Vorig jaar bleef een nieuwe release van Need for Speed uit. Dat betekend dat de ontwikkelaar Ghost genoeg tijd heeft genomen voor dit nieuwe deel; Need for Speed. Zoals je ziet heeft de game geen subtitel. Hier is bewust voor gekozen. Zie het als een nieuw begin van de Need for Speed franchise. Velen van jullie zullen Need for Speed: Underground 2 zien als een van de beste ooit in de race serie. De ontwikkelaar Ghost probeert met dit nieuwe deel het fijne gevoel van de beste voorgaande games weer naar boven te halen in dit deel.

Open online wereld & missies
In Need for Speed rijd je in een grote open online wereld. Hierin geldt maar een ding; doe lekker waar je zin in hebt. Heb je bijvoorbeeld niks met driften of tijdraces dan doe je gewoon niet. Dit heeft geen invloed op het verhaal. De story modus is dusdanig groot, dat het uit vijf onderdelen bestaat. Er zijn vijf hoofdpersonages met elk hun eigen type missies waar je mee opgaat in de game. Zo kun je je concentreren op Crew, Outlaw, Speed, Style en Build.

img_NeedforSpeed2015

In de grote open wereld kun je van alles beleven want je zit immers in een grote lobby met andere online racers die je op elk moment kunt uitdagen. Dit maakt de game erg goed, zo kun je namelijk zelf bepalen of je in uppie of met anderen wilt gaan racen.
Helaas zijn er ook nadelen aan het online gebeuren. Je moet altijd in verbinding staan met de online servers van EA. Als je de verbinding verliest, kun je helemaal niks en ben je de voortgang kwijt van dat moment. Was je dus net nummer een geworden in die ene moeilijke race….dan kun je weer opnieuw beginnen. Dit haalt het gehele succes van de game zeer naar beneden. Het heeft bij mij heel wat plezier weggenomen. Dus zal het algehele cijfer wat ik ervoor ga geven, een stuk lager zijn. Bovendien is er ook geen pauze optie, dit is in sommige gevallen wel een beetje lastig.

Gameplay
De verhaalvertelling wordt gedaan door echte acteurs. Het ziet er dus super realistisch uit maar het acteer werk is om te huilen. Hierdoor komt het verhaal niet echt goed over, dus boeide het mij ook totaal niet. Ik had maar een doel in de game; ‘Lekker racen en tunen’. Dat is iets wat wel erg goed is in de game. Het rijden zit tussen arcade en simulatie in. Je kan een beetje een eigen stijl creëren. De stad waar het zich in afspeel is leuk om in te rijden. Overigens liep ik nog tegen een nadeel aan; De game speelt zich alleen af in de nacht. Dit kan je op den duur wel erg gaan vervelen.

img_NeedforSpeed1

Tuning is Back!
Altijd al een automonteur willen worden maar toch niet helemaal gelukt? Dan kun je met deze Need for Speed heerlijk timmeren aan je racebolide. In dit deel is het ook nog eens heel toegankelijk gemaakt, nog nooit eerder was het zo makkelijk om een heerlijke droomauto in elkaar te zetten. Er is dus duidelijk geluisterd naar de fans. Dat is in ieder geval een plus punt! Je kunt eindeloos heerlijk knutselen aan je auto’s. Het tunen ervan gaat ook behoorlijk diep, heerlijk voor de fans dus.

Mirjam’s oordeel review_cijfer_6.9Na ongeveer 12 uur ben je door de game geracet, dan heb je het verhaal uitgespeeld. Natuurlijk valt er daarna nog genoeg te doen in de wereld. Het tunen is heel tof om te doen, alleen is het erg jammer dat je je eigen ontworpen auto niet kan bewonderen overdag. Al met al een leuke Need for Speed maar hier en daar toch een paar missers; Het altijd online moeten zijn en dat het alleen in de nacht afspeelt. Wat aan de ene kant wel weer het echte ‘underground ’sfeertje naar boven haalt. Maar ik wilde zo graag mijn auto in het daglicht bewonderen…

+ Grafisch goed, tunen van je auto is terug, online racen tegen anderen is super!
– Het altijd in verbinding moeten zijn met de EA-servers, speelt zich alleen in de nacht af.

Kopen als je; eens heerlijk de ‘underground race wereld’ in wilt gaan.