziet hoeveel Bro’s je moet bevrijden om weer een nieuwe karakter vrij te spelen. Iedere Bro heeft een vaste wapen en ook een speciale wapen. Zo is er een Bro die een luchtaanval als special heeft die eruit ziet als de Amerikaanse vlag. Ja het is echt een over de top actiehelden game, een beetje met dezelfde overdrevenheid als de film Team America: World Police. Zo blijft de game interessant en leuk om te spelen.

img_broforce_04

Omdat je karakters random toegewezen krijgt kan het soms ook behoorlijk frustrerend werken. Terwijl je in de beginnende levels al fluitend door de wereld heen springt en schiet wordt het langzaam maar zeker lastiger. De besturing op zichzelf is niet zo heel lastig al heb ik soms echt op het punt gestaan om mijn controller iets hardhandiger te gebruiken omdat ik weer van het blokje afviel of te ver sprong. Maar dat is oefenen en tactisch blokjes wegschieten zodat je op een veiligere manier verder komt. De game heeft naast een single-player, multi-player en co-op ook nog een level-editor ingebouwd. Het bouwen van eigen levels ziet er in eerste instantie lastig uit maar wanneer je dit een paar keer hebt gedaan heb je zo een leuke level gebouwd om te delen met de wereld. Dus gebruik je creativiteit om te bedenken hoe je jouw Bro’s wilt uitdagen. De game zelf is nu verkrijgbaar voor een zacht prijsje voor de PC maar komt begin volgend jaar ook naar de PlayStation 4.

img_broforce_03

Nu gaf ik al aan dat de game echt een over de top actie gevoel weer geeft en wat hoort er bij een goede actiefilm? Precies muziek en explosies en dat vind je ook binnen de game. Hun trailer met titelnummer is ook echt episch te noemen. De band Strident is verantwoordelijk voor de Broforce Theme Song in een power metal sausje. Hieronder kan je al een stukje van het nummer meekrijgen in de launch trailer maar wanneer je de volledige nummer wilt luisteren kan dat via deze link dan kom je op de facebook pagina van de band terecht. Naast een coole band te recruiten voor hun game theme song heeft het team Free Lives ook verschillende video’s gemaakt over Broforce Road to Freedom. De video’s kan je bekijken via deze link op hun YouTube pagina.  Ik raak hier wel enthousiast van een team die flink uitpakt en een inkijk geeft in wie ze zijn.

Sam’s conclusiereview_cijfer_9.0
Wat ben ik blij dat ik deze game heb mogen toevoegen in mijn gamecollectie. Het is een game die de actieheld in iedereen naar boven haalt. Al snel zit ik zelf mee geluiden te maken wanneer ik een vijand neerhaal. De vreugdekreten worden nog luider als ik kan spelen met een van mijn favoriete karakters. Het is jammer maar tegelijkertijd ook geweldig dat je karakters random toegewezen krijgt. Ik ga nog veel plezier hebben met deze game en zal waarschijnlijk ook een keer gaan streamen met deze actiegame.

+ Veel content en plezier voor een zacht prijsje.
+ Heel veel Bro’s in een stoer mannenjasje of vrouwenpak.

– Je krijgt random karakters toegewezen.