Resident Evil 4 komt wederom uit voor een nieuwe console: deze keer is de Wii Edition uitgebracht voor de Wii U. Wat maakt de Wii Edition zo bijzonder dat wij deze versie voor de Wii U moeten aanschaffen?

Het eerste wat mij opvalt bij het starten van de   game is dat ik daadwerkelijk mijn Wii Remote en Nunchuck nodig heb. Deze heb ik al een aardige tijd niet meer gebruikt dus die mochten even afgestoft worden. Eén van de handige features aan de release op de Wii U is dat je de Wii U feitelijk als ‘tv’ zou kunnen gebruiken. Je kan namelijk richten op de Gamepad in plaats van op de sensorbalk bij de tv. Een tweede wat mij meteen opvalt aan de game is dat de graphics toch erg goed zijn, als je bedenkt dat het originele spel tien jaar geleden werd uitgebracht. De Wii Edition op de Wii U lijkt echter alleen een port te zijn om liefhebbers van het spel aan te spreken.

img_resident_evil_4_wii_edition_1

Het spel bied, in tegenstelling tot de afgelopen releases voor diverse consoles, geen nieuwe exclusieve content voor de Wii U aan. In vergelijking met de games die vandaag de dag uitkomen laat ook de gameplay het een en ander te wensen over. Ik realiseer mij heel goed dat dit een ouder spel is wat opnieuw uitgebracht wordt, maar een paar aanpassingen is wel het minste wat ik had verwacht. De Gamepad met al zijn unieke functies wordt helaas voor deze versie niet benut. Het was bij de release op de Wii natuurlijk een bijzondere ervaring om al zwaaiend met je Wii Remote een zombie neer te slaan met je mes.

img_resident_evil_4_wii_edition_2

De verhaallijn en de constante spanning die het spel vast weet te houden blijft goed en zal voor fans van de gamereeks een absolute must blijven. De zombies en vele andere vijanden zijn best wel slim, en als ik een veilige plek heb opgezocht om ze te bestoken met kogels, gooien ze de sikkels en hooivorken mij om de oren. Het spel laat daarop geen steken vallen en bied in de Wii Edition meer ammunitie en bijzondere interacties door bijvoorbeeld door ramen te springen. Het spel heeft meer actievere handelingen gekregen en sleept je daarom nog gemakkelijker mee in het verhaal.

img_resident_evil_4_wii_edition_3review_cijfer_6.2
Sandra’s oordeel:
Ben je fan, niet in het bezit van de Wii Edition en heb je wel een Wii U: dan is deze versie ideaal om aan te schaffen in de eShop. Ben je geen fan van de gamereeks, of verwacht je exclusieve nieuwe content of bijzondere gameplay met de Gamepad, dan is dit spel niet waar je op hoopt.

+ Een must have voor fans als je de Wii Edition voor de Wii hebt gemist
– Geen exclusieve content of besturingen met de Gamepad

Kopen als je fan bent en de Resident Evil 4 ervaring wilt, zwaaiend met je Wii Remote en Nunchuck in de hand.

About DarkPendula

Dol op Nintendo en stiekem wil ze alle Amiibo nog verzamelen. Met de 3DS, Wii U, PlayStation 3 en PlayStation 4 heeft ze een aardige gameverzameling opgebouwd. Als het uit komt is ze aanwezig op verschillende persevents. Met een afgeronde opleiding Informatica wil ze graag zelf games gaan maken.

View all posts by DarkPendula